فولاد فيدار

خصوصیات ورق های آلیاژی

خصوصیات ورق های آلیاژی

فولاد آلیاژی در واقع فولادی است که در اثر ترکیب با عناصر دیگر به شکل آلیاژ درآمده است که این ترکیب میتواند بین 1 تا 50 درصد از وزن فولاد را شامل شود وحاصل آن فولاد کم آلیاژ یا پر آلیاژ است. پرکاربردترین ماده در ترکیب با فولاد کربن است و پس از آن منگنز, ولی از مواد دیگری نیز میتوان استفاده کرد مانند نیکل, کروم, مولیبیدن, سیلیسیم, بور و وانادیوم؛ و برخی مواد دیگر که البته از مواد مذکور کم کاربرد ترند, مانند آلومینیوم, کبالت, مس, سدیم, نیوبیوم, تیتانیوم, تنگستن, روی, قلع, سرب و زیرکونیوم. قیمت ورق آلیاژی در انواع مختلف متفاوت است، در نوشته برخی ویژگی های این محصول را بررسی میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع ورق

بیشتر بخوانید: کاربردهای ورق آلیاژی مخزنی یا ورق A283


هدف از ترکیب فولاد با عناصر بالا و ساخت آلیاژ, بهبود خواص مکانیکی فولاد و استفاده از مزایای حاصل از آن در صنایع مختلف است. برخی از ویژگیهای آلیاژ که با اعمال حرارت بر فلز ایجاد میشود شامل موارد زیر است: 
سخت شده گی, چقرمگی, مقاومت, سختی در برابر سایش و خورده گی در دماهای بالا و شرایط جوی و آب و هوایی نامناسب. 

 

ورق آلیاژی


فولاد کم آلیاژ در صنعت به نام ورق آلیاژی معروف است که ویژگی مهم آن سخت شدگی و مقاومت در برابر خورده گی است. در این نوع فولاد درصد کربن ترکیبی بر فرآیند جوش تاثیر مستقیم دارد؛ چنانچه این درصد متوسط یا بالا باشد باعث دشوار شدن مرحله جوش میشود بنابراین در تولید این ورق با کاهش درصد کربن ترکیبی برای ساخت آلیاژ ( بین 01/0 تا 03/0 درصد) و همچنین دیگر عناصر آلیاژی قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری فولاد را افزایش میدهند و حاصل چنین فرآیندی, فولاد کم آلیاژ پراستحکام است.


ورق A516 گرید 70 و 80 ,A283 گرید 60 و 70,ST52 ,CK45,CK75,CK60, St44,A106, A285, Hardox, Delidor, ورق آلیاژی نسوز 1.4841, آلیاژهای پایین 1.4824.


ابعاد ورق های آلیاژی


ورقهای آلیاژی بسته به نوع مصرف آنها در ابعاد و سایزهای مختلف تولید وبه بازار عرضه میشوند که ابعاد رایج آن شامل موارد زیر است

 

ابعاد ورق آلیاژی

بیشتر بخوانید: آلیاژ مفرغ چیست؟


2*1 متر, 2.50 * 1.25 متر, 1.5 * 3 متر, 1*6 متر, 1.25*6 متر, 1.5*6 متر, 2*6 متر, 2*12 متر. 


این ورق ها در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید میشوند؛ ضخامت های موجود این محصول در بازار بین 1 تا 150 میلیمتر و عرض 1000 تا 1500 میلیمتر است. طول ورقها نیز بین 2000 تا 24000 میلیمتر است و محصول هم به شکل رول و هم شیت عرضه میشود که نوع بسته بندی آن بستگی به کارخانه تولیدی دارد. 


ویژگیهای ورق های آلیاژی

 

  1. قابلیت تحمل دماهای بسیار بالا و بسیار پایین
  2. قابلیت تحمل فشار و وزن بسیار بالا 
  3. توان ضدخورده گی و ضدزنگ زده گی
  4. مقاومت خورده گی در تماس با نمکهای دریایی
  5. قابلیت تحمل سختی بالا
  6. توان مقاومت بالا در برابر خورده گی اسیدی
  7. قابل بازیافت بودن فولاد آلیاژی که مزیت قابل توجهی است برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست که امروزه یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در صنایع تولیدی است. 

 


تولیدکننده گان داخلی ورق آلیاژی

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد کاویان خوزستان
  • فولاد اکسین اهواز


تولیدکنندگان خارجی ورق آلیاژی

 

  • فولاد روسیه
  • کارخانه فولاد اکراین
  • شرکت فولاد هیوندای کره جنوبی
  • شرکت فولاد تیانجین چین

 

نکته حایز اهمیت در خرید ورقهای آلیاژی توجه به مشخصات محصول, مندرج در شناسنامه آن (certificate ) است و همچنین گواهی آزمایشات انجام شده در آزمایشگاههای معتبر مبنی بر اصالت و سلامت محصول تولید شده میباشد چراکه موارد مصرف  این محصول در مراکز حساسی است مانند پالایشگاه, مخازن گاز و نفت و مواد سوختنی و به طور کلی هرجایی که با روغن و فشار و دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین سروکار داشته باشیم؛ بنابراین باید ورقهای آلیاژی از فروشگاههای معتبر و خوش نام خریداری شود تا کیفیت و سلامت محصول تضمین گردد. 


لذا شرکت پتروفولاد فیدار با کادری متعهد و مجرب در خدمت مشتریان عزیز بوده تا ایشان را در انجام خریدی مطمئن و به صرفه یاری نماید. همچنین شما میتوانید با مراجعه به صفحه قیمت ورق روغنی از قیمت آن مطلع شوید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ