فولاد فيدار

تفاوت تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین در چیست؟

تفاوت تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین در چیست؟

یکی از مصالح مهم ساختمانی تیرآهن هاش یا تیرآهن بال پهن است که دلیل نام گذاری آن به این علت است که شبیه به حرف (H) انگلیسی است. تفاوت این تیرآهن با تیرآهن معمولی در بال و جان آن است. این نوع از تیرآهن در دو نوع سبک و سنگین تولید می شود.

تیرآهن هاش چگونه تولید می شود؟

مراحل تولید تیرآهن هاش تقریبا مشابه به تیرآهن معمولی است. اما به علت تفاوت در بال و جان تیرآهن برای تولید آن نیاز به ابزارهای دقیق تری نیاز است، به همین دلیل قیمت تیرآهن هاش بیشتر از تیرآهن معمولی است.
اولین مرحله در تولید این نوع از تیرآهن ذوب کردن شمش های آهن در دمای 1100 درجه است سپس شمش های ذوب شده از بین غلتک ها عبور کرده و با کمک فشار به شکل اصلی خود میرسند، در مرحله آخر نیز فرآیند سایزینگ صورت میگیرد.

تیرآهن هاش سبک: تیرآهن هاش سبک که به نام های IPBA  یا HEA نیز شناخته می شوند، این نوع از تیرآهن دارای ضخامت کمتری نسبت به نوع سنگین آن می باشد.


تیرآهن هاش سنگین: تیرآهن هاش سنگین که به نام های IPBV یا HEB نیز شناخته می شوند، این نوع از مقاطع فولادی توانایی تحمل بارهای سنگین تر را دارد، از دیگر ویژگی های تیرآهن بال پهن سنگین می شود به ضخامت بال های آن اشاره کرد. همچنین به علت سطح مقطع وسیع تر، به عنوان ستون های عمودی نیز استفاده  می شوند.

تیرآهن هاش

بیشتر بخوانید: تفاوت تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش

فرق بین تیرآهن هاش سبک و سنگین

اصلی ترین تفاوت بین این دو مقطع فولادی تفاوت در ضخامت شان است که نوع سبک این مقطع دارای ضخامت کمتر و نوع سنگین آن دارای ضخامت بیشتر همچنین از دیگر فرق های بین این دو نوع تیرآهن بال پهن می شود به تفاوت در قیمت آن اشاره کرد، به طور کلی این نوع مقطع دارای قیمت به صرفه ای است.

تفاوت تیرآهن هاش سنگین و تیرآهن هاش سبک

بشتر بخوانید: فرآیند تولید تیرآهن هاش

سخن پایانی

در این مقاله با تفاوت اصلی تیرآهن هاش سنگین و سبک آشنا شدیم که این تفاوت نشات گرفته از ضخامت آن است.

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش به صفحات آن مراجعه فرمایید و یا میتوانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ