فولاد فيدار

خاک آهن چیست و کاربرد ها و مزایای آن

خاک آهن چیست و کاربرد ها و مزایای آن

زمین به عنوان یک کره خاکی از انواع و اقسام مواد و عناصر تشکیل شده است و آهن و خاک آهن نیز یکی از این عناصر موجود در زمین می باشند. آهن اصل که به صورت سنگ آهن در زمین وجود دارد، پس از استخراج و فرآوری شدن به صورت انواع آلیاژ ها به مصرف می رسد. این آلیاژ ها دارای خواص تقویت شده ای می باشند که کاربرد های فراوانی در صنعت دارند. از جمله این آلیاژ ها می توان به ترکیبات حاصل از ترکیب آهن با روی و یا فسفر و کربن یا فولاد اشاره کرد. قیمت این محصول را قیمت آهن تعیین میکند.

 

خاک آهن چیست؟

 

خاک آهن همان آهن خورد شده میباشد که در برشکاری یا سنباده کشی و یا هر فرآیندی که نتیجه آن سابیدن سطح آهن باشد به وجود می آید. خاک آهن در هنگام کار های مختلفی که بر روی آهن و یا فولاد انجام می شود به وجود می آید. مانند زمان استفاده از سوهان و یا مته زنی بر روی فولاد و آهن. به نوعی می توان گفت که خاک آهن ضایعات می باشد اما امروزه از این به اصطلاح ضایعات استفاده های زیادی می شود و در انواع شاخه های صنعت مورد مصرف قرار می گیرد.

 

استفاده مجدد از این ضایعات میزان دور ریز و پرتی را بسیار پایین می آورد. به طور کلی اشک فولاد و یا خاک آهن به علت دمای بالا، به دو صورت احیا شده و احیا نشده که به رنگ های خاکستری روشن و سیاه می باشد در صنعت استفاده می شود.

 

خاک آهن چیست؟

بیشتر بدانید: اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

روند و فرایند خالص سازی آهن

 

گفته شد که آهن در ابتدا به صورت سنگ آهن می باشد و این به این معناست که باید خالص سازی شده و آهن آن از سنگ آن جدا شود. مراحل آماده نمودن آن و خالص سازی آن با خرد کردن و آسیاب نمودن سنگ های آهن شروع شده و با سرند نمودن و شستشوی این مواد ادامه پیدا می کند. سپس با استفاده از انرژی مغناطیسی عیار آن را تا حد قابل توجهی بالا برده تا به حد مجاز برسد، پس از این مرحله آن را خرد کرده و وارد کوره ها می کنند.

 

در این کوره ها و مخصوصا در کوره های وزشی که با وزیدن کار می کند، سنگ آهن های حاصل را با زغال های کک گرما می دهند و ذوب می کنند. آهن به دست آمده خالص و تفاله ها و خرده سنگ ها به طور مجزا از کوره خارج می شوند. در این نوع از کوره ها به طور مداوم سنگ های فلزی را به درون کوره می افزایند تا آهن مذاب را به دست آورند.

 

البته برای تولید نمودن فلز و آلیاژی مقاوم که برای بسیاری از کار ها مناسب باشد در بیشتر موارد از ترکیب آهن و چدن که فولاد نام دارد استفاده می شود. محصولات استخراجی و احیا شده در این کوره ها بستگی به درصد کربنی که در خود جای داده اند، دارند که چدن و یا فولاد نامیده می شوند.

 

روند و فرایند خالص سازی آهن

بیشتر بخوانید: تفاوت آهن، چدن و فولاد چیست؟

 

کاربرد های خاک آهن

 

این نوع خاک دارای کاربرد های زیادی می باشد که از این جمله می توان به استفاده از آن در زنجیره های تولید فولاد، استفاده برای تولید لنت های ترمز، استفاده برای ساخت و تولید کود های گیاهان و درختان اشاره نمود. استفاده در آزمایشگاه ها، در الکترود سازی و در فرومغناطیس یا صنایع رنگ سازی نیز از دیگر کاربرد های خاک و براده آن می باشد.

 

1- استفاده از خاک آهن در تولید فولاد


از خاک آهن برای تولید محصولات فولادی استفاده میکنند که یکی از این محصولات گندله میباشد. این محصول از سری محصولات فولادی است که با توجه به تولید آن با خاک آهن، خاک آهن دوباره به چرخه تولید فولاد باز میگردد.


2- استفاده از خاک آهن برای تولید لنت ترمز


همچنین از این ماده برای تولید لنت های ترمز نیز میتوان بهره برد به جز خاک آهن خورده های آهن اسفنجی نیز در تولید لنت ترمز کاربرد دارند برای تولید محصول نهایی نیاز است تا این محصول چند مرحله فرآوری را طی کند.


3- استفاده از خاک آهن به ‌عنوان کود


خاک آهن حتی در صنایع کشاورزی نیز کاربرد دارد و کاربرد آن به این صورت میباشد که از آن در کود های کشاورزی به عنوان ماده تقویت کننده خاک استفاده میشود گیاهان برای رشد بهتر نیازمند مقادیر کمی از آهن میباشند. کشاورزان از این ماده یا کودهای مخصوص در زیر پای گیاهان استفاده میکنند تا نیاز گیاه به آهن را بر طرف سازند.
این محصول به صورت پودری در آزمایشگاه نیز کاربرد دارد و از آن در آزمایشات مرتبط با میدان مغناطیسی استفاده میکنند.


4- استفاده از خاک آهن در تولید رنگ


در صنعت ساخت و تولید رنگ از این محصول به شکل پودری درون رنگ ها استفاده میکنند. همچنین این محصول برای تولید رنگ های مغناطیسی هم کاربرد دارند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پیش از استفاده از این محصول برای اطمینان از مناسب بودن آن باید بر روی آن آزمایشاتی را انجام بدهند.

 

کاربرد های خاک آهن

 

مزایای استفاده از خاک آهن و براده آهن

 

به گونه ای می توان گفت که این براده های آهن و خاک آهن از مواد و اضافه ها و بازیافتی های فولاد بدست می آید و با بکارگیری مجدد از آنها میزان ضرر و هدر رفت تولیدی ها کم می شود. از طرف دیگری استفاده مجدد و تولید شمش های آهن و فولاد از این خاک اضافی، تولید سرمایه و شغل دوباره می کند و حتی می توان از خاک آهن برای ارسال به دیگر کشور ها و صادرات استفاده نمود.

 

عوامل موثر و قیمت براده آهن در بازار

 

قیمت براده های آهن و خاک آهن به نسبت بالا نمی باشد و به نوعی استفاده نمودن از آن برای بازیافت و یا برای استفاده در صنایع مختلف و به صورت بازیافتی بسیار به صرفه و مناسب خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که فاکتور اصلی و تاثیرگذار در بحث قیمت براده های آهن و خاک آهن میزان آهن و مواد اولیه موجود در براده های آهن می باشد که قیمت آن را بالا و یا پایین می کند و بر آن تاثیر می گذارد.

برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت پروفیل میتوانید به صفحات آن در سایت مرجعه فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ