فولاد فيدار

فرق بین فولاد و چدن چیست؟

فرق بین فولاد و چدن چیست؟

فرق بین فولاد و چدن را در موارد زیادی می توان جستجو کرد. یک تفاوت آشکار بین فولاد و چدن این است که چدن سخت می‌ باشد و مقاومت فشاری در آن بالا است اما فولاد قابلیت انعطاف دارد. آلیاژ فولاد و چدن آهن می‌ باشد اما چدن از بسیاری از انواع فولاد ارزان تر می باشد و دمای ذوب پایین‌ تری نسبت به آن دارد. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی در رابطه با فرق بین فولاد و چدن خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.


فرق بین فولاد و چدن

اصلی ترین فرق بین فولاد و چدن قابلیت انعطاف و چکش خواری می باشد که در فولاد وجود دارد اما چدن این قابلیت را ندارد و سخت می‌ باشد. مقاومت فشاری و استحکام چدن بسیار بالا می باشد و در برابر سایش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. یک تفاوت دیگر این است که کربن در فولاد به صورت کاربید آهن می باشد اما در چدن علاوه بر کاربید آهن به صورت گرافیت نیز می تواند باشد و یا اینکه به هر دو حالت می تواند وجود داشته باشد. روان پذیری چدن بسیار خوب می باشد در حالی که در فولاد این حالت وجود ندارد. این تفاوت ها سبب می شود در پروژه های مختلف با توجه به نوع کاربرد و خصوصیاتی که این دو فلز دارند در بخش های مختلف از آنها استفاده شود.

 

آشنایی فولاد و چدن

بیشتر بخوانید: حقایق جالب درباره فولاد

 

آشنایی با فولاد و چدن

اصلی ترین عنصر آلیاژی در فولاد کربن می‌ باشد و به غیر از آن مس، منگنز و سیلیکون نیز در آن وجود دارد. میزان کربن در فولاد متفاوت می ‌باشد و به صورت کم کربن، کربن متوسط، کربن بالا و فولاد  ابزاری وجود دارد. فولاد نسبت به آهن سخت تر می‌ باشد اما چون خاصیت انعطاف پذیری دارد به شکل های مختلفی در می آید. چدن نیز یکی از انواع آلیاژ آهن می‌ باشد. با توجه به ساختار و ترکیبی که چدن دارد در انواعی چون سفید، گره ای، خاکستری، آلیاژ بالا و‌ قابل انعطاف تقسیم بندی می شود. نوسان گیری چدن خوب می‌ باشد و از تراش پذیری خوبی برخوردار می باشد. حال برای اینکه بدانیم فرق بین فولاد و چدن چیست باید خصوصیات فنی مثل مقاومت نسبت به سایش و‌ خوردگی و همچنین قابلیت ریزش را بررسی نماییم.

 

قابلیت ریزش یک فرق بین فولاد و چدن

یکی دیگر از تفاوت هایی که بین چدن و فولاد وجود دارد قابلیت ریزش می‌ باشد. چدن ریخته گری نسبتاً آسانی دارد چون به راحتی ریخته می شود و همانند فولاد کوچک نخواهد شد. ریخته گری ساده در چدن سبب می شود در معماری برای سازه هایی که آهنی هستند و یا سازه های زینتی مثل شمشیربازی بسیار مناسب باشد. خاصیت ریخته گری چدن سبب می شود برای تجهیزات آهنی خیابانی نیز از آن استفاده شود. فرق بین فولاد و چدن سبب می شود هر کدام برای مواردی خاص کاربرد داشته باشند.

 

فولاد و چدن

 

مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی

یک فرق بین فولاد و چدن مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی می باشد. چدن در برابر فولاد مقاومت بهتری از خود نشان می دهد  البته معنی این جمله این نیست که چدن نسبت به خوردگی حساسیت ندارد. اگر از این دو محافظت خوبی صورت نگیرد و رطوبت به آنها برسد اکسیده خواهند شد و سپس دچار تجزیه شدن می شوند. بهتر است برای هر دو فلز از یک لایه رنگ استفاده شود تا به این مسئله دچار نشوند و تجزیه نشوند.

 

فولاد و چدن ضد زنگ

 

تفاوت هزینه بین فولاد و چدن

تفاوت دیگری که بین چدن و فولاد وجود دارد هزینه آنها می‌ باشد. برای تولید فولاد از فناوری سخت و پرهزینه استفاده می شود که این فرآیند بسیار پیچیده می باشد. این امر سبب می شود هزینه تولید فولاد از چدن بیشتر شود. اینگونه برای ریخته گری آهنی که انعطاف پذیر می باشد معایب زیادی وجود خواهد داشت. از آهنی که انعطاف پذیر می باشد  در کشاورزی، خودرو، برنامه های ساختمانی و راهسازی، لوله و اتصالات تحت فشار و کاربردهای مهندسی عمومی استفاده خواهد شد.

پس یک فرق بین فولاد و چدن گرانتر بودن فولاد نسبت به چدن های معمولی می‌ باشد. با وجود تغییر پذیری پایینتر فولاد و مقاومت کمتری که در برابر سایش دارد باز هم از مزایایی برخوردار می‌ باشد که سبب استفاده زیاد از آن در صنایع مختلف می شود. با توجه به خصوصیات فیزیکی که چدن و فولاد دارند و نوع پروژه از چدن یا فولاد استفاده خواهد شد. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه تفاوت چدن و فولاد با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از کارشناسان مجموعه دریافت نمایید. همچنین شما برای اطلاع دقیق از قیمت میلگرد و قیمت آهن هم میتوانید به صفحه های آن در سایت مراجعه کنید و هم میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

لوله های فولادی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ