فولاد فيدار

اسپیسر چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیسر چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می دانید اسپیسر چیست؟ اسپیسرها از قطعات کارآمد در صنعت ساختمان می باشند و پوشش میلگردی مناسب بوجود می آورند. می توان گفت اسپیسر قطعه‌ی کوچکی می باشد که در هنگام اجرای فونداسیون و بتن مسلح بین قالب بتن و میلگرد قرار می گیرد تا بین آنها فاصله ایجاد کند. نام های مختلف اسپیسر لقمه بتن، کاور بتن، فاصله نگهدار و کاور میلگرد است. اسپیسر یا فاصله نگهدار در سایزهای 15mm تا 150mm  تولید می شود. قطعه ای است که با ایجاد فاصله بین دو میلگرد از خوردگی میلگردها در سازه های بتنی جلوگیری می کند. می توان به عنوا نوعی پوشش برای میلگرد به آن نگاه کرد چون از زنگ زدگی میلگرد جلوگیری می کند. استفاده از این محصول در ساختمان و سد و تونل سازی زیاد است. و باعث افزایش کیفیت کار خواهد شد و کیفیت و سرعت بتن ریزی را بهتر خواهد کرد. اسپیسر باعث محافظت بتن در مقابل فرسایش است. در واقع اجرای بد بتن باعث کاهش دوان سازه است. این محصول با ایجاد فاصله باعث جلوگیری از خوردگی بتن می شود. چون نوعی پوشش یکپارچه روی بتن بوجود می آورد.

اسپیسر که به فارسی فاصله گذار هم نامیده می شود در ساختمان سازی نقش مهمی دارد. با اینکه اسپیسر یا فاصله گذار جزء تجهیزات کوچک است ولی نقش پررنگی دارد و در مراحل اولیه ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. اسپیسر یا فاصله گذار انواع مختلفی دارد و در بخش های متنوع ساخت و ساز استفاده می شود. در این مقاله انواع آن و کاربرد هریک را به تفصیل شرح داده ایم .

 

برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت آهن میتوانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

اسپیسر یا فاصله گذار چیست؟

 

در واقع اسپیسر یا فاصله گذار یک قطعه ی کوچک است که وقتی فونداسیون و بتن مسلح را می ریزند در میان قالب بتن و میلگرد ها قرار داده می شود تا بین این دو فاصله ی مورد نیاز را ایجاد کند زیرا در ساخت و ساز خوردگی میلگرد توسط بتن مشکلی است که ایجاد دردسر می کند و همیشه در اجرای فونداسیون و بتن ریزی این مشکل بود تا اینکه با تولید اسپیسر این مشکل حل شد. با نصب اسپیسر میلگرد ها دچار خوردگی نمی شوند. این فاصله گذارها در جنس های مختلفی ساخته می شوند که هر کدام کاربرد و گاها معایب خاص خود را دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

 معایب اسپیسر (فاصله گذار) پلاستیکی

 

برای آشنایی با معایب اسپیسر باید گفت، یکی از متداول ترین اسپیسر های ساختمانی از جنس پلاستیک است که معمولا در پروژه های کوچک و بزرگ ساختمانی بسیار استفاده می شود. نوع پلاستیکی در مقایسه با نوع فلزی یا بتی آن مقاومت کمتری دارد و این خود نقطه ضعف اسپیسر های پلاستیکی است. نوع پلاستیکی نه تنها مقاومت کمی دارد بلکه در مقابل تغییرات دما هم به سرعت آسیب می بیند. این اسپیسر دارای ضریب انقباض و انبساط به مراتب بیشتر از بتن می باشند و به همین جهت اگر بتن گرم یا سرد شود تغییر در اندازه یا شکل آن می تواند به این نوع اسپیسر ها آسیب بزند و با گذشت زمان موجب بوجود آمدن فضاهای کوچک و دسترسی مواد فرساینده به داخل بتن و میلگردها بشود که می تواند به مرور زمان ساختمان را دچار فرسایش و آسیب کند.

 

مزایای اسپیسر پلاستیکی

 

اسپیسر یا فاصله گذار پلاستیکی درکنار معایب، مزایایی هم دارد که باعث می شود انتخاب اول بیشتر کارفرمایان باشد یکی اینکه این اسپیسر بسیار سبک است و همین باعث می شود کار با آن بسیار ساده شود و از نظر هزینه بر بودن باید گفت نسبت به انواع دیگر اسپیسر مقرون به صرفه تر است.

 

مزایا و معایب اسپیسر پلاستیکی

 

بیشتر بدانید: اسپیسر میلگرد چیست ؟

 

مزایا و معایب اسپیسر بتنی

 

نوع دیگر اسپیسر ها نوع بتنی آن است این اسپیسر مقاومت بی نظیری دارد و احتمال تماس بتن با میلگرد ها وجود نخواهد داشت. جنس این اسپیسر بتن است و به همین دلیل سازگاری بالایی با بتن و میلگرد دارد. تغییرات دمایی هم روی آن تاثیری ندارد در نتیجه مانند اسپیسر پلاستیکی مشکلاتی در فرسایش ساختمان به وجود نمی آورد اما معایب این اسپیسر همانطور که از اسم این اسپیسر متوجه می شوید دارای وزن زیادی است و سنگین بودن آن از معایب آن است. هزینه ی ساخت و ساز را هم بالا می برد و به زمان و نیروی بیشتری نیاز استپس اصل مقرون به صرفه نیست.

 

مزایا و معایب اسپیسر بتنی

 

مزایا و معایب اسپیسر فلزی

 

این نوع اسپیسر در برخی از پروژه های ساختمانی استفاده می شود در ساخت این اسپیسر دستتان برای شکل و اندازه ی آن باز است در ساختشان از میلگرد استفاده می شود. این نوع مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نوع پلاستیکی یا بتنی آن دارد. این نوع از اسپیسر هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه نیست بسیاری از کارفرماها به دلیل مقرون به صرفه نبودن و نیاز به نیروی بیشتر داشتن از استفاده از این نوع اسپیسر خودداری می کنند.

 

مزایا و معایب اسپیسر فلزی

 

انواع اسپیسر با توجه به مکانی که به کار می روند

 

اسپیسرهای کفی یا افقی

 

همانطور که از نامشان پیداست این اسپیسر ها برای کف استفاده می شوند که انواع مختلفی دارند که بسته به نوع سطح یا در محلی که میلگردها به هم برخورد می کنند قرار داده می شوند.

 

اسپیسر یا فاصله گذار دیواری یا عمودی

 

یکی از مشکلاتی که معمولا دیده می شود این است که بخشی از بتن در دیوارها یا ستون بتنی ریخته و میلگرد زنگ زده است این به دلیل پوشش بتنی برای میلگرد به رعایت نشده و پوشش روی میلگردها را نگرفته است. 

انواع این نوع اسپیسر عبارتند از:

 ویل فیکس که یک برای سطوح عمودی است مانند ستون ها یا دیوارها – کیج فیکس برای قفسه شمع ها حفاری و تولید شده –ویل سان که بری سطوح با وزن متوسط و عمودی است

با آشنا شدن با اسپیسر یا فاصله گذار ها متوجه شدید که می توانند نقش بسیار مهمی در ساخت و ساز و کیفیت آن ایفا کنند با انواع اصلی اسپیسر هم آشنا شدید با توجه به محاسبات دقیق و نظر کارفرما و نوع ساخت و ساز می تواند اسپیسر را انتخاب کرد.

 

 

اسپیسر یا فاصله گذار دیواری یا عمودی

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ