فولاد فيدار

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

تاریخچه تولید پروفیل در ایران نسبت به تولید لوله دارای قدمت بیشتری است به این دلیل که بعد از جنگ جهانی دوم با افزایش جمعیت ایران و بالطبع افزایش نیاز به مصالح ساختمانی برای ساخت مسکن , مردم مجبور به واردات این محصول از خارج از کشورشده و با افزایش روز افزون این واردات به فکر تولید آن در داخل کشور شدند. در نتیجه بین سالهای 1340 تا 1350 تعداد 8 واحد تولیدی برای تولید این محصول در کشور احداث شد که این رقم در سال 1357 به 11 واحد افزایش یافت. 


پروفیل یا نیم رخ به معنی مقطع ثابت با طول زیاد است و به قطعات فولادی اطلاق میشود که به شکل های مختلف در صنعت ساختمان سازی و ماشین سازی کاربرد دارند.


پروفیل ها براساس وزن , روش تولید و نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم میشود:


پروفیل سبک, سنگین, باز و بسته, صنعتی و ساختمانی, مستقیم و غیرمستقیم. 

 

پروفیل سبک و  سنگین

پروفیل ها دارای انواع گوناگونی هستند که یکی از این انواع پروفیل های سنگین و پروفیل های سبک است و از پروفیل های سبک بیشتر در قسمت هایی استفاده میشود که نیاز به تحمل بار نداشته باشند. ولی از پروفیل های سنگین در بخش نظامی و صنعتی بیشتر استفاده میشود زیرا این پروفیل ها به علت دارا بودن ضخامت و وزن بیشتر بهتر میتوانند فشار و بار را تحمل کنند.


پروفیل سبک

به پروفیل های سبک پروفیل مبلی هم میگویند پروفیل های مبلی را از ورق روغنی میسازند. که طبق استاندار din 2394 و EN 10219-29 تولید میشود. ورق . ورق  تولیدی این نوع پروفیل باید دارای ضخامت کمتر از 1.5 میلیمتر باشد بنابراین وزن کمتری دارد و در موارد مصرفی قیمت پایین تری داشته و باعث کاهش هزینه ها میشود؛ هرچند قیمت این نوع پروفیل در واحد وزن از پروفیل سنگین گران تر است ولی در نهایت هزینه واحد طول آن از انواع دیگر پروفیل کمتر در میآید.

 

پروفیل سبک


خصوصیات پروفیل سبک

  1. دارای کیفیت عالی در سطح محصول
  2. قابلیت فرم پذیری خوب
  3. قابلیت جوش پذیری بالا
  4. دارای ابعاد دقیق از نظرطول و عرض و ضخامت
  5. در راستای طولی دارای سطح مقطع یکنواخت
  6. دارای قابلیت آبکاری
  7. تنوع در وزن

مهمترین کاربرد این نوع پروفیل در ساخت دوچرخه, مبلمان سازی, تولید خودرو و ملزومات آن از قبیل اگزوز, تولید لوازم خانگی, ساخت کانکس, صنعت کشاورزی و اسلحه سازی.


مهمترین کارخانه های تولید پروفیل سبک

  • کارخانه صبا
  • ساوه
  • خاور صنعت هما
  • توسعه فولاد ساب


پروفیل سنگین

نام دیگر این محصول پروفیل صنعتی یا ساختمانی است که ماده اولیه تولید آن ورق سیاه (نورد گرم) است با ضخامت 1.5 میلیمتر به بالا که به شکل مقاطع مربع و مستطیل تولید میشود. وزن این محصول به علت ضخامت بالاتر بیشتر شده ودر نتیجه قیمت آن هم افزایش می یابد ولی در عوض از استحکام بیشتری برخوردار است و یکی از موارد اصلی مصالح ساختمانی به شمار میرود به ویژه در مواردی که سازه باید متحمل اوزان و تنشهای بالا باشد. 
این نوع پروفیل بسته به نوع کاربرد آن در وزنها و ضخامت های مختلف تولید میشود.

 

مهمترین کارخانه های تولید پروفیل سنگین

  • کیان پرشیا
  • فولاد هیربد
  • ساوه, یاران
  • علویجه
  • پارس
  • و...

 

پروفیل سنگین

 

 


مهمترین ویژگی های پروفیل سنگین

  1. .قابلیت جوش پذیری عالی
  2. دارابودن سختی در سطح
  3. دارای قیمت مناسب
  4. قابلیت پیچش و خمش پایدار در سطوح بالا


بیشترین مصرف پروفیل نیز در ساختمان سازی در بخش ستونها و قوطی در و پنجره ها, در راهسازی, در خودروسازی در تولید شاسی ماشینهای سنگین و همچنین در صنعت در تولید ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد.
قیمت هر دو نوع پروفیل بر اساس وزن آنها محاسبه میشود و چون ماده اصلی تولید آن ورق است بنابراین قیمت ورق تاثیر مستقیم بر قیمت پروفیل خواهد داشت, به علاوه عواملی مانند قیمت دلار, هزینه انرژی و ...  


مراحل تولید پروفیل به روش نورد سرد

  1. برش نوار
  2. ورود به خط نورد
  3. عبور داده شدن از میز فرمینگ
  4. تغییر حالت از شکل نواری به منحنی(لوله)
  5. جوش داده شدن درزها
  6. جداشدن زایده های جوش
  7. انتقال به میز سایزینگ
  8. ایجاد شکلهای دلخواه
  9. ورود به میز اتو
  10. برش به طولهای مورد نظر
     

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ