فولاد فيدار

از ورق تا پروفیل 

از ورق تا پروفیل 

ماده اولیه تولید اکثر قطعات فولادی ورق است که این ورق به شکلهای مختلف تهیه و مورد استفاده قرار میگیرد. ورق به دو شکل ورق سرد (ورق روغنی) و ورق گرم (سیاه) طبق استانداردهای  ST37 (نوع معمولی) و ST52 (نوع صنعتی) با خصوصیات فیزیکی و ساختار شیمیایی متفاوت تولید و عرضه میشود که همه این ویژگیها بستگی به نوع و موارد مصرف آنها دارد مثلا اگر ورق سیاه از فولاد 36A تهیه شود قابلیت جوشکاری خوبی خواهد داشت ولی اگر از فولاد 1011A تهیه شود دارای استحکام خوبی است. 


روند تولید ورقها نیز در استحکام و ضخامت و به طور کلی خواص و رفتار فیزیکی آنها تاثیرگذار است؛ مثلا ورق سیاه که مستقیما از گندله و شمش ورق به دست می آید دارای ضخامت کمتر و استحکام بالاتری نسبت به ورق سرد (روغنی) است. 


منابع تامین ورق سیاه در داخل کشور عمدتا از کارخانه های فولاد مبارکه، کاویان، اکسین اهوازو گیلان هستند ولی ورق های وارداتی از کشورهای چین، اوکراین، روسیه و کره جنوبی هم در بازار یافت میشوند. قیمت ورق سیاه وارداتی و تولید داخل کمی متفاوت هستند.

 

ورق های فولادی


پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت است و به دو شکل باز و بسته وجود دارد؛ البته در بازار آهن، پروفیل درب و پنجره که خود جزئی از پروفیل های بسته به شمار میرود به نام مصطلح پروفیل شناخته میشود. در کارخانجات پروفیل سازی از ورق فولادی به شکل کلاف به عنوان ماده اولیه استفاده میشود و منبع تامین آن قبلا کشورهای اروپایی و ژاپن بود ولی هم اکنون بیشتر نیاز داخل، توسط کارخانه فولاد مبارکه تامین میشود و کسری آن از کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و برزیل، سپس این ورق تحت عملیات نورد سرد به پروفیل های مختلف در ابعاد و اشکال متفاوت تبدیل میشود. قیمت پروفیل در بازار تهران را میتوانید در صفحه پروفیل مشاهده نمایید.


لازم به ذکر است که ورق مورد نیاز برای تولید پروفیل باید ترکیب شیمیایی دقیق و درستی از فسفر، سیلیس، کربن، منگنز و گوگرد داشته باشد و همچنین طبق استانداردهای مناسب مانند JIS G 3131,3132 و یا استاندارد ST37.2 باشد که بتواند منجر به تولید پروفیل هایی با کیفیت مناسب گردد. 

مراحل تبدیل ورق پروفیل شامل موارد زیر است:
 

  1. برش دادن کلاف ورق به صورت نوارهایی با عرض معین به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک
  2. وارد شدن نوارها در بین قالبهای شکل دهنده محرک بالا و پایینی و شکل گرفتن ورق بنابر میزان نیروی وارده, زوایای تعین شده و حرارت جوش.
  3. اصلاح پیچش, کمانش و خمش با اعمال نیرو توسط پیچش گیر
  4. برش نوار شکل گرفته به طول 66 متر و بسته بندی در تعداد مشخص
  5. نصب کارت مشخصات و تایید مرحله کنترل کیفیت و انتقال به انبار


البته مراحل ذکرشده در مورد روش مستقیم تبدیل ورق به پروفیل است و در روش غیرمستقیم، ابتدا ورق به شکل لوله در می آید و پس از اینکه دو لبه آن به همدیگر جوش داده شدند وارد مرحله سایزینگ و پیچش گیری شده و با اعمال فشار در جهات مختلف و با زوایای تعین شده و دقیق به شکلهای مختلف درآمده و پس از برش بسته بندی میشوند.   
 

بیشتر بخوانید:

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

پروفیل چیست؟

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ