فولاد فيدار

میلگرد عصایی چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد عصایی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مصالحی که در ساخت تیرچه بلوک بسیار کاربرد دارد میلگرد عصایی است. این محصولات سبب میشوند تا مقاومت ساختمان افزایش یابد همچنین این محصولات به نام های دیگری نیز همچون ادکا یا اتکا معروف اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی کامل این محصول بپردازیم.

 

مشخصه و نقش میلگرد عصایی

همان گونه که گفته شد میلگرد های عصایی باعث میشوند تا مقاومت ساختمان بیشتر شود برای آنکه این محصولات بتوانند این قابلیت را داشته باشند نیازمند مشخصه خاصی میباشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. 

 

  1. برای آنکه این محصولات بتوانند در برابر شرایط محیطی مقاومت کنند باید جنس این محصولات از میلگرد های ضد زنگ ساخته شوند.

  2. این محصولات از آنجایی که وظیفه مقاوم سازی سازه را بر عهده دارند به همین علت معمولا در سایز های ضخیم ساخته میشوند به همین خاطر معمولا وزن بالایی دارند.
  3. این میلگرد ها در کمال ضخامت بالایشان باید قابلیت انعطاف پذیری خوبی را هم داشته باشند به طوری که با خم کردن 180 درجه ای نشکنند.
  4. به خاطر شکل این میلگرد ها میتوان آن ها را در جاهایی مثل فوندانسیون، سقف و ستون به کار برد.

شباهت میلگرد های عصایی به عصا باعث شده است تا این محصولات با این نام شناخته شوند. همچنین شاید برایتان جالب باشد که نام های دیگر این محصول که ادکا یا اودکا است که این اسم نشات گرفته از زبان روسی است که معنی آن میشود اردک احتمالا این نامگذاری بر مبنای شباهت ظاهری این محصولات شکل گرفته اند.

 

مشخصه و نقش میلگرد عصایی

همچنین مطالعه کنید: فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ چیست؟


کاربرد میلگرد های عصایی 

یکی از اصلی ترین کاربرد های این محصول در آرماتور های بتنی است برای اینکه بهتر کاربرد این محصول را در آرماتور بتنی درک کنید پیش از آن باید به شما بگوییم که در آرماتور های بتنی تیرچه ها روی بال پایین قرار دارند که به همین خاطر اگر چنانچه از میلگرد های عصایی استفاده نشود امکان دارد که تیر های فولادی از مکان خود خارج شوند.


همانطور که گفتیم این مقاطع برای مقاوم سازی کاربرد دارد اما اگر که بخواهیم مفصل تر در مورد آن صحبت کنیم باید بگوییم که میلگرد های اودکا در سقف های سازه بیشترین کاربرد را دارند. این مقاطع فولادی را در مکان تلاقی تیرچه و تیر استفاده میکنند. استفاده از میلگرد های عصایی موجب میشود تا سازه در برابر فشار های خارجی همچون زلزله مقاوم تر شوند و به راحتی فرو نریزند. همچنین این مقاطع کاربرد های دیگری نیز دارند که عامل تعیین کننده آن قطر محصول است.

 

کاربرد میلگرد های عصایی

همچنین مطالعه کنید: آموزش آرماتور بندی و بستن میلگرد

 

مزایا استفاده از میلگرد عصایی 

همانطور که گفتیم میلگرد های عصایی محصولاتی به شدت کاربردی هستند و در پروژه های ساختمانی استفاده از آن ها بسیار مفید میباشد در ادامه به مزایا و ویژگی های این محصول اشاره خواهیم کرد.

  • مقاومت در برابر شرایط جوی همچون باد، برف و باران
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • مقاومت بالا در برابر شکستگی
  • بالا بردن مقاومت سازه
  • افزایش مقاومت سقف
  • قابلیت خم کردگی 180 درجه ای بدون شکستن
  • انعطاف پذیری بالا
  • رنگ پذیری
  • نصب راحت
  • طیف گسترده کاربرد (استفاده در سقف، دیوار، فوندانسیون)

 

مزایا استفاده از میلگرد عصایی 

همچنین مطالعه کنید: تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

 

قیمت میلگرد عصایی و عوامل تعیین کننده آن

از آنجایی که میلگرد های عصایی جزوی از میلگرد ها هستند و در خانواده آن ها قرار میگیریند به همین خاطر دلایل تعیین کننده قیمت میلگرد قیمت این محصولات را تعیین میکند دلایلی همچون وزن محصول، طول محصول، جنس محصول، برند تولید کننده محصول همچنین قیمت آهن و دیگر عوامل مهم ترین دلایل تعیین کننده قیمت این مقاطع فولادی هستند.


سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که میلگرد عصایی را معرفی کنیم و از کاربرد ها و مزایا و ویژگی هایش صحبت کردیم این محصولات در زمینه ایمن سازی سازه بسیار حائز اهمیت هستند و استفاده از آن ها باعث مقاومت سازه در برابر زلزله میشود. 
برای یک خرید مطمئن و امن محصولات فولادی میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید تا به سادگی با راحتی محصولات مورد نظر خود را خریداری کنید و سپس محصول خود را در محل کار یا پروژه خود تحویل بگیرید همچنین میتوانید در سایت فولاد فیدار قیمت پروفیل و قیمت ناودانی را مشاهده کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ