فولاد فيدار

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی بپردازیم در صورتی که می خواهید در مورد تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی را بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. میلگردها نوعی از میله های فولادی می باشند که مقطع آنها دایره ای شکل است، میلگردها در اندازه و انواع مختلف تولید و در صنایع مختلف به کار برده می شوند. برای اطلاع از قیمت میلگرد با ما تماس حاصل فرمایید.


تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در چیست؟

 

همان طور که گفته شد انواع گوناگونی از میلگردها وجود دارد که در صنایع و عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین کاربرد میلگردها در صنعت و ساختمان سازی است. میلگردهایی که در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند تفاوت هایی را با هم دارند که در ادامه به آنها پرداخته می شود. برای دریافت قیمت آهن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع استاندارد میلگرد و تفاوت آنها

 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر شکل ظاهری

 

از تفاوت میلگرد صنعتی می توانیم به تفاوت از لحاظ شکل ظاهری اشاره داشته باشیم. با توجه به شکل ظاهری که انواع میلگردها دارند می توان تشخیص داد که میلگردها استاندارد می باشند و یا نه. با توجه به شکل ظاهری که دارند می توانیم آنها را در دو دسته بندی آجدار و ساده قرار دهیم. در میلگردهایی که به صورت ساده هستند بر روی آنها برآمدگی وجود ندارد اما در میلگردهایی که به آجدار مشهور هستند برجستگی هایی بر روی میلگرد دیده می شود و علت نامگذاری به آجدار هم وجود همین برجستگی هاست. میلگردها بر اساس استانداردهایی که دارند به به طور معمول در چهار دسته قرار داده می شوند که هریک از آنها ویژگی ها فنی مخصوص به خود را دارند که شامل میلگردهای نوع؛   A1، A2، A3 و A4 هستند. میلگردهای آ 1 در قیاس با میلگردهای شماره بالاتر، کربن بیشتری دارند و در نتیجه سختی این میلگردها به تدریج شماره ای که دارند بیشتر می شود.

 از میلگردهای ساده و آجدار هم می توان در صنعت استفاده کرد و هم می توان در ساختمان سازی از آنها بهره برد. در اینجا توجه به این نکته ضروری است که میلگردهایی که در دسته آ 1 قرار گرفته اند از انواع میلگردهای ساده می باشد و اکثرا در صنعت از آنها استفاه می شود. میلگردهایی که در سه دسته بندی دیگر قرار دارند از انواع میلگردهای اجدار هستند که در اکثر موارد در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر شکل ظاهری

بیشتر بخوانید: تفاوت میلگرد آجدار و ساده

 

فرق میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر خواص مکانیکی

 

از دیگر تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی می توانیم به تفاوت میان آنها در خواص مکانیکی اشاره داشته باشیم. از مواردی که در خواص مکانیکی میلگردها یک عامل تعیین کننده است، نوع آلیاژی است که در میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. در انواع میلگرد که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد با ویژگی هایی از قبیل مقاومت در برابر کشش و سختی مورد توجه قرار گیرد. در این نوع میلگردها ویژگی هایی مانند خم کاری و داشتن انعطاف پذیری از اهمیت زیادی برخوردار نیست. اما در مورد میلگردهایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد سایر خواص مکانیکی مورد توجه است که از جمله آنها می توانیم به داشتن استحکام زیاد، انعطاف بالا، امکان خم شدگی و قابلیت ماشین کاری اشاره داشته باشیم. داشتن خمکاری بالا در صنعت بسیار حائز اهمیت است و لذا میلگردهایی که این ویژگی را دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 فرق میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر خواص مکانیکی

 

تفاوت میلگرد ساختمانی و صنعتی از نظر قطر و سایز

 

از دیگر مواردی که باید در تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی مورد توجه قرار گیرد مربوط به قطر و سایز میلگرد است. میلگردهایی که به صورت خاص در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند از لحاظ سایز از تنوع زیادی برخوردار هستند. اما در میلگردهایی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند از لحاظ اندازه تنوع زیادی وجود ندارد و معمولا اندازه آنها بین هشت تا 32 میلی متر است. میلگردهای صنعتی حتی در اندازه های بالاتر از 32 میلی متر نیز در دسترس هستند.

 

تفاوت میلگردهای صنعتی و ساختمانی از نظر ترکیب شیمیایی

 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از لحاظ ترکیب شیمیایی نیز حائز اهمیت است. میلگردهایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند در ترکیب خود آلیاژ ST37 دارند. به دلیل این که حوزه استفاده از میلگردهای ساختمانی در مقایسه با میلگردهای صنعتی چندان گسترده نیست لذا استفاده از آلیاژها در این نوع میلگردها چندان تنوع ندارد. برعکس میلگردهایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند کاربردهای مختلفی دارند لذ از لحاظ آلیاژی نیز دارای تنوع زیادی هستند. مقداری عناصر مربوط به آلیاژ و کربن در تولید میلگرد صنعتی از تنوع بیشتری در مقایسه با میلگردهای ساختمانی دارد.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ