فولاد فيدار

ساخت و برش تیرآهن لانه زنبوری

ساخت و برش تیرآهن لانه زنبوری

تیرهای لانه زنبوری نوعی از تیرآهن هستند که هدف اصلی تولید آنها، کاهش وزن تیر و در نتیجه سازه فولادی نهایی است. این تیرها که در جان آنها شبکه هایی توخالی ایجاد شده است، ظاهری شبیه لانه زنبور به خود گرفته اند و به همین نام نیز معروف شده اند. 

 
البته درساخت این تیرها نیز مانند دیگر سازه های فولادی باید استانداردهای تولید رعایت شده و طبق اصول و قواعدی ساخته شوند که از استحکام لازم برای کاربرد درسازه های صنعتی و ساختمانی برخوردار باشند. 
 
برای مشاهده قیمت تیرآهن، قیمت تیرآهن هاش و یا زنبوری میتوانید به صفحات آن در سایت مراجعه کنید در صورت نیاز اطلاعات و یا تهیه این مقاطع میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس حاصل فرمایید.
 
 

روشهای ساخت تیرآهن لانه زنبوری

 
پایه ساخت تیرآهن لانه زنبوری، تیرآهن معمولی است؛ به این صورت که روی جان تیرآهن معمولی با استفاده از شابلونی که از ورق سفید یک میل ساخته شده، خطوطی به شکل شش ضلعی رسم میکنند. ترسیم این شش ضلعی ها نیز به صورتهای متفاوت است از جمله روش پانیز یا لیتسکا که هرکدام فرمول خاص خود را دارند. سپس برای اینکه تیرآهن تاب برنداشته و تغییر شکل ندهد، آن را روی یک شاسی افقی محکم میکنند.؛ در این مرحله نیز دو روش برای برش وجود دارد: 

 

روشهای ساخت تیرآهن لانه زنبوری

بیشتر بخوانید: کاربردها و نحوه استفاده از تیرآهن لانه زنبوری

 

1. روش سرد یا کوپال:

 
 در این روش با فرودآمدن یک قطع کن سنگین، شبیه گیوتین، به یکباره شش ضلعی های ترسیم شده روی جان تیرآهن برش میخورند و تیرآهن لانه زنبوری تولید میشود. 
 

2. روش گرم یا برنول:

 
 در این روش ابتدا با ایجاد خال جوش روی خطوط ترسیم شده (نصف شش ضلعی) بر جان تیرآهن، محل برش را ایجاد کرده و نهایتا به وسیله یک شعله گاز قوی که حاصل احتراق گازهای اکسیژن و استیلن است، خطوط منکسر کامل میشوند.
وقتی خط برش کامل شد، قسمت بالا و پایین تیرآهن که حالا جدا شده اند به اندازه یک دندانه جابجا میشوند و با قرارگرفتن لبه های رو به روی هم شکل شش ضلعی درست میشود که با جوش دادن لبه ها، این شکل کامل و تثبیت میشود. دقت در نحوه قرارگیری دندانه های بالا و پایین در مقابل یکدیگر و نحوه جوشکاری این مرحله، دراستحکام نهایی تیرآهن ایجادشده بسیار مهم است که معمولا جوشکاران ماهر در این مرحله با استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیک میتوانند از کیفیت کار مطمئن شوند. روش گرم برنول در بین تولیدکنندگان تیرآهن لانه زنبوری بسیار پرطرفدار است زیرا هدر رفت و پرتی قطعات فولادی در این روش تقریبا  صفر بوده و بنابراین مقرون به صرفه خواهد بود. 
 
تیرآهن لانه زنبوری
 

بیشتر بخوانید: موارد مصرف تیرآهن هاش چه چیزهایی هستند؟

 

تضمین استحکام و کیفیت تیرآهن لانه زنبوری

 
وجود حفره های توخالی و ایجاد برش در جان تیرآهن که باعث تمایز آن از دیگر نمونه های تیرآهن شده، مشکلاتی را نیز در پی خواهد داشت که از مهمترین آنها میتوان به احتمال ایجاد تنشهای خمشی و پیچشی در محل تکیه گاههای لبه های جوش جان اشاره کرد، لذا برای رفع این مشکل و همچنین تضمین استحکام و کیفیت تیرآهن لانه زنبوری حاصل شده، دوراه پیش روست
  1. استفاده از ورق واسطه درمحل اتصال دندانه ها برای تقویت نقاط جوش
  2. پرکردن یکی از حفره ها درتکیه گاه به جوش کامل یا به وسیله بتن در ساختمان سازی و استفاده از رفتار مرکب فولاد و بتن برای تقویت تیر و درنتیجه کاهش تنشهای ثانویه حاصل از لنگر خمشی.  

برای  خرید دریافت قیمت نبشی و قیمت ناودانی و سایر مقاطع فلزی با کارشناسان فروش فولادفیدار تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ