فولاد فيدار

هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری

هدف از ساخت تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری همان تیرآهن معمولی است که پس از بریدن و دوباره جوش دادن، به وجود می آید، این تیرها به دلیل برش دادن و دوباره جوش دادن، دارای حفره هایی توخالی به شکل لانه های زنبور در جانشان هستند به همین دلیل هم با این نام شناخته میشوند به طور کلی هدف از ساخت تیرآهنه ای لانه زنبوری این است که این تیرها ممان خمشی بالاتری داشته به همین دلیل هم وزن کلی سازه را کاهش خواهند داد. 

با تبدیل کردن تیرها معمولی به تیرها لانه زنبوری، ممان اینرسی آنها بالاتر رفته به همین دلیل هم به مقاومت خمشی آنها افزوده خواهد شد. به همین دلیل هم در ارتفاع بیشتر استفاده از آنها ایمن تر است. 

همچین همانطور که گفتیم تیرهای لانه زنبوری از وزن کمتری در مقایسه با تیرهای معمولی برخودار هستند، به همین دلیل هم استفاده از آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. 

دلایل ساخت تیرهای لانه زنبوری

بیشتر بخوانید: ساخت و برش تیرآهن لانه زنبوری

 

به این دلیل که در جان این تیرها فضاها و حفره های خالی وجود دارد،  میتوان لوله های تاسیساتی را از داخل تیرها عبور دهیم. 

به این دلیل که تیرهای لانه زنبوری به صورت غیرفشرده هستند، به همین دلیل هم دارای ممان اینرسی مناسبی هستند، و میتوانیم با نصب آنها در حول محور X هستند، به همین دلیل برای ایجاد فاصله بال ها از محور خنثی و برای افزایش ارتفاع تیرها، از آنها استفاده کرده و مقاومت تیر خمشی سازه را افزایش داد. 

به این دلیل که این تیرها دارای بخش های توخالی هستند به همین دلیل هم زمانی که از آنها استفاده میکنیم، وزن سازه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد. به همین دلیل هم سازه ای ضد زلزله خواهیم داشت. 

کاهش وزن کلی تیرها وزن مرده سازه را کاهش خواهد داد به همین دلیل هم بار اصلی سازه کم خواهد شد. 

همچنین به این دلیل که، در طراحی سازه ها اقتصادی بودن و هزینه ی پایینتر مزیت است، استفاده از این تیرها به این دلیل که برش خورده اند، باعث کاهش هزینه ی کلی ساخت سازه خواهد شد. و قیمت تیرآهن لانه زنبوری در مقایسه با انواع معمولی و همچنین قیمت تیرآهن هاش بسیار کمتر خواهد بود. 

هدف دیگر از ساخت تیرآهن لانه زنبوری، صرفه جویی در مصرف فولاد است.

با استفاده از مقاطع لانه زنبوری به صورت چشمگیری از ارتفاع سقف کاسته خواهد شد. و به همین دلیل هم با استفاده از آنها میتوانیم طرح های معماری خاصی را پیاده سازی کنیم.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ