فولاد فيدار

پیش بینی قیمت محصولات فولادی در روزهای آتی

پیش بینی قیمت محصولات فولادی در روزهای آتی

در طی فروردین ۱۴۰۳ بازار آهن دچار جو منفی شد که دلیل اصلی آن افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بود. اما، با آغاز اردیبهشت ماه شاهد کاهش قیمت دلار و تاثیر آن در قیمت محصولات فولادی بودیم. به نحوی که نرخ اغلب زیر مجموعه ‌های آهن آلات در بازار آهن و فولاد در این روزها روندی اصلاحی را در پیش گرفته ‌اند. البته در برخی از محصولات نیز شاهد نوسانات قیمتی بودیم که دلیل اصلی یا نوسانات بازار دلار و فضای روانی حاکم بر بازار آهن می ‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نرخ محصولات فولادی و پیش بینی قیمت آن ها در روزهای آتی در ادامه مطلب با ما باشید. 


وجود حباب منفی در بازار آهن 


در پایان هفته گذشته، در بازار فولاد داخلی شاهد نوسانات قیمتی بودیم که عمدتاً ناشی از نوسانات بازار ارز و فضای روانی حاکم بر آن بوده است. کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باعث شد تا روند افزایشی اغلب بازارهای مالی دچار تغییر شده و با افت قیمت همراه باشند. نرخ خود دلار نیز در روز گذشته مجدداً کاهش یافت و به کانال ۶۲ هزار تومان رسید. این عوامل باعث بروز جو روانی منفی در بازارهای موازی مخصوصاً بازار آهن و فولاد شده و همچنین باعث رکود در تقاضای محصولات گشته است.

در واقع، اغلب خریداران در شرایط کنونی دست از خرید کشیده ‌اند و به نوعی منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ ها می ‌باشند. به نوعی فضای روانی منفی که از نوسانات دلار نشئت گرفته، بازار مقاطع طویل را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و آن را در آستانه ورود به حباب منفی به بار آورده است. علاوه بر این که تقاضا در بازار آهن و فولاد داخلی کاهش پیدا کرده، در بورس کالا نیز شاهد کاهش تقاضا و افت شدید آن هستیم.

قیمت تیرآهن | قیمت میلگرد | فولادفیدار

در وضعیت کنونی حتی با وجود این که شاهد افزایش ۵ درصدی مارجین نوردی‌ ها در بورس کالا هستیم؛ همچنان اغلب خریداران از انجام معاملات اجتناب می ‌کنند. کاهش قیمت دلار از یک سمت و افزایش مارجین نوردی ‌ها در بورس کالا از سمتی دیگر، باعث عمیق شدن شکاف بین قیمت میلگرد در بازار و بورس کالا شده اند. بازار مقاطع تخت در مقایسه با سایرین به شدت به نوسانات دلار وابسته است و اگر قیمت دلار افزایش یا کاهش پیدا کند؛ بر اساس آن قیمت مقاطع تخت نیز دچار نوسان می شود.

در شرایط کنونی در بازار مقاطع تخت با افت قیمت دلار شاهد سکوت و انتظار در میان فعالین این بازار هستیم و فعالین این بازار اعتقاد دارند که در روزهای آتی قیمت مقاطع تخت کاهش بیشتری پیدا می ‌کنند. لژیونر بازار مقاطع تخت که در روزهای گذشته محصولات خود را در بورس کالا حدوداً با دلار ۶۴ الی ۶۵ تومانی معامله کرده بود. در حال حاضر واکنشی به نوسانات کاهشی قیمت دلار در روزهای اخیر نشان نداده است.

امروز نیز بازار فولاد داخلی و همچنین بورس کالا همچنان تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار قرار دارند و نرخ اغلب محصولات در آن ها روندی کاهشی را در پیش گرفته ‌اند. اما، در بازار مقاطع طویل وابستگی کمتری به نرخ دلار وجود دارد به همین خاطر افت قیمت در مقاطع طویل کمتر گزارش شده است. اما، با این حال فضای روانی منفی حاکم در بازارها تاثیر بسیاری را در آن ها گذاشته و باعث بروز حباب منفی در آن ها شده است. 


آیا در روزهای آتی نوسانات بازار التیام می ‌یابد؟ 


در روزهای اخیر و با آغاز اردیبهشت ماه، نوسانات قیمتی بسیاری در بازارهای مختلف مخصوصاً بازار آهن و فولاد و بازار ارز رخ داده ‌اند. این نوسانات در روزهای اخیر نگرانی ‌هایی را برای فعالین و مسئولین این حوزه به وجود آورده ‌اند. به نحوی که فعالین در پی این موضوع هستند که آیا در روزهای آتی این ریزش قیمت‌ ها ادامه خواهند داشت؟ و یا به طور کلی چشم انداز بازار در روزهای آتی چگونه خواهد بود؟

برای یافتن پاسخ این سوالات باید عوامل مختلفی که بر قیمت آهن آلات اثر می ‌گذارند را بررسی کرد تا بتوان به چشم انداز روشن‌ تر و بهتری از آینده بازار آهن و فولاد داخلی دست پیدا کرد. تعدادی از مهم ترین عوامل و مؤلفه‌ های اثرگذار بر قیمت آهن آلات که می‌ توانند باعث التیام بازار یا اصلاح قیمت‌ ها در روزهای آتی شوند؛ شامل موارد زیر هستند: 

قیمت ورق سیاه امروز | خرید ورق سیاه | قیمت وررق گالوانیزه | فولادفیدار

 

  • •    ثبات قیمت مواد اولیه: تثبیت شدن نرخ مواد اولیه همواره تاثیر بسیار زیادی را بر نرخ نهایی محصولات می ‌گذارد. در حال حاضر قیمت مواد اولیه تولید کننده آهن و فولاد در سطوح نسبتاً بالایی قرار دارند که این امر اگر در روزهای آتی ادامه داشته باشد، می ‌تواند از افت بیشتر و اصلاح بیشتر قیمت ‌ها جلوگیری کند. 
  • •    فاصله قیمتی محصولات فولادی: در شرایط کنونی فاصله قیمتی معنا داری بین محصولات فولادی وجود دارد. به طور مثال: فاصله قیمتی بین نرخ ورق و سایر محصولات نهایی به راحتی قابل رویت می ‌باشد. این موضوع می ‌تواند به نوبه خود زمینه ساز تعدیل قیمت ‌ها و همچنین افزایش جذابیت بازار برای خریداران و یا سرمایه‌ گذاران این حیطه باشد. 
  • •    عدم اعمال افزایش هزینه‌ های مختلف: در حال حاضر افزایش حقوق و دستمزدها، افزایش مالیات، قبوض انرژی و...، به طور کامل در نرخ محصولات فولادی لحاظ نشده ‌اند. لذا، اگر در روزهای آتی شاهد اعمال شدن این افزایش هزینه‌ ها در محصولات باشیم، طبیعتاً قیمت نهایی هر یک از محصولات نیز با رشد همراه خواهند بود. 
  • •    هماهنگی بازیگران بازار و فعالیت خریداران بزرگ: هر ساله شروع فعالیت خریداران بزرگ دولتی برای نرخ محصولات از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می ‌شود که اگر امسال نیز این اتفاق رخ دهد، شاهد افزایش تقاضا در بازار آهن و در نتیجه رشد قیمت ‌ها خواهیم بود. علاوه بر این، همواره ناهماهنگی نانوشته ‌ای بین بازیگران مهم بازار برای کنترل و تنظیم عرضه ‌ها وجود دارد که این امر نیز می‌ تواند به نوبه خود از نوسانات شدید قیمتی پیشگیری کند. 
  • •    افزایش فعالیت ‌ها: هر ساله در فصل‌ های گرم سال، شاهد رونق یافتن صنعت ساختمان سازی و شروع پروژه ‌ها و مسکن سازی هستیم. به همین خاطر در روزهای آتی با افزایش فعالیت پیمانکاران در پروژه ‌ها و تسریع پروژه مسکن سازی، تقاضا برای فولاد تا حد زیادی افزایش پیدا می ‌کند. این مسئله نیز به نوبه خود باعث رشد قیمت ‌ها شده و می ‌تواند ثبات در بازار را از بین ببرد. همچنین، فعالیت سرمایه‌ گذاران خارجی در پروژه‌ های مسکن در فصول سرد سال می ‌تواند تقاضا برای فولاد را در بلند مدت نیز افزایش دهد و این موضوع به رونق بازار آهن و فولاد کمک می‌ کند.

خلاصه مطلب 
در حال حاضر قیمت محصولات فولادی در بازار آهن روندی ثابت و یا اصلاحی را در پیش گرفته ‌اند. اما، بر اساس عوامل مختلفی مثل: ثبات قیمت مواد اولیه، عدم اعمال افزایش هزینه ‌ها، فاصله قیمتی محصولات، افزایش فعالیت‌ ها و...، ممکن است که در روزهای آتی شاهد افزایش مجدد قیمت‌ ها باشیم.

علاوه بر تمامی عوامل، نرخ ارز یکی از اثرگذارترین مولفه ‌ها در بازار آهن به شمار می ‌آید که اگر در روزهای آتی نوسانات افزایشی برای نرخ ارز گزارش گردد، شاهد نوسانات افزایشی و رشد قیمت‌ ها در بازار آهن نیز خواهیم بود. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می ‌خواهید از قیمت ورق گالوانیزه و یا قیمت تیرآهن مطلع شوید و برای خرید آن اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار در ارتباط باشید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ