فولاد فيدار

از ورق تا لوله

از ورق تا لوله

یکی دیگر از مقاطع پرمصرف در صنعت لوله است که نوعی از آن از ورق به دست می آید. لوله استوانه ای بلند  است با سطح مقطع دایره شکل و دوسرباز. ماده اولیه تولید لوله ورق یا شمش است که محصول تولید شده از ورق، لوله درزدار و محصول شمش، لوله بدون درز است. برای تولید لوله های درزدار، ابتدا ورق را که بر حسب لوله تولیدی، دارای ضخامت مشخص است طبق ابعاد تعین شده برش میزنند و سپس از بین غلطکهای نورد عبور میدهند تا حالت مسطح ورق به حالت گرد تغییر کند و باجوش دادن لبه های ورق به شکل لوله درآید و وارد مرحله تست و کونیک شود. از ورق سیاه برای تولید انواع لوله، پروفیل و نبشی استفاده میشود.
 البته نوع جوشی که برای جوش دادن لبه های ورق به کار میرود متفاوت است و خود باعث تنوع در نوع و مصرف آن میشود که شامل جوش زیرپودری، جوش الکتریکی یا جوش فرکانس بالاست. ولی به هرحال به خاطر وجود جوش در لوله از کاربرد آن در مواردی که لوله تحت فشار قرار میگیرد خودداری میشود و بیشتر برای لوله های شوفاژی و لوله های گازی ساختمانی به کار میرود و یا لوله های داربستی و گلخانه ای و گاهی انتقال مایعات و همچنین برای ساخت پروفیلهای قوطی و سازه های فلزی. مواد اولیه و تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت مقاطع فولادی به طور مستقیم روی قیمت لوله و پروفیل ساخته شده تاثیر دارد.

ضخامت لوله های درزدار حاصل از ورق فولادی بالاست و میتوان تا هرسایز و اندازه و قطری، این نوع لوله را تولید کرد در صورتی که در لوله های بدون درز که از شمش فولادی تولید میشوند نمیتوان سایزها و قطرهای بالا تولید کرد ولی در عوض میتوان آنها را در مواردی که لوله تحت  فشار زیاد قرار میگیرد مانند مخازن، بویلرها و تانکرهای جابجایی مایعات و گازهای خطرناک و پرفشار از آنها استفاده کرد و همچنین در کارهای دقیق و  حساس مانند اسلحه سازی، مواد آزمایشگاهی و... که باید ابعاد لوله در آنها بسیار دقیق و ظریف باشد. 

 

مراحل تولید لوله فولادی


بیشتر بخوانید: روش تولید انواع ورق های فولادی


تست لوله درزدار


در لوله های درزدار به علت روش تولید آنها که حاصل از جوش ورق است، برای بالابردن کیفیت لوله و اطمینان از اصولی بودن جوش لوله و عدم نشتی آن را تحت تستهای مختلف قرار میدهند: 

  1. تست امواج غیرمخرب: این تست به طور پیوسته پس از مرحله شکل دهی ورق و  تبدیل آن به لوله و جوشکاری، به وسیله دستگاه آلتراسونیک اتوماتیک روی درز جوش انجام میگیرد. 
  2. بازرسی چشمی: ابتدا داخل و خارج لوله تمیز میشود و سپس روی درز جوش و بدنه لوله, بازرسی چشمی انجام میگیرد.
  3. تست امواج مافوق صوت دستی روی جوش عرضی: این تست نیز برای اطمینان از کیفیت جوش ایجاد شده روی لوله است که توسط جوشکار به طور دستی انجام میشود و اگر مشکلی وجود داشت لوله به بخش تعمیرات منتقل شده و عیوب آن برطرف میشود. 
  4. تست هیدرواستاتیک: این آزمایش به صورت اتوماتیک و تحت فرمولهای خاص و بسته به سفارش مشتری و نوع مصرف لوله انجام میگیرد تا فشار هیدروتست و تنش تسلیم لوله به دست آید. برای اطلاع از قیمت لوله داربستی به صفحه این محصول مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش مجموعه تماس بگیرید.

پس از انجام تمامی تستها و رفع عیوب و تمیزکاری لوله ها وارد مرحله بازرسی نهایی میشوند تا تمامی مراحل بالا تایید شده و در کارت مشخصات لوله ثبت و برلوله نصب میشود. در کارت مشخصات، سایز و ابعاد لوله و تنش تسلیم و نوع تستهای انجام شده بنابر سفارش مشتری و تاییدیه ها و همچنین استانداردهای تولید درج میشود.  
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ