فولاد فيدار

تیرآهن بال پهن چیست؟

تیرآهن بال پهن چیست؟

تیرآهن بال پهن یکی از مقاطع و بسیار مستحکم است که با استفاده از عملیات نورد گرم تولید میشود، از این مقطع در صنعت ساختمان در خصوصا در کشور آمریکا بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.  به این مقطع تیرآهن هاش H هم گفته میشود. 

یکی از سوالاتی که در رابطه با تیرهای فولادی بسیار مطرح است، تفاوت تیرهای H و I است، در این نوشته قصد داریم به طور کامل به بررسی تیرهای بال پهن و خصوصیات آنها بپردازیم. 

به بخش میانی تیرها، جان تیرگفته میشود و به کناره های آنها بال گفته میشود، به طور کلی تیرها وظیفه تحمل وزن سنگین سازه ها را برعهده دارند و به عنوان عضو اصلی در سازه های اسکلت فلزی محسوب میشوند، از این سازه ها در قابها و شاسی های کف استفاده میشود. قیمت این نوع با قیمت تیرآهن معمولی متفاوت است. 

تفاوت بین تیرآهن H و I چیست؟

هر دو مقطع جز دسته تیرآهن هستند اما استحکام و کاربردهای این مقاطع با هم متفاوت است، اصلی ترین تفاوت های تیرهای I و تیرهای H شکل بال های آنها است. 

در تیرهای I بال ها عرض کمی دارند و نسبتا کوتاه هستند. اما در تیرهای H بال های تیرها پهن است، به این نوع تیرهای سنگین هم گفته میشود. 

از تیرهای بال پهن میتوانیم در سازه های بلند مرتبه تر و سازه هایی که ارتقاع زیادی دارند استفاده کرد اما از تیرهای I یا معمولی تا در ارتفاع های کمتر  و تنها تا 30 متر استفاده میشود. 

کاربردهای تیرآهن بال پهن

بیشتر بخوانید: تفاوت تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین در چیست؟

 

از آنجایی که تیرهای بال پهن استحکام بیشتری دارند میتوان گفت در برابر نیروهای برشی و خمشی از مقاومت بالایی برخوردار اند. و در برابر نیروهایی جانبی که توسط سازه به آنها وارد میشود مقاومت مناسبی دارند. 
تئوری ها نشان داده است که تیرهای هاش بسیار کار آمد تر از انواع I هستند و تحمل بارهای بیشتری را دارند. همچنین قیمت تیرآهن هاش در مقایسه با انواع معمولی بالاتر است. 

کاربردهای تیرآهن بال پهن

این تیرها از جمله مصالحی هستند که در ساختمان سازی استفاده میشود. در واقع در ساختمان های اسکلت فلزی تیرآهن ها پایه های اصلی بنا را تشکیل میدهند به همین دلیل هم یکی ارکان اصلی در ساختمان سازی محسوب میشوند. 

تیرها در ساختمان ها به صورت های مختلف خرپا، درگاه، نعل و.. استفاده میشود همچین از آنها در سازه های دیگری مانند پل ها، پوشش های سقف و... هم این محصولات کاربردهای زیادی دارند. 

در مواقعی که در سازه ها نیاز به تکیه گاه برای بار سازه داشته باشیم، استفاده از تیرهای هاش از بهترین مورد محسوب میشود. 

از دیگر کاربردهای این محصول میتوانیم به استفاده از آنها در پروژه های صنعتی مانند: ساخت اسکله، پالایشگاه ها، سد سازی و کشتی سازی و.. اشاره داشته باشیم. 

تاریخچه تیرآهن های بال پهن

نخستین بار این تیرها در سال 1856 تولید شدند و در همان زمان تبدیل به دستاوردی بزرگ برای واحدهای تولیدی شدند، پیش از اینکه این محصولات وارد عرصه ساخت و ساز شوند از تیرهای معمولی I در قالب شاخه های بلند در سال های گذشته استفاده میشد.

این تیرها نخستین بار توسط شرکت Bethlehem  تولید شدند و به دلیل استحکام بالایی که داشتند در همان سال های ابتدایی به یکی از محبوب ترین مقاطع ساختمانی در کشور ایالات متحده تبدیل شدند. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ