فولاد فيدار

تاثیر اخبار نظامی بر وضعیت بازار آهن و فولاد

تاثیر اخبار نظامی بر وضعیت بازار آهن و فولاد

در روز گذشته با انتشار اخبار سیاسی نظامی، اغلب بازارهای داخلی ایران دچار نوسانات زیادی شدند. یکی از اصلی ‌ترین این بازارها که همواره از اخبار سیاسی تاثیر می ‌پذیرد؛ بازار آهن و فولاد است. این اخبار سیاسی موجب شده ‌اند که در پایان روز کاری هفته گذشته در بازار آهن و فولاد شاهد نوسانات قیمتی باشیم. نوسانات قیمتی در این هفته شدت گرفته است به نحوی که امروز که در دومین روز کاری هفته هستیم؛ قیمت اغلب محصولات فولادی با نوسانات مختلفی همراه هستند. به طوری که قیمت میلگرد و تیرآهن و ورق سیاه در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده با کاهش نسبی همراه بودند. اما، در اغلب مبادی ‌های فروش با روند صعودی همراه بودند. برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با وضعیت بازار آهن در برابر شایعات جنگی و تاثیر آن در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


وضعیت کنونی بازار آهن در برابر شایعات مبنی بر جنگ 


در روزهای پایانی هفته گذشته اغلب محصولات فولادی مثل: میلگرد و تیرآهن و...، با اصلاح جزئی همراه بودند. قیمت انواع ورق ‌های گرم و سرد و انواع لوله ‌ها و پروفیل‌ ها نیز عمدتاً ثابت باقی ماندند و افزایش و کاهشی در پایان هفته گذشته برای آن ها گزارش نشد و یا افزایش و کاهش آن ها بسیار جزئی بود. عوامل مختلفی در این هفته قیمت محصولات فولادی اثر گذاشتند که اصلی ‌ترین آن انتشار اخبار سیاسی نظامی می ‌باشد. انتشار این اخبار پیش بینی دقیق روند آینده بازار آهن را دشوار کرده و همچنین در وضعیت کنونی نیز ثبات نسبی بازار و اصلاح را به هم ریخته است. انتظار می ‌رود تا با رفع محدودیت‌ های تولید و ثبات نسبی و اصلاح قیمت دلار در بازار فولاد، تا حدودی شاهد آرام گرفتن قیمت ‌ها باشیم. بر اساس آمارها و گزارش ‌ها دیروز قیمت اغلب محصولات فولادی مثل میلگرد در کارخانه‌ های تولید کننده ثابت باقی ماندند. اما، این موضوع در تمامی کارخانه ‌های میلگرد یکسان نبود و تعدادی از آن ها کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را در محصولات خود اعمال کردند. 

قیمت تیرآهن | فولادفیدار
اغلب مبادی ‌های فروش نیز نرخ میلگردهای ساده و آجدار خود را در سایزهای مختلف با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی معامله نمودند. تیرآهن نیز در روز گذشته شاهد نوسانات مختلفی بود و در اغلب کارخانه‌ های تولید کننده بین ۷۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش و تجربه کرد. این کاهش قیمت برای مختص تمامی کارخانه ‌ها نبود و در برخی از آن ها شاهد ثبات قیمت ‌ها بودیم. شرکت‌ ها و مبادی ‌های فروش نیز قیمت انواع تیرآهن ‌ها را در سایزهای مختلف با افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام کردند. قیمت انواع ورق ‌ها نیز در روز گذشته به خاطر شایعات جنگی با نوسانات بسیاری همراه بودند و به نوعی از قیمت تیرآهن و میلگرد تبعیت کردند. به طور مثال: قیمت انواع ورق‌ های سیاه در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت‌ ها بین ۲۰۰ الی ۹۰۰ تومان کاهش یافتند و در اغلب مبادی‌ های فروش بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. قیمت روز انواع ورق‌ های شیروانی، قیمت روز انواع ورق ‌های رنگی، قیمت روز انواع ورق ‌های استیل، قیمت روز انواع ورق ‌های گالوانیزه، قیمت روز انواع ورق ‌های روغنی، قیمت روز انواع ورق ‌های آلومینیوم و...، نیز در اغلب کارخانه ‌ها در روز گذشته ثابت اعلام شدند. 
علاوه بر انواع ورق ‌های ذکر شده، در پایان روز گذشته در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده پروفیل نیز شاهد ثبات قیمت ‌ها بودیم. به طوری که قیمت انواع پروفیل ‌های ساختمانی و قیمت انواع پروفیل‌های صنعتی، در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده و شرکت ‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند. نرخ انواع لوله ‌ها مثل لوله ‌های درزدار، لوله ‌های بدون درز، لوله ‌های داربستی و...، هم به تبعیت از قیمت پروفیل‌ ها با ثبات همراه بودند. انواع نبشی‌ ها و ناودانی ‌ها و سپری ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و قیمت روز انواع نبشی‌ ها و قیمت ناودانی ‌ها و سپری ‌ها در پایان روز کاری بدون تغییر اعلام شدند. با بررسی‌ های صورت گرفته به راحتی می ‌توان گفت که در روز گذشته قیمت اغلب محصولات فولادی تا حدودی دارای روند اصلاحی بودند. اما، این اصلاح قیمت ثابت نبود و در تمامی محصولات به طور یکسان وجود نداشت. 
به طور مثال: کف قیمت میلگرد در پایان روز گذشته حدوداً به ۲۶ هزار تومان رسید و قیمت تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۸ نیز تا قیمت ۳۲ هزار تومان اصلاح پیدا کرد. همچنین، قیمت تیرآهن‌ های سنگین نیز در روز گذشته با کاهش ۲۰۰۰ تومانی همراه بودند که اصلاح قیمت آهن آلات به دنبال اصلاح ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار پیش از تعطیلات رخ داده بودند. اما، پس از به پایان رسیدن تعطیلات، قیمت دلار مجدداً افزایش پیدا کرد که این امر باعث بروز نوسانات مختلف در بازار آهن شد. علاوه بر قیمت دلار، انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر جنگ و درگیری نظامی ایران موجب ایجاد ترس و هیجان در بازارهای مالی شده است و قیمت آهن دارای نوسانات بسیار زیادی می ‌باشد. اما، میزان تقاضا هیچ تغییری نکرده و همچنان در رکود به سر می ‌برد و پیش بینی می ‌شود که میزان تقاضای مصرفی و سرمایه ‌ای در روزهای آتی حتی ضعیف ‌تر نیز شود.


بررسی وضعیت کنونی بورس کالا 

The best price for buying steel reinforcement bars - Arad Branding
آمارها و گزارش ‌ها از بورس کالا بیانگر آن است که معاملات معاملات مقاطع فولادی نیز در این بازار دارای رکود هستند. به طوری که در روز گذشته بورس کالای ایران میزبان عرضه ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۶۵۹ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز خود بود. از این میزان تقریباً حجم قابل توجهی به میلگرد اختصاص داده می ‌شود که حدوداً ۷ هزار و ۳۴۸ تن میلگرد ساده با قیمت پایه ۳۴۰ هزار و ۵۰۳ ریال می ‌باشند. همچنین، حدوداً ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن به میلگرد آلیاژ اختصاص داده شده که قیمت پایه آن نیز ۳۰۴ هزار و۲۷۸ ریال بوده است. حدوداً ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن میلگرد کلاف نیز با قیمت پایه ۲۹۹ هزار و ۳۹۷ ریال به خریداران عرضه شده است. همچنین 6 هزار و ۶۳۷ تن نیز تیرآهن با قیمت پایه ۲۶۸ هزار و ۳۶۲ ریال و ۴۵ هزار و ۵۰۰ تن ورق سرد خودرو با قیمت پایه ۴۰۲ هزار و ۹۷۳ ریال عرضه شده ‌اند. در بورس کالا تقریبا ۱۳ هزار تن ورق سرد نیز با قیمت ۴۰۲ هزار و ۹۷۳ ریال و ۷ هزار تن ورق گالوانیزه با قیمت پایه ۴۵۸ هزار و ۸۸۱ ریال عرضه شده است. 
در بورس کالا تقریبا ۳ هزار و ۱۷۳ تن ورق گرم B با نرخ پایه حدودا ۲۲۰ هزار و ۳۵۸ ریال عرضه شده و تقریبا ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی با نرخ ۱۸ هزار و ۴۲۰ ریال و ۶۰۲ تن کنسانتره آهن با نرخ ۳۵ هزار و ۳۸۰ ریال عرضه شده اند. در بورس کالا دو محصول گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی نیز عرضه شدند که ۵۸۰ هزار تن به گندله سنگ اهن و ۱۴۸ هزار تن به آهن اسفنجی اختصاص داده شده است. قیمت پایه گندله سنگ آهن حدودا ۵۱ هزار و ۱۰۱ ریال و نرخ آهن اسفنجی حدودا ۱۲۸ هزار و ۵۴ ریال شده بود. بر اساس آمارها و گزارش ‌ها محدودیت ‌های بهینه‌ یابی خریداران آهن اسفنجی نیز در روز گذشته در بورس کالا لغو شدند. بنابراین، با در نظر گرفتن برطرف شدن محدودیت ‌های تامین برق و گاز واحدهای تولید کننده فولاد و همچنین رفع محدودیت ‌های حجم ارزی مواد اولیه در بورس کالا، پیش بینی می‌ شود تا بازار فولاد در روزهای آینده تا حدودی آرام پیدا کند. 


پیش شرط صادرات فولاد ایران به اروپا چیست؟ 


فولادسازان کشورمان ایران برای برابر سازی پیش شرط‌ های مختلف با چالش ‌های بسیار زیادی مواجه هستند. در این زمینه معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرده که ایران در زمینه تولید فولاد سبز به خاطر نوع تکنولوژی که از حدود ۵۰ سال قبل انتخاب کرده و چند گام از دنیا عقب‌تر است. اما، از آنجایی که سال ۲۰۵۰ فولادهایی که با درصد مشخصی از کربن به بالا باید تولید شوند؛ امکان صادرات به اتحادیه اروپا ندارد. در واقع صنعت فولاد به خاطر مصرف انرژی بالا و در نتیجه انتشار بالای دی اکسید کربن به یکی از منابع عمده سهیم در گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم تبدیل شده است. در شرایط کنونی زنگ خطر تهدید محیط زیست و سرنوشت مبهم کره زمین به خاطر انتشار گازهای گلخانه ‌ای به صدا درآمده است.
بر اساس آمارهای جهانی سهم تولید فولاد در آلودگی زمین حدوداً ۸ اعلام شده است که باید تغییر راه و روش تولید فولاد در کشورمان نیز اعمال شود. در چنین وضعیتی موضوع تولید فولاد سبز از طریق انرژی ‌های تجدید پذیر و هیدروژن سبز به میان می ‌آید تا هیچ گونه سوخت ‌های فسیلی در این زمینه مصرف نشوند. در کشورمان ایران تولید فولاد به روش احیای مستقیم و استفاده از کوره‌ های القایی انجام می ‌شود که میزان آلایندگی در این صنعت به روش احیای مستقیم کمتر است. در ایران چالش ‌های تولید فولاد سبز، عمدتاً موضوعات سرمایه‌ گذاری و مالی است؛ زیرا، تکنولوژی در ایران باید توسعه پیدا کند. روش هایی که در انجمن جهانی فولاد تعیین شده ‌اند، باید با تدابیر اساسی همراه باشند. همچنین، نرخ سرمایه‌ گذاری باید نرخ دولتی باشد و شرکت‌ های دانش بنیان باید بتوانند بر تکنولوژی ‌های جدید دست یابند. علاوه بر این شرکت ها باید بتوانند از هیدروژن برای تولید فولاد استفاده کنند که هزینه کمتری را در بر داشته باشد. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وضعیت کنونی بازار آهن و فولاد در برابر شایعات جنگی آشنا کنیم. همواره وجود اخبار سیاسی و انتشار چنین شایعاتی باعث بروز به هم ریختگی در بازار آهن و تمامی بازارهای مالی ایران می ‌شود. برای کسب اطلاعات روزانه از وضعیت بازار آهن و یا خرید هر یک از محصولات فولادی، شما عزیزان می‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ