فولاد فيدار

تاریخچه گالوانیزاسیون

تاریخچه گالوانیزاسیون

گالوانیزه کردن به فرایندی گفته میشود که طی آن لایه ای از فلز روی برای  جلوگیری از خوردگی بر روی فلزات ایجاد میشود، تا از خوردگی و زنگ زدن آنها جلوگیری شود. و مقاومت آنها در برابر فشارها و تنش ها افزایش پیدا کند. امروزه از فرایند گالوانیزاسیون بر روی انواع فلزات از جمله انواع لوله گالوانیزه ها، ورق گالوانیزه و پروفیل ها استفاده میشود.  تا مقاومت آنها در برابر تنش ها و فشار های مکانیکی افزایش پیدا کند.  در ادمه این نوشته تاریخچه عملیات گالوانیزاسیون را بررسی خواهیم کرد. 

نخستین بار در سال 79 بعد از میلاد اولین تجهیزات اولیه گالوانیزاسیون به وجود آمد و میتوان از آن به عنوان اولین تلاش های بشر برای دست یابی به این تکنولوژی یاد کرد. 

در سال 1742 یک شیمی دان فرانسوی به نام پائول مالویین برای نخستین بار آزمایشاتی را برای پوشاندن فلز آهن با روی انجام داد.

اما سر انجام در سال 1742 دانسمندی به نام گالوانی که این فرایند به نام او نامگذاری شده است، توانست فرایندهای الکتروشیمیایی بین فلزات را پیدا کند و نخستین بار این فرایند را کشف کرد. 

حدود 60 سال بعد الساندرو ولتا با آزمایشاتی که بر روی گالوانیزاسیون انجام داد موفق شد پتانسیل الکتریکی بین فلزات را کشف کند.

در سال 1837 میلادی دانشمندی به نام استانیس سورل عملیات گالوانیزه گرم یا همان غوظه وری فلز در روی مذاب را پیدید آورد، و برای اولین بار گالوانیزه ای که امروزه انجام میشود را شکل داد. 

نخستین کارخانه تولید فولاد گالوانیزه در سال 1850 در بریتانیا تاسیس شد این کارخانه در ابتدا برای تولید خود از 10000 تن روی به صورت سالانه برای تولیدات خود استفاده میکرد.  چند سال بع با گسترده شدن این تکنولوژی کارخانه هایی دیگری در کشور های دیگر در سراسر جهان و کشور آمریکا تاسیس شدند.

 

روش های گالوانیزاسیون

امروزه گالوانیزاسیون به روش های مختلفی به روش های سرد و گرم انجام میشود، عمده روش هایی که در سال های اخیر استفاده میشوند روشهای زیر هستند.

 

گالوانیزاسیون عمقی داغ یا همان گالوانیزه گرم 

در این روش فلز را داخل محفظه بزرگی از فلز مذاب روی قرار میدهند تا  فلز مورد نظر با روی پوشانده شده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شود. در تولید لوله و ورق گالوانیزه گرم از این روش استفاده میشود. 

برای دریافت قیمت ورق گالوانیزه، لوله و قیمت پروفیل میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید.

الکتروگالوانیزاسیون (گالوانیزه سرد)

در این روش این فرایند از طریق آبکاری انجام میشود، به این صورت که فلز مورد نظر به همراه روی درون یک الکترولیت قرار داد میشود تا با توجه به رسانه بودن محلول یون های روی جدا شده و به فولاد بچسبد، با این کار در مدت زمان کوتاهی سطح فلز با لایه ای روی پوشانده میشود. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ