فولاد فيدار

بررسی همه جانبه صنایع فولاد و انواع آن ها

بررسی همه جانبه صنایع فولاد و انواع آن ها

همانطور که می دانید فولاد از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده است تولید فولاد و فراورده های آن به دلیل برخورداری از استحکام بالا توانسته مورد توجه بسیاری قرار گیرد چرا که این محصول نقش مهمی را در زندگی افراد ایفا می کند. فولاد در صنایع های مختلف از کاربردهای مهمی بهره مند می باشد که فراورده های فولاد به دو روش تولید می شود که عبارتند از:

  1. روش مستقیم، با استفاده از کوره الکتریکی
  2. روش سنتی با استفاده از کوره بلند

انتخاب هر کدام یک از این دو روش با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند انجام می شود برای مثال در کشورهایی که منابع گاز طبیعی دارند می توانند از روش مستقیم استفاده کنند و کشورهایی که دارای زغال سنگ می باشند هم می توانند از روش سنتی و کوره های بلند استفاده نمایند.

ممکن است که با عبارت فولاد St که در کنار st عددهای مختلفی باشد رو به رو شده باشید و ندانی که آن چیست فولاد st  که به معنی فولاد ساختمانی محکم می باشد که در کنار آن اعدادی نوشته می شود با استفاده ان اعداد هم نشانه در برگیرنده استحکام نهایی فولاد بر میزان کیلوگرم بر میلیمتر مربع می باشد.

شما میتوانید برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد، قیمت ناودانی و قیمت آهن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و یا به صفحات این محصولات در سایت مراجعه کنید.

حال در این بخش می خواهیم تا به بررسی همه جانبه فولاد و انواع آن بپردازیم پس با ما همراه باشید

 

فولاد کربنی

یکی از انواع صنایع فولاد، فولاد کربنی می باشد که پر مصرف ترین فراورده های فولاد بوده و به این صورت می باشد که از 1 درصد کربن  در ساختارش تشکیل شده است در کل، با توجه به میزان درصد کربن در فراورده های فولاد به سه دسته تقسیم بندی می شود که به فولاد کم کربن، فولاد پر کربن و فولاد با کربن متوسط می باشد.

فولاد آلیاژی

یکی دیگر از انواع فولادها که می توانیم به آن اشاره نماییم فولاد آلیاژها می باشد در ساخت این فولادها از مقدار زیادی عناصر شیمیایی و مقدار کمی کربن استفاده می شود و انواع آن ها عبارتند از: فولادهای آلیاژی نیکل فولاد کرم مولیبدن فولاد منگنزدار ، فولاد آلیاژ کرم دار فولاد کرم-مولیبدن هستند، که با استفاده از آنها میتوانیم به تولید محصولات آلیاژی و با استحکام بالا از جمله ورق آلیاژی، میلگرد آلیاژی و... بپردازیم.

بررسی صنعت فولاد

بیشتر بخوانید: عملیات های سخت کاری فولاد و آهن

 

فولادهای ضد زنگ

فولادهای ضد زنگ یا زنگ نزن یکی دیگر از انواع فولادها بوده که در انواع شرایط آب و هوایی، محیط های مرطوب و در برابر مواد اسیدی مقاوم بوده و زنگ نمی زند اما تفاوتی که آن را با سایر فولادها متمایز کرده این است که توسط یک لایه نازک ضد زنگ در دو سمت آن پوشانده می شود اصلی ترین عنصری که می توان در فولاد زنگ نزن اشاره کرد عبارتند از: سیلیس کربن و منگنز می باشد لازم به ذکر است که 8درصد آن از نیکل تشکیل شده و برای ساخت قطعات موتور لوازم خانگی و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد ورق سازی

یکی دیگر از پرکاربردترین فولاد، در صنایع فولاد فولاد ورق سازی می باشد که در انواع مختلفی مانند ورق های ظریف، متوسط و خشن تولید می شود،  که در ساخت انواع ورق های فولادی از جمله: ورق سیاه، ورق روغنی، تسمه ها و ساخت دیگ و مخازن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد ابزار

یکی دیگر از فولادهایی که برای ساخت ابزارها مانند قیچی، چکش و... به کار می رود از فولاد ابزار است که به انواع فولاد گرمکار و فولاد سردکار تقسیم میشوند. 

فولاد جوشکاری

در صنایع فولاد، انواع دیگری فولاد می باشد که برای ساخت اگزوز، شاسی خودرو و... از آن استفاده می نمایند.

فولاد ساختمانی

فولادهای ساختمانی که همانطور که از نام آن پیداست برای ساخت و ساز مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال برای ساخت انواع نرده ها، جرثقیل ها و توری ها، میلگرد و تیرآهن استفاده می کنند.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ