فولاد فيدار

10 نوع ستون فولادی در ساخت و ساز

10 نوع ستون فولادی در ساخت و ساز

ساخت ساختمان ها نیاز به استفاده از طیف وسیعی از مصالح دارد. از جمله: تیرآهن، میلگرد، لوازم داربستی، ناودانی، پروفیل و ... برای کارگران ساختمانی مهم است که مواد مناسب را انتخاب کنند تا اطمینان حاصل شود که ساختمانها و سازه ها پشتیبانی لازم را دارند. در این مقاله ، ما تعریف می کنیم که یک ستون فولادی چیست و در مورد سازه های فولادی رایج و 10 نوع ستون فولادی در ساخت و ساز بحث می کنیم.

ستون فولادی چیست؟

ستون فولادی یک عضو سازه عمودی است که در ساخت و ساز به منظور پشتیبانی اساسی مورد استفاده قرار می گیرد. آنها ممکن است بارهای فشاری را حمل کنند یا ممکن است بارهایی را از چیزهایی مانند تیرها ، سقف ها ، دال کف یا دال سقف به کف یا پایه منتقل کنند. 

در حالی که انواع مختلفی از ستون های مورد استفاده در ساخت و ساز وجود دارد ، فولاد یک انتخاب معمول است. ساختار آن سازه ای با دوام تر و انعطاف پذیرتر و مقاوم تر از ساختار بتنی ارائه می باشد. همچنین ، ستون های فولادی به طور کلی سبک تر و سریعتر از ستون های بتونی ساخته می شوند.برای اطلاع از قیمت مصالح ساختمانی مثل قیمت ورق گالوانیزه، قیمت میلگرد، قیمت نبشی و ... به وب سایت فولادفیدار مراجعه کنید.

انواع مختلفی از ستون های فولادی در ساخت و ساز وجود دارد. هر نوع ستون بر اساس شرایط خاص طبقه بندی می شود. این طبقه بندی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ستونها بر اساس مصالح ساختمانی
  • ستون ها بر اساس مقطع یا شکل
  • ستون ها بر اساس ارتفاع ستون و مقطع عرضی است
  • ستونها بر اساس باریک بودن
  • ستون ها بر اساس نوع بارگذاری
  • ستونها به عنوان مقاومت بار جانبی طبقه بندی می شوند
  • ستونهایی بدون طبقه بندی خاص
  • انواع ستون های فولادی

10 نوع ستون فولادی در ساخت و ساز

 

در اینجا انواع متداول ستون های فولادی آورده شده است:

ستون های دایره ای

ستون های دایره ای ستون هایی هستند که براساس شکل طبقه بندی می شوند. این ستون ها حاوی بیش از چهار میله فولادی طولی در داخل خود هستند که به عنوان یک میله تقویت کننده عمل می کنند. ستون های دایره ای اغلب مقاومت خمشی بیشتری نسبت به ستون های مستطیل یا مربع دارند. استفاده های معمول از این ستون در ساخت و ساز شامل ستون بندی و بلند کردن ساختمان ها به دلایل زیبایی است و کارگران ساختمانی اغلب از آنها به عنوان ستون های پل استفاده می کنند.

ستون های ترکیبی

ستون های ترکیبی نوعی ستون تقویت کننده ساخته شده از فولاد سازه ای ، بتونی و آرماتور بندی است. آنها ظرفیت حمل بار بالایی دارند و آرماتور طولی را ایجاد می کنند و کارهای ساختمانی اغلب از آنها در ساخت و سازهای خیلی بزرگ استفاده می کنند. ستون های کامپوزیت اغلب عملکرد خوبی در آتش دارند و در مقطع کوچکی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

ستون های L شکل

ستون های L شکل نوعی ستون هستند که براساس شکل آنها طبقه بندی می شوند. این ستون ها به راحتی ساخته می شوند و ریخته می شوند و سطح پشتیبانی آنها اغلب آنها را به یک انتخاب عالی برای ساختمانها و سایر سازه های سنگین تبدیل می کند. کارگران ساختمانی از این ستون ها در گوشه دیوارهای مرزی استفاده می کنند.

ستون های L شکل

 

ستون های تقویت شده کوتاه

ستونهای تقویت شده کوتاه ، ستونهایی هستند که بر اساس باریک بودن آنها طبقه بندی می شوند. ضخامت این ستون ها کمتر از 12 اینچ است و حاوی میله های فولادی است. ستون های تقویت شده کوتاه دارای نوعی انعطاف پذیری هستند و بارهایی که آنها تحمل می کنند متفاوت است و به عواملی مانند مقاومت مواد و بعد سطح مقطع بستگی دارد.

ستون های بتن مسلح مارپیچی

ستون های بتن مسلح مارپیچی ستون های تقویت کننده بتنی با یک شبکه فولادی تعبیه شده است که به آن میلگرد گفته می شود ، استحکام بخشی به ساختار ستون را فراهم می کند. این ستون ها استوانه ای است که یک میله مارپیچ مداوم در اطراف هر ستون پیچیده است. ساختار مارپیچی ستون پشتیبانی عرضی را از عرض سازه فراهم می کند.

ستون های مربع یا مستطیل

ستون های مربع یا مستطیل ستون هایی هستند که براساس شکل آنها طبقه بندی می شوند. آنها حداقل چهار تیر فولادی طولی برای پشتیبانی دارند. ستونهای مربع یا مستطیل اغلب امکان کرکره آسان ، قرار دادن آرماتور و ریختن بتن را می دهند. این ، در کنار مقرون به صرفه بودن آنها ، آنها را به یک انتخاب محبوب در ساخت و ساز ساختمان تبدیل می کند.

ستونهای خرد

ستونهای خرد ، ستونهایی هستند که براساس مدل ساخت آنها طبقه بندی می شوند. این ستونها به منظور پشتیبانی بیشتر بر روی اسلبها قرار می گیرند تا پایه های پایه. کارگران ساختمانی می توانند این ستون های کوتاه را به صورت عمودی یا افقی قرار دهند. در حالی که ستونهای خرد اغلب فولادی هستند ، اما ممکن است بتن نیز باشند. نمونه ای از زمان مشاهده یا استفاده از یک ستون خرد در زیر مخازن آب قرار دارد.

ستونهای خرد

 

ستون های تنش

ستون های کششی بر اساس توانایی بارگذاری طبقه بندی می شوند. ستون های کششی ستون هایی هستند که از فولاد ، بتن یا مواد دیگر ساخته شده اند. با این حال ، اینها یک نوع ستون معمولاً در ساخت نیستند. کارگران ساختمانی معمولاً از این ستونها در شرایط خاص مانند ساخت پل یا ادامه فرم تمام قد ستونها برای پی ریزی استفاده می کنند.

ستون های بتونی مسلح

ستون های بتن آرمه گره خورده نوعی ستون تقویت کننده ساخته شده از بتن با مش تعبیه شده است که به آن میلگرد نیز می گویند و تقویت کننده را فراهم می کند. این ستون ها دارای اتصالات جانبی بسته شده به طور یکسان در سراسر آنها قرار دارند. با این حال ، فاصله اتصالات مهم است. گره ها باید به اندازه کافی از هم دور باشند تا بر نحوه تنظیم بتن تأثیر نگذارد اما به اندازه کافی نزدیک باشند تا از خرابی سازه جلوگیری کنند.

ستون های T شکل

ستون های T شکل نوعی ستون هستند که براساس شکل آنها طبقه بندی می شوند. کارگران ساختمانی ممکن است از این ستونها بر اساس الزامات طراحی آنها استفاده کنند. ستون های T شکل معمولاً هنگام ساختن پل ها استفاده می شوند.

 

انواع معمول دیگر سازه های فلزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تیرهای زاویه ای

 تیرهای زاویه ای ، یا تیرهای L شکل ، دارای دو پایه هستند که ممکن است از نظر طول برابر یا نابرابر باشند ، برای ایجاد زاویه 90 درجه به هم متصل می شوند.

تیرهای زاویه ای

 

شمع های بلبرینگ

 شمع های بلبرینگ به شکل H برای انتقال بارها هستند تا اگر سازه ای نتواند دارای زیربنای کم عمق باشد ، یک سیستم فونداسیون عمیق ایجاد کند.

تیرهای C شکل

تیرهای C شکل که تیرهای C یا کانال های سازه C نیز نامیده می شوند ، دارای مقطع C شکل با فلنج های بالا و پایین است که توسط یک ساختار وب متصل می شوند.

واحدهای مقطع فولادی توخالی

 واحدها یا سازه های مقاطع فولادی توخالی دارای فلزی با مقطع توخالی ، لوله ای هستند و ممکن است دارای شکل دایره ای ، بیضوی ، مستطیل یا مربع باشند.

لوله ها

 لوله های فولادی سازه ای و لوله های استوانه ای توخالی در اندازه های مختلف با کاربردها و قابلیت های مختلف ساختاری مانند تأمین مقاومت و پایداری هستند.

تیرهای S شکل

 تیرهای S شکل که تیرهای S یا تیرهای استاندارد آمریکایی نیز نامیده می شوند ، دارای یک اتصال وب بین یک بخش نورد شده و دو فلنج باریک به موازات یکدیگر هستند.

میله T

 یک تیر T یا یک میله سه بعدی دارای مقطع T شکل با فلنج و عمودی است و می توانند بارهای زیادی را تحمل کنند.

اگر به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه لوله های فولادی هستید  شما میتوانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما از قیمت آهن با خبر شوید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ