فولاد فيدار

اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسید آهن ترکیبی از آهن و اکسیژن میباشد که به نام زنگ آهن نیز معروف است. اکسید آهن از دلایل پوسیدگی سازه ها و فلزات میباشد اما همین اکسید آهن کاربرد های زیادی در صنایع متفاوت دارد. یکی از کاربردهای اکسید آهن در صنایع استفاده از آن ها به جای کاتالیزور و رنگدانه میباشد. همیچنین قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت اکسید آن خواهد داشت. با ما همراه باشید تا در مورد اینکه اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

اکسید آهن چیست و به چه چیزی اکسید آهن میگویند؟


اکسید آهن را از عضوی از ترکیبات معدنی حساب میکنند همانطور پیش تر اشاره کردیم این ماده با ترکیب آهن و اکسیژن تولید میشود. این ماده معمولا در جاهایی که فلز آهن در برابر رطوبت قرار میگیرد تشکیل میشود. درست است که زنگ آهن باعث پوسیدگی فلزات میشود اما اگر درجای خود قرار گیرد میتواند تاثیر گذار و مفید باشد.
به طور کلی دو مدل از اکسید آهن وجود دارد به نام های معدنی و سنتزی که هر دو مدل در بازار موجود میباشد. یکی از کاربردهایی که اکسید آهن داشته و در گذشته نیز از آن استفاده میکردند این است که از آن در تولید رنگ استفاده میکردند. امروزه از این ماده در کاشی سازی و جوهر چاپ استفاده میکنند. جالب است بدانید که اکسید آهن در مقیاس نانو میتواند در پزشکی و صنعت آرایشی و بهشداشتی کاربرد های بسیاری داشته باشد زیرا یک ماده غیرسمی و طبیعی است و ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

 

اکسید آهن چیست و به چه چیزی اکسید آهن میگویند؟

بیشتر بدانید: خاک آهن چیست و کاربرد ها و مزایای آن

 

چگونگی تولید اکسید آهن


اکسید های آهن را به چند حالت میتوان تولید کرد که یکی از قدیمی ترین و معروف ترین این شیوه ها در کنار هم بودن اکسیژن با آهن میباشد که با ترکیب این دو ماده با هم زنگ آهن یا اکسید آهن به وجود خواهد آمد. اما روش های تولید دیگری نیز وجود دارند همچون تماس آهن با کلر که نتیجه این کار هم تولید اکسید آهن میباشد. به طور کلی علت زنگ زدن آهن از دست دادن الکترون میباشد که در مجاورت با اکسیژن، آهن الکترون خود را به اکسیژن میدهد و همین باعث زنگ زدن آن میشود البته فلزات دیگر نیز زنگ میزنن ولی شدت زنگ زدگش در آهن نسبت به باقی فلزات بیشتر است.

 

چگونگی تولید اکسید آهن

بیشتر بدانید: آهن اسفنجی چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

 

انواع اکسید آهن


اکسید آهن به جز رنگ قرمز به رنگ های دیگری نیز تشکیل میشود و هر رنگ بسته به خاصیت خود کاربرد مخصوصی دارد و در صنعت متفاوتی کاربرد دارد. در ادامه به انواع اکسید آهن اشاره خواهیم کرد:

  • نوع سبز رنگ: این اکسید آهن به رنگ سبز یافت میشود و در مکان هایی که میزان رطوبت بالا نیست از آن نگهداری میکنند. این محصول در تولید لوازم آرایشی، تولید رنگ در صنعت، ورق کامپوزیت و صنایع لاسیتیک کاربرد دارد.
  • اکسید آهن اخرا: نوعی دیگر نیز از این محصول وجود دارد که به رنگ قرمز و قهوه ای تیره میباشد. این مدل کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد به کمک این نوع فرآیند خالص کردن سنگ معدن را انجام میدهند.
  • اکسید آهن زرد: اخرین نوع این ماده به شکل زرد میباشد که از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی برای تولید لوازم آرایشی استفاده میکنند.

 

انواع اکسید آهن

بیشتر بدانید: آهن سفید چیست و چه کاربردی دارد

 

کاربردهای اکسید آهن
 


همانطور که پیش تر گفتیم از اکسید آهن در صنایع مختلف استفاده میکنند در ادامه به کاربرد این ماده اعجاب انگیز در چند صنعت مهم و حیاتی خواهیم پرداخت.

 

کاربرد اکسید آهن در ریخته گری


از دیگر کاربرد های اکسید آهن میتوان به کاربرد آن در ریخته گری اشاره کرد. در زمان های قدیم این ماده در تولید قطعات آهنی استفاده میکردند زیرا کمک میکرد تا آهن رگه ای نشود اما بعد ها معلوم شد که با اضافه کردن 30 درصد این ماده در تولیدات محصولات آهنی هم میتوان از رگه رگه شدن آهن جلوگیری کرد هم کیفیت آن را تا حد قابل قبولی افزایش داد. دیگر دلایل استفاده از این ماده در کارخانه های ریخته گری به این شکل میباشد:

  • کاهش کربن گیری
  • جلوگیری از رگه ای شدن
  • افزایش مقاومت در برابر نفوذ ذوب
  • جلوگیری از پوست سوسماری

 

کاربرد های اکسید آهن در ساخت نوار مغناطیسی


امروزه استفاده از کارت های بانکی به گونه ای رواج یافته و زیاد شده است که تقریبا اکثر افراد حداقل یک کارت بانکی دارند کارت های بانکی موجب شده اند که ما پرداخت هایمان را با سریع تر حالت ممکن و آسان تریین آن انجام بدهیم. تا به حال به قسمت سیاد رنگ کارت بانکی تان نگاه کرده اید به آن بخش نوار مغناطیسی میگویند معمولا قسمت مغناطیسی کارت های بانکی را از اکسید 3 آهن میسازند البته امروزه با پیشرفت علم آلیاژهای کبالت جانشین اکسید آهن شدند و اکسید آهن دیگر در این زمینه کاربرد سابق را ندارد.

 

کاربرد اکسید آهن در پزشکی


اکسید آهن در علم پزشکی بیشتر در مقیاس نانو کاربرد دارد و از کاربرد های آن میتوان به تثبیت میکروبی، رساندن سریع تر دارو به بخش های عفونت کرده بدن، تامین یون بدن البته به شرطی که در مقیاس پایین و غلظت کم از آن استفاده شود و کاهش بیماری زایی و نحوه کار آن نیز به این صورت است که به دلیل وجود نیروی الکترواستاتیکی در آهن به میکروب چسبیده و مانع گسترش آن میشود همینطور که تا به الان متوجه شدید آهن و اکسید آهن نقش بسزایی در زندگی ما دارد.

 

کاربرد اکسید آهن در پزشکی

 

سخن پایانی


در این مقاله به معرفی اکسید آهن و کاربرد های آن پرداختیم و دریافتیم که این ماده در نوع و رنگ های گوناگون وجود دارد و همچنین در صنایع گوناگون کاربردهای بسیاری دارد. و همچنین دریافتیم که به جز اکسید آهن به شکلی که وجود دارد از نانو ذرات آن نیز در علم پزشکی استفاده میشود.

اگر چنانچه نیاز دارید تا از قیمت انواع مقاطع فولادی همچون ناودانی و میلگرد اطلاع پیدا کنید میتوانید با کلید بر روی لینک قیمت میلگرد و قیمت ناودانی به صفحات این محصولات مراجعه کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ