فولاد فيدار

تفاوت آهن، چدن و فولاد چیست؟

تفاوت آهن، چدن و فولاد چیست؟

سنگ آهن مبنای ساخت فلزاتی مانند: آهن، چدن و فولاد است، گه با گداختن سنگ آهن در کوره های آهن گدازی تبدیل به آهن خام و  تولید فلزات آهنی مانند  تیرآهن هستند، چدن و فولاد میشوند. 

به طور کلی میتوان فولاد و چدن را آلیاژ هایی از آهن نامید که با افزوده شدن آلیاژهای غیرفلزی به آهن تولید شده اند. افزونی فلزات آهنی در مقایسه با سایر فلزات حدود 95 درصد است و میتوان گفت این عنصر از فراوان ترین عناصر موجود در زمین است. به همین دلیل از محصولات تولید شده به وسیله آهن مانند: ناودانی، نبشی، میلگرد و .. استفاده میشود. 

 

تفاوت آهن با سایر فلزات چیست؟

برای اینکه تفاوت های آهن با سایر فلزات را بررسی کنیم در ابتدا باید تعریف و کاربردهای هر یک از آنها را بدانیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

 

استخراج آهن از معدن

مقاله مرتبط:  فرق بین فولاد و چدن در چیست؟

 

تولید آهن خام از سنگ آهن

 

پس از اینکه آهن را از معادن سنگ آهن استخراج میکنند، از سنگ آهن در کوره های گداز محصولات خام میسازند، سنگ آهن از عناصر: نمک معدنی، سیلیس و سنگ آهک تشکیل شده است.

زمانی که سنگ های آهن را در کوره های با حرارت بالا ذوب میکنند، به این دلیل که وزن ناخالصی های موجود در سنگ با خود آهن برابر نیست، از هم جدا میشوند و و ناخالصی ها روی آهن مذاب شناور میشوند. و به سادگی آن را توسط شیر تخلیه فوقانی از آهن مذاب جدا میکنند و آهن مذاب را توسط شیرآهن تحتانی از داخل کوره خارج میکنند. به فلز بدست آمده از این فرایند آهن خام گفته میشود. 

در صورتی که در کوره آهن گدازی مبدل آهن به چدن یا آهن به فولاد وجود داشته باشد مستفیما آهن را با استفاده از این مبدل ها تبدیل به فولاد یا چدن میکنند.

 

کوره آهن گدازی

 

انواع آهن

آهن خام سفید: در صورتی که پس از ذوب کردن آهن، و جداسازی ناخالصی آن را زود سرد کنند، رنگ آن روشن و به رنگ نفره ای میشود. از آهن سفنید در فولاد سازی استفاده میشود و سطحی سخت و شکننده دارد.

آهن خام خاکستری: زمانی که آهن خام مذاب را به آهستگی سرد کنند به این دلیل کربن موجود در آن به شکل گرافیت در می آید، رنگ تیره پیدا میکند و به زنگ خاکستری در می اید، از این نوع در ساخت چدن استفاده میشود و بر خلاف نوع قبلی سطحی نرم دارد.

 

چدن چیست؟

همانطور که گفتیم چدن آلیاژی از آهن است که از آهن خاکستری ساخته میشود. در ساخت چدن، آهن را در کوره ذوب میکنند ناخالصی های بافی مانده در آن جدا شود فلز باقی مانده که دارای مقداری منگنز است چدن نام دارد، جنس این فلز به طور مستقیم به جنس آهن خام به کار رفته در آن و سرعت سرد شدن آن بستگی دارد و از ان در ساخت لوله های آب، نرده، یراق آلات و.. استفاده میشود.

 

شمش چدن

 

فولاد چیست؟

تفاوت فولاد و آهن سوال بسیاری از افراد است، میتوان گفت فولاد معروف ترین آلیاژ آهن است که بین ۱٫۵-۰٫۲ درصد کربن دارد، و از آهن سفید ساخته میشود. از فولاد برای تولید انواع لوله، ورق و پروفیل استفاده میشود. عناصر تشکیل دهنده این آلیاژ به شرح زیر هستند:

 

فولاد

 

کربن: وجود کربن باعث افزایش مقاومت کششی و سختی فولاد میشود و سختی آن را افزایش میدهد. هر چه میزان کربن موجود در فولاد بیشتر باشد، سخت تر میشود و در مقابل وجود مقدار کمتر کربن باعث میشود که این آلیاژ نرم تر شده و قابلیت چکش خواری آن بهتر شود.

سیلیسیم: وجود عنصر سیلیسیم داخل فولاد باعث افزایش سختی و مقاونت کششی آن میشود و چکش خواری آن را نیز کاهش میدهد، به همین دلیل نباید میزان این عنصر بیش از ۰٫۳۵ درصد وزن فولاد باشد.

مگنز: فولاد منگنزی برای ساخت ساچمه های سخت فولادی استفاده میشود. 

مس: از این نوع فولاد در مکان هایی که امکان زنگ زدن آنها وجود داشته باشد استفاده میشود. 

 

برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت آهن میتوانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ