فولاد فيدار

نوسانات قیمت آهن در سال 1403

نوسانات قیمت آهن در سال 1403

بازار آهن و فولاد داخلی ایران در فروردین ماه ۱۴۰۳ فراز و فرودهای بسیار زیادی را پشت سر گذاشت. در واقع، فروردین ماه برای این بازار ماهی پر از التهاب فراز و نشیب و وجود رکودهای قیمتی مختلف و نوسانات شدیدی بود. علاوه بر بازار آهن، نوسانات شدیدی نیز در بازار ارز رخ داد و رکودهای قیمتی عجیبی در فروردین ماه به ثبت رسید. نوسانات شدید نرخ ارز به نوعی دلیل اصلی بروز نوسانات و فراز و فرودها در بازار آهن بود. آغاز اردیبهشت ماه حدوداً شاهد ثبات نسبی در بازار آهن و نزولی شدن روند قیمت ‌ها بوده‌ ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 

 


بررسی نوسانات قیمت آهن در سال جاری 


بر اساس آمارها و گزارش ‌ها بازار آهن در روز گذشته شاهد فضای آرا و بدون نوسان بود. اما، ماه پیش یعنی فروردین ماه؛ به نحوی پایان یافت که شاهد وقایع بروز وقایع مختلف بودیم و رکودهای قیمتی عجیبی در بازار آهن به ثبت رسید. این رکودهای قیمتی فقط مختص بازار آهن نبود و رکود قیمتی نرخ ارز را نیز در فروردین ماه شاهد بودیم. با آغاز اردیبهشت ما در بازار آهن، قیمت ‌ها روند نزولی را در پیش گرفته‌ اند و می ‌توان گفت اغلب زیر مجموعه‌ های آهن آلات در مبادی ‌های فروش و کارخانه ‌های تولید کننده با کاهش یا ثبات قیمت همراه هستند. به نحوی که اغلب مبادی ‌های فروش نرخ تیرآهن ‌ها را در تعدادی از سایزها و ضخامت ‌ها با ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش در هر شاخه به فروش رساندند. کارخانه‌ های تولید کننده تیرآهن و شرکت‌ های فروش آن ها نیز عمدتاً قیمت تیرآهن را با ثبات اعلام کردند. علاوه بر تیرآهن، قیمت میلگردهای ساده و آجدار نیز عمدتاً روندی ثابت داشتند و با این حال همچنان تقاضای خرید و مصرفی در بازار آهن در رکود به سر می ‌برد. در واقع، معاملات محصولات فولادی اصلی مثل: میلگرد، تیرآهن، ورق ‌ها و...، در بازار آهن همچنان ضعیف هستند. 

قیمت تیرآهن | قیمت میلگرد | فولادفیدار
قیمت میلگرد در کارخانه‌ های مختلف مثل: ظفر بناب با ثبات قیمت همراه بود و به ۲۸۸۵۰ تومان اعلام شد. کارخانه فایکو نیز قیمت میلگرد ۲۷ هزار تومان اعلام شد و کاهش قیمت جزئی برای این کارخانه گزارش شده است. قیمت میلگرد با آغاز سال جدید و در ابتدای فروردین ماه در محدوده ۲۶ هزار تومان الی ۲۷ هزار تومان بود. در روزهای پایانی فروردین ماه قیمت میلگرد به ۲۸ هزار تومان نیز رسیده بود و در روز گذشته همچنان در محدوده ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان گزارش شده است که نشان دهنده نزولی شدن قیمت ‌ها می ‌باشد. در واقع، نوسانات چشمگیری در چند هفته اول سال رخ دادند؛ اما، با پایان ماه روند کلی بازار آهن آرام و محاسبات بود و تقاضا نیز همچنان در وضعیت ضعیفی به سر می ‌برد. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارند که بازار نیازمند محرک جدیدی برای رونق در معاملات خود می ‌باشد. نرخ دلار نیز در روز گذشته نوسانات قابل توجهی را پشت سر نگذاشته است و این موضوع به نوبه خود باعث بروز ثبات نسبی در قیمت اغلب زیر مجموعه‌ های آهن‌آلات شده است. 
به نحوی که قیمت دلار پس از رد شدن از کانال ۷۰ هزار تومان در شب ۲۶ فروردین به سرعت روند نزولی را در پیش گرفت و در تمام طول هفته گذشته در کانال ۶۵ هزار تومان الی ۷۰ هزار تومان در نوسان بود. اما، در نهایت در پایان روز پنجشنبه در محدوده ۶۶ هزار تومان ثابت باقی ماند. در روز نخست اردیبهشت ماه قیمت دلار در کانال ۶۶ هزار تومان در نوسان بود و در پایان روز نیز حدود ۲۰۰۰ تومان اصلاح شد و به کانال ۶۴ هزار تومان رسید.

کف قیمت میلگرد آجدار استاندارد تولیدی در کارخانه‌ های مختلف مثل: ابرکوه، فولاد سیرجان، احرامیان و... حدوداً بین ۲۶۱۰۰ تومان تا ۲۶۵۰۰ تومان گزارش شده است. در روزهای گذشته اختلاف قیمت بین کف و سقف بازار میلگرد روز به روز در حال گسترش می ‌باشد و حدوداً به ۲ الی ۲۵۰۰ تومان رسیده است. بیشترین اختلاف قیمت کف و سقف بازار میلگرد مربوط به سایزهای بین ۸ الی ۱۲ با سایز پایه ۱۴ الی ۲۵ می‌ باشند. دلایل مختلفی نیز برای این اختلاف قیمت وجود دارند که اصلی ‌ترین آن عدم تمایل تولید کنندگان بزرگ به تولید سایزهای کوچک میلگرد می ‌باشد.

در رابطه با وضعیت کلی بازار فعالین منتظر تغییرات احتمالی در آینده هستند و با این حال شاهد پافشاری عجیب نوردکاران برای افزایش قیمت محصولات فولادی هستیم. این پافشاری در حالی رخ می ‌دهد که فاصله قیمت روز میلگردها با شمش یعنی مواد اولیه تولید میلگرد به طور غیرمعقول و غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است. 
ریشه تمامی این اختلافات در تمایل نوردکاران به کسب سود بیشتر از طریق فروش صادراتی با نرخ ارز آزاد است. در واقع نوردکاران با پیش خور کردن انتظارات خود برای افزایش قیمت دلار به دنبال کسب سود و منفعت بیشتر در شرایط فعلی برای خود می ‌باشند. با این حال برخی از فعالین بازار آهن اعتقاد دارند که نوردکاران افزایش قیمت در بازار فولاد را تا حد زیادی تبانی کرده و از آن سوء استفاده می‌ کنند.

آن ها از طریق قیمت گذاری‌ های کاذب در بورس کالا، به دنبال تحمیل تورم به مصرف کنندگان نهایی خود هستند. در روز گذشته قیمت انواع محصولات فولادی مثل: ورق آهن، ورق اسید شویی، ورق گالوانیزه و انواع ورق ‌های سرد و گرم در عمده کارخانه‌ های تولید کننده و مبادی ‌های فروش ثابت اعلام شدند. 
اما، قیمت ورق سیاه در کارخانه ‌های مختلف مثل: کارخانه فولاد مبارکه در برخی از ضخامت ‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی گزارش شد. قیمت ورق‌ های روغنی و ورق ‌های شیروانی نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده حدوداً با ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومان کاهش قیمت همراه بودند. نرخ روز انواع پروفیل ‌های آهنی، نرخ روز انواع پروفیل ‌های گالوانیزه و...، نیز ثابت اعلام شدند. اما، قیمت پروفیل در کارخانه صدرا با کاهش ۵۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت انواع نبشی ‌ها، قیمت انواع ناودانی های ایرانی و اروپایی، قیمت انواع سپری ‌ها و...، نیز تغییر چندانی را پشت سر نگذاشتند و در تعدادی از کارخانه ‌ها با ثبات در تعداد دیگر با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند. قیمت انواع لوله‌ های مبلی، انواع لوله ‌های مانیسمان و سایر لوله ‌های درزدار و بدون درز نیز عمدتاً با ثبات همراه بودند. 

قیمت ورق سیاه | قیمت ورق گالوانیزه | فولادفیدار
وضعیت قیمت محصولات فولادی در بورس کالا 


آمارها و گزارشات از بورس کالای ایران در روز شنبه ۱ اردیبهشت نشان دهنده عرضه ۱۴۲ تن آهن اسفنجی بودند. تقاضا برای آهن اسفنجی در روز شنبه حدوداً ۱/۳ برابر عرضه بود و تقریباً ۹۲ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا معامله شد. قیمت میانگین آهن اسفنجی نیز در معاملات اخیر با افزایش یک درصدی نسبت به هفته گذشته همراه بود و حدوداً به ۱۳۳۱۰ تومان رسید. در هفته گذشته قیمت آهن اسفنجی حدوداً ۱۳۱۴۳ تومان بود که در مقایسه با قیمت این هفته بیانگر رشد یک درصدی نرخ این محصول می ‌باشد. در روز شنبه فولاد شادگان حدوداً ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی را عرضه کرد که بیشترین حجم را به خود اختصاص داد. 
بالاترین قیمت آهن اسفنجی نیز به فولاد میانه اختصاص داده شده است که حدوداً با قیمت ۱۳۹۶۹ تومان آهن اسفنجی را به فروش رساند. نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی در مقایسه با هفته ‌های قبل حدوداً با افزایش همراه بود و تقاضا برای آن در مقایسه با سایر محصولات فولادی بیشتر گزارش شده است. نوسانات قیمتی در بورس کالا نیز گزارش می ‌شدند و به طور کلی فضای روانی بازار تحت تاثیر نرخ دلار در بازار آزاد قرار داشت. اما، با آغاز اردیبهشت ماه چه در بازار آهن داخلی و در بورس کالا وضعیت در ثبات آرامش به سر می ‌برد و پیش ‌بینی می ‌شود که اگر واکنش‌ه ای سیاسی اتفاق نیفتد، در اواسط خرداد ماه قیمت‌ ها در تمامی بازارها با ثبات و آرامش همراه باشند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با جدیدترین اخبار بازار آهن در سال ۱۴۰۳ آشنا کنیم. سال جدید به نحوی آغاز شد که قیمت ‌ها با نوسانات شدیدی همراه بودند و رکودهای قیمتی جدیدی برای آن ها به ثبت رسید. در حال حاضر قیمت اغلب زیر مجموعه ‌های آهن و فولاد با ثبات همراه هستند و پیش ‌بینی می ‌شود که اگر در روزهای آتی اگر اتفاقاتی در زمینه نظامی رخ ندهد؛ شاهد ثبات بیشتر قیمت ‌ها باشیم. برای کسب اطلاعات روزانه و دقیق از قیمت آهن آلات، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ