فولاد فيدار

کاربردها و نحوه استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

کاربردها و نحوه استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

از سال ها پیش با ورود تیرآهن و میلگرد به ایران ساخت و ساز دچار تحولات بسیاری شد و تا امروز هم این تحولات ادامه داشته است یکی از این تحولات تولید تیرآهن های لانه زنبوری میباشد. از تیرآهن های لانه زنبوری برای تیرهای فرعی سقف استفاده میکنند. و در صورت استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری وظیفه تحمل بار سنگین هم با این تیرها است. همچنین قیمت تیرآهن لانه زنبوری از قیمت تیرآهن معمولی کم تر است زیرا از لحاظ وزنی تیرآهن های لانه زنبوری سبک تر هستند و در آن ها فولاد کمتری استفاده شده است. یه علت شکل این تیرآهن ها حمل و نقل آن ها آسان تر از انواع دیگر تیرآهن ها بوده است.

 

تیرآهن لانه زنبوری مدفون در بتن

معمولا از تیرآهن های لانه زنبوری به صورت مدفون در بتن استفاده میکنند زیرا با این کار قسمت زیادی از عیوب این تیرآهن ها از بین میروند که این عیوب عبارت است از:

  • کاهش مقاومت برشی
  • ایجاد خمش ثانویه
  • ناپایداری پیچشی جانبی
  • اثرات تغییر شکل های ثانویه
  • کمانش های موضع بال

همچنین از دیگر دلایل استفاده از این تیرآهن ها در زیر بتن این است که این تیرآهن ها در مقابل حرارت زیاد و آتش آسیب پذیر هستند و با استفاده از آن ها در زیر بتن این عیب را از بین میبرند. از این تیرها به عنوان تیرهای حمال ساختمان هم استفاده میشود همچنین در بعضی اوقات در سقف هایی با سیستم تیرچه و بلوک کاربرد دارند البته گفتنی است از این تیرآهن ها در کشورهای توسعه یافته زیاد استفاده نمیشود. 

 

تیرآهن لانه زنبوری مدفون در بتن

بیشتر بخوانید: هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری

 

تیرآهن های لانه زنبوری بدون پوشش بتنی

تا به الان متوجه شدید که از تیرهای لانه زنبوری به صورت مدفون در بتن استفاده میکنند اما روشی برای تولید این تیرها وجود دارد که آن ها را از مدفون شدن در زیر بتن بی نیاز میکنند که این روش تولید از این قرار است.
در ابتدا یک تیرآهن ساده را با کمک دستگاه هوا برش و یا گیوتین به شکل زیگزاگ برش میدهند. سپس از قسمت برش داده شده آن را به گونه ای روی تیر دیگر قرار میدهند که حفره های تیرآهن لانه زنبوری پدیدار میشود. با این روش تولید به تیرآهنی با عرض دوبرابر و مقاومت بالا دست خواهیم یافت.

 

تیرآهن های لانه زنبوری بدون پوشش بتنی

بیشتر بخوانید: ساخت و برش تیرآهن لانه زنبوری

 

مقاومت تیرآهن های لانه زنبوری

اولین تحقیقات بر روی تیرهای لانه زنبوری در سال 1943 انجام شد. و محور اصلی این تحقیقات آزمایشات بر روی قسمت های حفره ای شکل این تیرها بود. سپس آزمایشات بیشتری برای بررسی تنش و تغییر مکان در تیرهای لانه زنبوری انجام شد. بعضی از محققان نمونه های واقعی از این تیرها را برای تعیین مقاومت ساختند که در نتیجه این آزمایشات موجب شد تا رفتار تیرهای لانه زنبوری تحت تاثیر بارها مشاهده شود. از دیگر نتایج این تحقیقات تحلیل تقریبی از مقاومت تیرآهن های لانه زنبوری بود.

 

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش به صفحات آن مراجعه کنید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ