فولاد فيدار

راهکار هایی برای جلوگیری از زنگ زدن فلزات

راهکار هایی برای جلوگیری از زنگ زدن فلزات

زنگ زدگی بر روی فلزات به دلایلی به وجود می آید. همچون قرارگیری مستقیم آهن در کنار اکسیژن، زنگ زدگی را میتوان رنگ هایی همچون قرمز و قهوه ای و یا رنگ هایی دیگر دید. زنگ زدگی برای فلز مضر میباشد و باعث ضعف در سطح آن میشود زنگ زدگی را با نامی دیگر به نام اکسید آهن نیز میشناسند. با ما همراه باشید تا به شما بهترین راه های جلوگیری از زنگ زدگی آهن و فلزات را به شما آموزش دهیم.

 

 

چرا فلزات زنگ میزنند؟


زمانی که آهن با اکسیژن در هم جواری یک دیگر قرار میگیرند زنگ زدگی شروع میشود .زنگ زدگی میتواند در خشکی، در آب و یا حتی در اسید ها نیز اتفاق بیافتد. علت آن نیز واکنشی شیمیایی در مولکول های آهن میباشد که نتیجه اش زنگ زدگی است. و این اکسید شدن آهن موجب ضعف ساختار فلز یا در موارد شدید تر باعث فروپاشی آن میشود.

برای اطلاع از قیمت آهن با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

جلوگیری از زنگ زدگی فلزات آهنی


بیشتر فلزات توانایی اکسید شدن را دارند اما آهن در بین تمامی فلزات توانایی بیشتری در امر زنگ زدن دارد یا به عبارتی دیگر آهن بسیار زودتر از باقی فلزات با اکسیژن واکنش میدهد و زنگ میزند. جلوگیری از زنگ زدگی فلزات یکی از نگرانی های موجود در این زمینه میباشد. فلزات رایجی که بیشتر در زمینه فلزات وجود دارد و باید از آن ها در برابر زنگ زدگی مراقبت شود عبارت اند از:

  • فولاد کربن
  • فولاد ضد زنگ
  • فولاد آلیاژی
  • انواع آهن آلات

فلزات آهنی و آهن قابلیت خوردگی و اکسید شدن دارند. به همین خاطر مراقبت از آن ها بسیار حائز اهمیت میباشد در ادامه ما بهترین راه های جلوگیری از زنگ زدگی را برای شما آماده کرده ایم.

 

جلوگیری از زنگ زدگی فلزات آهنی

بیشتر بدانید: اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

1- جلوگیری از زنگ زدگی با کم کردن خراش های روی فلز

 

خراشیدگی های روی سطح فلزات باعث میشود تا ملکول های آب در بین این شکاف فلزات باقی بماند و فلز مدت زمان بیشتری در مجاورت آب قرار بگیرد و همین باعث زنگ زدگی آن میشود. در بین فولاد ها فولاد های تولید با روش نورد سرد نسبت به نوع نورد گرم آن بیشتر در برابر خوردگی مقاوم میباشد.


علت اینکه نورد سرد نسبت به نوع گرم آن در برابر خوردگی مقاوم تر است این است که نورد سرد خراشیدگی های روی سطحش کمتر میباشد و به همین علت آب نمیتواند در این خراشیدگی ها بماند و باعث زنگ اهن شود به یاد داشته باشید که اگر با خراشیدگی عمیقی بر روی سطح فلز یا فولاد مورد نظر خود مواجه شدید باید در اسرع وقت آن را رفع کنید.

 

جلوگیری از زنگ زدگی با کم کردن خراش های روی فلز

بیشتر بدانید: فلز های مقاوم در برابر زنگ زدگی

 

2- پوشش های محافظتی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

 

یکی دیگر از کارها برای خوردگی در برابر خوردگی استفاده از پوشش های محافظتی میباشد به عنوان مثال فرو بردن ساعت درون محلول هیدروکسید سدیم و نیترات پتاسیم باعث ایجاد یک لایه محافظتی و در نهایت مقاومت ساعت در برابر خوردگی را نیز افازایش میدهد. در این زمینه محصولات تجاری مختلفی تولید میشود که به شکل اسپری نیز موجود میباشند همچون اسپری های آئروسل که میتواند پوشش محافظتی بر روی فلزات ایجاد کند.

 

3- جلوگیری از زنگ زدگی با فولاد ضد زنگ


برای آنکه فولاد زنگ نزند در فرآیند تولید آن عناصر دیگری نیز به فولاد همچون کروم اضافه میکنند تا در مقابل زنگ زدگی مقاوم شود با اضافه کردن این عناصر به فولاد، فولادی پدید می آید به نام فولاد آلیاژی که هم مقاومت فولاد را دارا میباشد هم قابلیت های دیگری دارد.


همانطور که گفتیم با اضافه کردن کروم به فولاد، فولاد خاصیت ضد زنگ پیدا میکند حال دلیل آن چیست؟ کروم به نسبت آهن به کار رفته در فولاد واکنش پذیر تر میباشد یعنی در مواجه با اکسیژن سریع تر اکسید میشود این اکسید شدن موجب میشود تا لایه ای محافظ بر روی فولاد تشکیل شود و زنگ زدگی به سطح زیرین آن نرسد.

 

3- جلوگیری از زنگ زدگی با فولاد ضد زنگ

بیشتر بدانید: میلگرد آلیاژی چیست؟

 

4- جلوگیری از زنگ زدگی با گالوانیزاسیون


گالوانیزه کردن یکی از قدیمی ترین راه های محافظ از فلزاتی همچون فولاد و آهن بوده است این فرآیند با ایجاد لایه ای پوششی بر روی فولاد و یا فلزات دیگر باعث میشود تا لایه فلز زیر پوشش از مجاورت با اکسیژن محفوظ بماند و زنگ نزند. به عنوان مثال در فرآیند گالوانیزاسیون فولاد، بر روی فولاد پوششی از روی میکشند تا از آن در مقابل اکسید شدن محافظت کند.
این پوشش به سه حالت از فولاد زیر خود در برابر پوسدگی محافظت میکند و این سه حالت از این قرار است.

  1. در ابتدا پوشش از هم جواری آب و اکسیژن جلوگیری میکند.
  2. حتی اگر پوشش خراشیده شود با از فلز با محافظت کاتدی محافظت میکند.
  3. و در آخر روی واکنش پذیر تر از فولاد میباشد و میتواند پوشش کسید روی را تشکیل دهد و همانند مرحله دوم از فولاد محافظت کند.

 

جلوگیری از زنگ زدگی با گالوانیزاسیون

یشتر بدانید: تاریخچه گالوانیزاسیون

 

5- تعمیر و نگهداری از فلزات و تاثیر آن بر زنگ زدگی

 

محافظت و نگهداری از فلزات یکی دیگر از راه های جلوگیری از زنگ زدن آن ها میباشد البته در این راه بیشتر باید از پخش شدن زنگ آهن مراقبت کرد در این مرحله به هنگام مشاهده زنگ زدگی آهن در ابتدا باید محدوده زنگ زدگی را با سنباده یا ابزار زبری سطح مورد نظر را خراش داده تا زنگ آهن از بین برود و سپس محل را بشوییم تا خورده های زنگ از بین برود و در نهایت سطح را خشک کرده و از لایه پوششی استفاده کنیم. به یاد داشته باشید اگر چنانچه اینکار را نکنید ممکن است زنگ زدگی بیشتر شود و به باقی سطح فلز نیز سرایت کند.

 

6- خشک نگه داشتن سطح فلزات


در مرحله آخر نیز میتوان گفت اگر نمی خواهید هزینه اضافی برای آبکاری یا پوشش های ضد زنگ یا رنگ ضد زنگ بپردازید باید به یاد داشته باشید که همیشه محل مورد نظر را خشک نگه دارید تا فلز به مرحله اکسید شدن نرسد.

 

برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی همچون میلگرد و پروفیل میتوانید به صفحات قیمت میلگرد و قیمت پروفیل مراجعه کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ