فولاد فيدار

تفاوت ناودانی upa و unp 

تفاوت ناودانی upa و unp 

ناودانی در مقاطع فولادی جزء پروفیلهای باز محسوب میشود که از یک جان در وسط و دوبال عمود بر آن تشکیل شده و براساس معیارهای مختلف میتوان آن را دسته بندی کرد. ناودانی از نظر روش تولید به دو دسته ناودانی پرسی و ناودانی فابریک، از نظر متریال و شکل ظاهری به دو نوع ناودانی ساده و مشبک، از نظر شکل بالها و نوع کاربرد به دو دسته ناودانی سی شکل (ناودانی بال موازی) و ناودانی یو شکل (ناودانی بال مخروطی) و از نظر وزنی به دو دسته ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم میشود.


با مراجعه به صفحه قیمت ناودانی میتوانید قیمت ناودانی سبک و قیمت ناودانی سنگین را مشاهده نمایید. همچنین برای خرید محصول مورد نظر میتوانید با کارشناسان فروش فولاد فیدار تماس بگیرید.


هرکدام از ناودانی های مذکور دارای ابعاد و ویژگیهای خاص و در نتیجه کاربردهای مخصوص به خود در پروژه های صنعتی و ساختمانی هستند. از مباحث مهم در تولید ناودانی، رعایت استانداردهای تولید این مقطع پرکاربرد فولادی است زیرا این مقوله در ابعاد، وزن و ویژگیهای کاربردی آن تأثیرگذار است. 


یکی از کاربردهای مهم ناودانی برای ساخت چارچوب، قاب و پایه، بادبند و خرپا و .... در پروژه های صنعتی و ساختمانی است؛ لذا وزن و استانداردهای تولید آنها، دو مولفه مهم در انتخاب نوع کاربرد ناودانی است. 


دو دسته از ناودانی های پرکاربرد در کشور ما ناودانی upa و  unp است که به رغم شباهتهای اسمی که به هم داشته و گاها باهم اشتباه گرفته میشوند دارای تفاوتهایی باهم هستند که موجب تفاوت در کاربرد آنها شده است. 

 

ناودانی

همچنین بخوانید: تفاوت ناودانی پرسی با ناودانی فابریک


ناودانی unp  چیست؟


این ناودانی تحت استاندارد اروپایی  DIN 1026-1 تولید میشود و از ضخامت و وزن بالایی برخوردار است. سایزهای تولیدی این نوع ناودانی بین 40 تا 400 میلیمتر است که بیشتر در پروژه های عظیم ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع ناودانی بیشتر از کشور ترکیه وارد میشود ولی اخیرا نوع ارزانتر آن نیز از کشور چین وارد میشود. این نوع ناودانی هم به صورت تکی یا دوبل در باد بند و تیرها کاربرد دارند و هم به صورت دوبل به شکل قوطی برای استحکام ستونها ویا ساخت خرپاها. 

 

 ناودانی unp

همچنین بخوانید: تفاوت های ناودانی سبک و سنگین


ناودانی upa چیست؟


 این نوع ناودانی براساس استاندارد اروپایی DIN 1026-2 unp  تولید میشود ولی ضخامت آن نسبت به نوع کمتر است و درنتیجه دارای وزن کمتر و همچنین استحکام پایین تر است بنابراین ساخت ناودانی upa  آسانتر و کم هزینه تر است. 


به ناودانی upa  ناودانی ایرانی نیز میگویند چون بنابر مصوبه استاندارد ملی ساختمان، کارخانجات تولید ناودانی داخلی موظف شده اند تحت لیسانس اروپایی، ناودانی بال مخروطی یا یو شکل را باوزن کمتر از ناودانی unp  تولید کنند و ارتفاع بال آن بین 40 تا 400 میلیمتر باشد. 

 

ناودانی upa


وزن انواع ناودانی از جمله ناودانی های مذکور، طبق جدول اشتال قابل محاسبه و مشاهده است و آگاهی از مقادیر مشخص ناودانی اعم از عرض بال، ضخامت بالها، ارتفاع بالها، شیب داخلی بالها و ... بسیار حائز اهمیت است زیرا هم بر وزن و در نتیجه قیمت نهایی ناودانی اثرگذار است و هم بر ویژگیها و رفتار ناودانی هنگام کاربرد در پروژه های صنعتی و ساختمانی؛ و لذا فروشندگان این محصول فولادی موظف اند که شناسنامه یا سرتیفیکیت ناودانی را که حاوی اطلاعات مذکور است به رویت مشتریان رسانده و آنها را در انتخاب صحیح و به جای ناودانی بسته به نوع و محل کاربرد آن، یاری رسانند؛ شرکت پتروفولاد فیدار با دارا بودن کادری مجرب و متعهد میتواند مشاوره ای امین در این زمینه باشد.

 

شرکت فولاد فیدار عرضه کننده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات میباشد برای دریافت قیمت پروفیل و قیمت آهن میتوانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ