فولاد فيدار

دلایل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

دلایل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

میلگرد یکی از مهم ترین سازه های فولادی است که در اندازه و جنس های مختلفی تولید شده و به فروش می رسد. انواع میلگرد در صنایع مختلف کاربرد دارند که یکی از مهم ترین کاربرد آن ها، در صنعت ساختمان سازی است. در ساختمان سازی برای افزایش مقاومت و ایمنی سازه های مختلف، از این محصول فولادی استفاده می کنند. اگر می خواهید بدانید که در کدام بخش ساختمان سازی از میلگرد استفاده می شود در ادامه مقاله با ما همراه باشید.  

برای دریافت قیمت به روز میلگرد کلیک کنید.


میلگرد چیست و انواع آن کدامند؟

میلگرد چیست و انواع آن


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با دلیل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی آشنا کنیم، بهتر است بدانید که میلگرد چیست و انواع آن کدامند. همان طور که در بخش قبل مقاله بیان کردیم، میلگرد نوعی فولاد است که از آن در صنایع مختلف استفاده می شود. علت اصلی استفاده از این نوع فولاد، استحکام آن است. در واقع، زمانی از میلگرد استفاده می شود که نیاز باشد تا ایمنی و استحکام سازه های مختلف، بیشتر شوند. میلگردها انواع مختلفی دارند که هر یک از افراد بر اساس نیاز خود آن ها را خریداری کرده و در صنایع مورد نیاز، مصرف می کنند. برخی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع میلگردها، شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     میلگرد نرم بدون آج  A1))
  •      میلگرد نیمه سخت با آج ساده A2) )
  •     میلگرد سخت با آج پیچیده ( A3 ) 
  •       میلگرد آجدار مرکب ( A4 )
  •       میلگرد گالوانیزه 
  •     میلگرد فولاد ضد زنگ یا استنلس
  •     میلگرد اروپایی
  •       میلگرد کربن 
  •       میلگرد فایبرگلاس 
  •       میلگرد روکش اپوکسی  

به چه علتی از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود؟ 

میلگرد در ساختمان سازی

مطالعه بیشتر: نقش میلگرد در بتن

 

لازم به ذکر است تا بدانید که یکی از کاربردهای اصلی میلگرد، در صنعت ساخت و ساز است. میلگردها به طور کلی به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند که در این صعنت از نوع آجدار استفاده می شود. میلگردهای آجدار در اندازه های مختلفی تولید می شوند تا تمامی مشتریان بتوانند از آن ها استفاده کنند. ممکن است سوال کنید که علت استفاده از این نوع میلگرد در صنعت ساختمان سازی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم بنا به چند دلیل از این محصول فولادی در این صنعت مصرف می شود که این دلایل، شامل موارد زیر می باشند: 


سازگار بودن میلگرد با بتن


یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی، سازگاری مناسب میلگرد با بتن است. در واقع، هر دوی این ماده ها برای تشکیل یک جسم، سازگار هستند و از نظر اتصال و پیوستگی، با یکدیگر تناسب دارند. به عبارت دیگر می توان گفت که میلگرد و بتن با یکدیگر عملکرد مرکبی دارند و همچون یک جسم، عمل می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، علت اصلی سازگار بودن این دو ماده، ضریب انبساطی آن ها است و هیچ شرایطی نمی تواند بین آن ها تنش ایجاد کند. 


مقاومت بسیار زیاد میلگرد نسبت به سایر محصولات فولادی


مقاوم بودن میلگرد در برابر عوامل مختلفی همچون: نیروهای کششی، به اثبات رسیده است. اما، مقاومت سایر محصولات فولادی کمتر از میلگرد است و در شرایط مختلف نمی توان آن ها را مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر مقاومت در برابر نیروهای کششی، میلگرد در برابر حرارت و مواد شیمیایی مختلف نیز بسیار مقاوم است. اما، سایر محصولات فولادی در برابر حرارت مقاومت کمتری دارند. به همین دلیل، در ساخت انواع سازه های فولادی، از میلگردهای آجدار در اندازه های مختلفی، استفاده می شود. 


در دسترس بودن میلگرد و مواد اولیه آن


مواد اولیه میلگرد، در هر نقطه از کشور عزیزمان ایران وجود دارد که همین امر سبب شده تا امروزه بیش از 30 کارخانه در ایران انواع میلگرد را تولید کرده و به فروش برسانند. به همین دلیل، زمانی که شما به عنوان خریدار میلگرد به بازار رجوع کنید، به راحتی و به هر تعدادی که بخواهید می توانید آن را خریداری کنید. اما، برخی از این کارخانه ها مقدار سنگ آهن موجود در میلگرد را کاهش می دهند. در این صورت، مقاومت میلگرد کم می شود و ممکن است که سازه شما در مدت زمان کمی از بین برود. لذا، برای خرید بهتر است که به سایت های معتبری همچون فولاد فیدار مراجعه کنید.  


افزایش عمر مفید سازه ها


زمانی که برای ساخت و ساز از این محصول فولادی استفاده شود، عمر آن سازه طولانی می شود. زیرا، میلگرد در برابر آسیب های مختلف از بین نمی رود. به همین دلیل می توان گفت که زمانی که از این محصول در بخش های مختلفی اعم از: بتن و آرماتور مصرف شود، عمر بتن افزایش می یابد. بهتر است بدانید که زمانی که در بتن از انواع محصولات فلزی استفاده شود، به طور حدودی 100 عمر خواهد کرد. اما، در مقابل زمانی که در بتن از میلگرد استفاده شود، به طور میانگین 150 سال یا بیشتر عمر خواهد کرد. 


شکل پذیری میلگرد


برخی از افراد فکر می کنند که میلگرد به دلیل مقاومت زیادی که دارد نمی توان شکل ظاهری آن را تغییر داد. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، میلگرد نیز در عین حال که مقاوم است، قدرت شکل پذیری بسیار زیادی دارد. در واقع، با کمک دستگاه های مختلف می توان آن را به اشکال دیگری، تبدیل کرد. لازم به ذکر است تا بدانید که در ساختمان سازی در قسمت آرماتوربندی ساختمان، نیاز است تا میلگرد را به اشکال مختلفی تبدیل کنند. به همین دلیل از این محصول در صنعت ساختمان سازی به طور گسترده استفاده می شود. 

میلگرد و بتن

برای اطلاعات بیشتر مقاله نقش میلگرد درمقاوم سازی ساختمان را مطالعه کنید

 

کاربرد میلگرد در بخش های مختلف ساختمان سازی


بنا به دلایل بیان شده در بخش پیشین مقاله، از این محصول فولادی در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود. فرقی ندارد که در چه بخشی از میلگرد استفاده شود در هر صورت، عمر و استحکام آن بخش، افزایش می یابد. برخی از کاربردهای میلگرد در قسمت های مختلف ساختمان، شامل موارد زیر می باشند: 
•    در بتن : برای افزایش ایمنی و تقویت بتن 
•    در آرماتوربندی : به منظور جبران مقاومت کششی 

 

خلاصه مطلب


ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با علت های اصلی استفاده از میلگرد در ساختمان سازی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر تصمیم دارید تا ساختمانی را بسازید، بهتر است از میلگردهای با کیفیت استفاده کنید. زیرا، شما با خرید میلگرد با کیفیت، عمر سازه خود را افزایش می دهید. لذا، به یاد داشته باشید که به دلیل ارزان بودن، محصول نامرغوب را خریداری نکنید. اگر می خواهید که میلگردها و سایر محصولات فولادی را با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیتی مرغوب خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار  برای در ارتباط باشید. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ