فولاد فيدار

اسپیسر میلگرد چیست ؟

اسپیسر میلگرد چیست ؟

اسپیسر یا جداساز میلگرد به قطعه ای فلزی یا بتنی گفته میشود که در فضای بیرونی بین بتن و میلگرد قرار میگیرد. هدف از نصب آنها جلوگیری از خوردگی میلگرد است، در واقع وظیفه این وسیله  جلوگیری از رسیدن عوامل خورنده به میلگرد و افزایش طول عمر آن است.

 

هدف از نصب اسپیسر چیست ؟

از آنجایی که در صورتی که آماتورهای فولادی در معرض رطوبت و هوا قرار بگیریند باعث رنگ زدگیشان میشود و زنگ زدن هم باعث افزایش حجم میشود، پس اگر میلگردها فاصله مناسبی با بتن نداشته باشند باعث فشار به بتن و در نتیجه ایجاد ترک و شکستگی در آن میشود و مقاومت ساختمان کاهش پیدا میکند، به همین دلیل استفاده از اسپیسر در مکان های مرطوبی که احتمال خوردگی فلزات در آن زیاد است، کاربرد دارد. 

 

انواع اسپیسر

همانطور که گفتیم اسپیسرها در انواع چوبی، فلزی، پلاستیکی و بتنی ساخته میشوند، در ادامه این نوشته خصوصیات هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

اسپیسر بتنی: فضاساز های بتنی با از نوع بتن خود ساختمان باشند تا ضریب حرارتی یکسانی داشته باشد. و فاقد مواد خورنده باشد، از مهمترین مزایای این نوع میتوان به افزایش مقاومت بتن اشاره داشت.

اسپیسر فلزی: این نوع معمولا به صورت مفتول یا میلگرد خم شده هستند و قیمت بالاتری در مقایسه با انواع دیگر فضاسازها دارند. 

اسپیسر پلاستیکی: این نوع به دلیل قیمت خوب و کارایی مناسب از محبوبیت زیادی برخوردار اند، اما با این وجود معایبی از جمله چسبندگی کمتر به بتن، ضریب حرارتی متفاوت از بتن دارد که این موضوع میتواند باعث بروز مشکلات زیادی در آن شود. ولی مزایای زیادی هم از جمله:

  • وزن سبک تر و قابلیت حمل ساده
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن
  • نیاز به نیروی کمتر و سرعت اجرای بالاتر

 

در انتخاب اسپیسرها چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

قیمت: از آنجایی که هزینه پروژه به قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و سایر مصالحی که در آن استفاده میشود بستگی دارد، به همین دلیل هم لازم است که از محصولی استفاده کرد که قیمت تمام شده پروژه افزایش پیدا نکند. 
عمر اسپیسر:از آنجایی که از ساختمان ها در سال های طولانی استفاده میشود، به همین دلیل هم طول عمر و دوام فضاسازها اهمیت زیادی دارد.
اندازه گیری تحمل بار: بسته به پروژه و حجم پروژه باید اسپیسر مناسبی را انتخاب کرد. تا بتواند وزن پروژه و بار کل پروژه را تحمل کند.

 

بیشتر بخوانید: اسپیسر چیست و چه کاربردی دارد؟

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ