فولاد فيدار

تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی

تست های مخرب و غیر مخرب روی مقاطع فولادی

برای تست کردن فلزات از روش های مختلفی استفاده میشود که این روش ها با توجه به کیفیت  و کاریی محصولات متفاوت هستند.  از این تست ها میتوان به تست های مخرب و غیر مخرب اشاره داشت. 

همانطور که پیشتر هم گفتیم به این دلیل که از فولاد در کاربردهای مختلفی استفاده میشود، و در مواردی از فولاد و آلیاژ های آن برای ساخت قطعات حساس صنعتی استفاده میشود.  به همین دلیل خریداران برای خرید آنها نیاز به چک کردن سرتیفیکت هایی دارند تا بتوانند از کیفیت و کارایی این محصولات را تشخیص دهند. به طور کلی این تست ها را میتوان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. این موضوع میتواند روی قیمت مقاطع از جمله: قیمت میلگرد قیمت آهن و.. هم تاثیر داشته باشد، برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید. 

 

انواع تست‌ها از لحاظ نوع کارکرد

تست ها به طور کلی برای کنترل کیفی مواد مورد استفاده قرار میگیرند. و به دو دسته تست های مخرب و غیر مخرب تقسیم بندی میشوند.

از انواع تست ها برای پیدا کردن ایرادات و نواقص کیفی مواد استفاده میشود. این تست ها به صورت تست های مخرب و غیر مخرب سنجیده میشوند. و از آنها برای آزمایش کردن موقعبت های حساس مانند هواپیما و.. استفاده میشود. 

تست‌های مخرب (DT)

در تست های مخرب از برای تست های مکانیکی از جمله: کشش، سختی، خمش و.. استفاده میشود، این تست ها به این دلیل که برای نمونه سازی با سرعت پایین استفاده میشوند. معمولا هزینه های بالایی دارند. 

تست‌های غیر مخرب (NDT)

زمانی که از تست های غیر مخرب استفاده میکنیم، تنهایی کارایی مقاطع مورد آنالیز قرار میگیرد، و قطعات پس از آنالیز سالم باقی میمانند. از این نوع تست ها برای پیدا کردن مواردی مانند: ترک، ناخالصی ها و.. استفاده میشود. برای اینکار باید از دستگاه هایی با پایه اشعه ایکس استفاده شود. 

انواع تست های آنالیزی روی مقاطع

بیشتر بدانید: روشهای تست میلگرد

 

انواع تست‌های آنالیزی در مقاطع فولادی

به طور کلی تست های آنالیز مقاطع فولادی را میتوانیم، دو دسته تست های مکانیکی و شیمایی تقسیم بندی کنیم. در ادامه به این دو میپردازیم.

تست های خواص مکانیکی

تست هایی که برای آنالیز خواص مکانیکی استفاده میشوند در دسته بندی های زیر استفاده میشوند. 

تست کشش

تست کشش از تست هایی است که میتواند اطلاعات بسیار سودمندی را در مورد خواص و ساختار مواد در اختیار ما قرار دهد. اطلاعاتی که از تست کشش روی فلزات بدست می آید به شرح زیر هستند:

  1.  استحکام کشش
  2. تنش تسلیم
  3. تنش شکست

تست فشار

این تست دقیقا عکس تست کشش است و با استفاده از این تست میتوانیم استحکام فشاری مقاطع را بدست بیاریم. 

تست خمش

با استفاده از این تست میتوانیم مقاوت خمشی مقاطع را در چند نقطه معین محاسبه کنیم، این تست به دو روش انجام میشود. در این تست، بخش های داخلی مقطع تحت نیروی فشاری و بخش های داخلی مقاطع تخت نیروهای کششی قرار میگیرند. 

تست سختی سنجی

این تست به دو صورت میکرو و ماکرو برای محاسبه میزان سختی مقاطع، به عبارت دیگر مقاومت مقاطع در برابر فرورفتگی استفاده میشود. 

تست مقاومت به خزش

این تست در زمانهای طولانی و در دماهای بالا انجام میشود به همین دلیل هم یکی از گران ترین تست های مکانیکی برای بررسی مقاومت مقطع در دمای بالا شناخته میشود.  

این تست معمولا یکی از گران‌ترین آنالیزهای مکانیکی می‌باشد چرا که در دمای بالا و زمان‌های طولانی انجام می‌شود تا به کمک آن مقاومت دما بالای ماده بررسی شود.

تست شکست

تست ضربه هم مانند سایر تست ها برای محاسبه خصوصیات مختلف مقاطع از جمله: چقرمگی، مقاومت به شکست در درزها و جوشکاری ها و ... مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این تست میتوانیم میزان نرم یا ترد بودن مقاطع را تعیین کنیم.  از این مقطع معمولا برای آنالیز مواردی از جمله تیرآهن و پروفیل که وزن زیادی را در سازه های ساختمانی تحمل میکنند استفاده میشود، این موضوع میتواند روی قیمت تیرآهن ها هم تاثیر داشته باشد. 

تست شکست مقاطع فولادی

بیشتر بدانید: روش های تست نبشی

 

تست مقاومت به سایش

همانطور که از نام این تست مشخص است برای سنجش میزان مقاومت به سایش مورد استفاده قرار میگیرد. در این تست قطعات را بر اساس استانداردهای بررسی میکنند.

آنالیز خواص شیمیایی

فولاد با توجه به آلیاژها و نحوه ساخت دارای خواص شیمایی مختلفی است، از تست هایی که برای آنالیز خواص شیمیایی انجام میشود. میتوانیم برای تحلیل رفتار مواد استفاده کنیم. 

استفاده از عناصر آلیاژی مختلف در مواد میتواند خواص شیمیایی آنها را به طور کامل تغییر دهد. این عناصر آلیاژی میتواند در انواع مختلف از جمله: محلول، گاز، ترکیبات و... به فولاد افزوده شوند. برای اینکه بتوانیم ترکیبات شیمایی در مواد را آنالیز کنیم باید از روش های مختلفی استفاده کنیم. این روش ها به شرح زیر هستند. 

  • آزمون جذب اتمی (AAS)
  • آزمون کوانتومتری
  • آزمون XRF
  • آزمون XRD
  • آزمون کروماتوگرافی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ