فولاد فيدار

پیش بینی قیمت آهن در هفته آخر اردیبهشت 1403

پیش بینی قیمت آهن در هفته آخر اردیبهشت 1403

سال ۱۴۰۳ برای تمامی بازارها علی الخصوص بازار آهن و فولاد، تا به امروز با چالش‌ های متعددی همراه بوده است. تحلیلگران این حوزه اعتقاد دارند که بازار مقاطع فولادی در روزهای آتی نیز با چالش ‌های بیشتری که به مراتب سخت ‌تر از سال ‌های گذشته هستند، مواجه خواهد شد. برخی از مهم ترین این چالش ‌ها شامل: افزایش مالیات، کاهش نقدینگی، رکود در برخی از بخش‌ های مختلف اقتصادی کشور، کاهش مصرف فولاد و کاهش تقاضا، کاهش میزان ساخت و ساز، نوسانات شدید نرخ ارز و تورم و...، می ‌باشند. در بازار آهن نیز نرخ اغلب محصولات دارای نوسانات مختلفی هستند به نحوی که در یک هفته دارای روندی کاهشی و در هفته دیگر دارای روندی افزایشی می ‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از قیمت محصولات فولادی در هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۳ در ادامه با ما باشید. 


قیمت کنونی آهن و فولاد در بازار آهن داخلی 


در روزهای گذشته و با آغاز این هفته نرخ دلار ادامه روند کاهشی خود را در پیش گرفت و از کانال ۷۰ هزار تومان به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت. این موضوع سبب شد تا در این هفته قیمت آهن آلات مجدداً روند کاهشی را در پیش بگیرد. اما، با این حال در بازار آهن داخلی تقاضا همچنان ضعیف بوده و در رکود قرار دارد. دلار در بازار آزاد در شرایط کنونی حدوداً در محدوده ۶۱ الی ۶۰ هزار تومان می ‌باشد که در برابر کاهش بیشتر مقاومت کرده و فعلاً در همین روال باقی مانده است. پیش بینی می ‌شود که در هفته آخر اردیبهشت ماه قیمت دلار تا کف ۵۸ الی ۵۹ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

قیمت تیرآهن | فولادفیدار

ادامه داشتن روند کاهشی باعث کاهش بیشتر قیمت ‌ها در سایر بازارها مخصوصاً بازار فولاد می ‌شود. به طوری که ادامه داشتن کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به نوبه خود می ‌تواند فضای روانی بازار را به نفع تقاضا تغییر داده و به همین خاطر شاهد بازاری با ثبات نسبی و کاهش‌ های مقطعی شویم. بازار آهن و فولاد داخلی نیز همواره تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد و در حالت در حال کنونی نرخ اغلب محصولات یا دارای روندی ثابت هستند و یا دارای روند اصلاحی می ‌باشند. 
به طور مثال: قیمت میلگردهای آجدار و ساده در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کردند. البته در برخی از کارخانه ‌ها، کاهش قیمت برای میلگردها گزارش نشده و نرخ آن ها ثابت ماندند. به طوری که کف قیمت میلگرد آجدار بین ۲۵۵۰۰ تا ۲۶۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده بوده است. نرخ این محصول در کارخانه زاگرس حدوداً با ۲۰۰ تومان کاهش به ۲۶۰۰ تومان رسیده و قیمت میلگرد در سایزهای مختلف در کارخانه ذوب آهن اصفهان با ۱۰۰ تومان کاهش به ۲۷ هزار تومان رسیده است.

تغییرات قیمتی که در روزهای گذشته برای میلگرد اعمال شده ‌اند، چندان محسوس نیستند و معاملات نیز در این بازار با رکود همراه است. برخی از مبادی ‌های فروش به خاطر افزایش میزان فروش خود تخفیفات زیادی را در محصولات خود اعمال کرده ‌اند. در وضعیت کنونی بازار میلگرد، به نرخ ‌های پایه میلگرد در بورس و همچنین قیمت شمش فولادی هیچ واکنشی نشان نمی ‌دهد و بعد از این که بحث افزایش ۱۴ درصدی نرخ پایه مطرح شده است، بازار میلگرد با کاهش نرخ بیشتری همراه می ‌باشد. 
علاوه بر میلگرد، نرخ سایر محصولات مثل تیرآهن ‌ها نیز در اغلب کارخانه ‌های تولید کننده با ثبات همراه بودند. اما، این ثبات شامل حال تمامی کارخانه‌ ها نیست و در کارخانه ‌هایی مثل ذوب آهن اصفهان و یا فولاد یزد شاهد ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت تیرآهن ‌ها بوده ‌ایم. قیمت انواع پروفیل‌ ها مثل: پروفیل ‌های آهنی، پروفیل ‌های گالوانیزه، پروفیل ‌های مبلی و پروفیل‌ های ساختمانی و صنعتی در تعداد زیادی از کارخانه ‌های تولید کننده با ثبات همراه بودند و افزایش یا کاهش قیمتی برای آن ها گزارش نشده است. قیمت انواع لوله‌ های مانیسمان، قیمت انواع لوله ‌های مبلی، انواع لوله ‌های اسپیرال و...، در اغلب کارخانه‌ ها با ثبات همراه بودند.

اما، در برخی از کارخانه ‌ها نیز بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. نرخ انواع ورق ‌های سرد و گرم نیز دارای نوسانات بسیار جزئی بودند. به نحوی که قیمت ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه و کارخانه کاویان حدوداً بین ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. اما، قیمت همین محصول در کارخانه اکسین با ثبات همراه بوده و در تعدادی از کارخانه ‌های دیگر نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی برای ورق سیاه گزارش شده است. 


قیمت ورق‌ های استیل، قیمت ورق‌ گالوانیزه، ورق ‌های روغنی و رنگی نیز در اغلب کارخانه ‌ها بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا کردند. هیچ گونه افزایش قیمتی برای این ورق ‌ها در کارخانه ‌ها و مبادی ‌های فروش ثبت و گزارش نشده است. قیمت قوطی‌ های آهنی تولید شده از ورق ۲ میلی متری در کارخانه فولاد مبارکه حدوداً ۴۵ هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده می ‌باشند. اما، قیمت این محصول در مناطق خارج از تهران پایین ‌تر بوده و می ‌توان حدوداً با هزار الی ۲۰۰۰ تومان قیمت کمتر آن ها را تهیه کرد. قیمت انواع نبشی ‌ها، انواع ناودانی ‌ها و سپری‌ ها هم در عمده مبادی‌ های فروش و کارخانه ‌های تولید کننده با ثبات همراه بودند.

اما، در کارخانه جاوید بناب، قیمت نبشی ‌ها حدوداً بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کردند. لذا، با توجه به عوامل مختلف و نوسانات قیمت آهن در بازار داخلی می ‌توان پیش بینی کرد که در روزهای آینده و هفته آخر اردیبهشت ماه شاهد به ثبات رسیدن نسبی قیمت ‌ها و کاهش مقطعی نرخ محصولات باشیم. البته این موضوع مربوط به تداوم روند نزولی دلار است که عامل اصلی تغییر اوضاع در بازار آهن می ‌باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند؛ به نفع تقاضا بوده و رونق در بازارها بیشتر خواهد شد. 

قیمت میلگرد | فولادفیدار
چالش ‌های بازار آهن در روزهای آتی 


بیان کردیم که تحلیلگران بازار آهن اعتقاد دارند که نرخ محصولات فولادی در بازار آهن داخلی با چالش‌ های مختلفی در سال جاری همراه خواهد بود. به طوری که کارشناسان اعتقاد دارند چالش ‌های متعدد به مراتب سخت ‌تر از سال ‌های گذشته هستند و سه عامل اصلی بر آن ها اثر گذار می ‌باشند. اعتباری فروشان برای سومین سال متوالی در حال برداشت و استفاده از نقدینگی بازار مقاطع و تزریق این نقدینگی به سایر بازارها هستند. این امر به نوبه خود می ‌تواند باعث کاهش نقدینگی در بازار آهن شده و به نوبه خود فشار مضاعفی را بر قیمت ‌ها وارد نموده و چالش ‌هایی را ایجاد کند. کارخانجات خصوصی و شرکت ‌های تجاری بزرگ نیز با استفاده از روش جذب نقدینگی از کف بازار و بارگیری ‌هایی و انجام بارگیری‌ ها با تاخیر به دنبال تامین نقدینگی خود از طریق این روش و پرداخت آن ها در بازارهای بدهی هستند. 
این اتفاق نیز به نوبه خود می ‌تواند نقدینگی را در بازار تا حد زیادی کاهش داده و منجر به افزایش قیمت مقاطع فولادی شود. اداره دارایی با اعمال انواع سامانه‌ های کنترلی و یا رصد و پایش میزان معاملات فولادی به دنبال این است که بتواند از فعالین این بازار مالیات را دریافت کند. لذا، این موضوع نیز منجر به افزایش هزینه ‌ها و در نهایت افزایش نرخ مقاطع فولادی در روزهای آتی خواهد شد. البته چالش ‌ها و مؤلفه ‌های دیگری نیز وجود دارند که بر این بازار اثرگذار بوده و موجب تشدید این فشارها می‌ شوند که شامل موارد زیر هستند: 


•    رکود در صنعت ساختمان سازی 
•    رکود در بخش ‌های مختلف اقتصادی 

•    کاهش مصرف فولاد 

•    کاهش میزان تقاضای مصرفی و سرمایه ‌ای 
•    نوسانات شدید قیمت ارز 
•    تورم در بازارهای داخلی 


خلاصه مطلب 
در این بخش تلاش کردیم تا وضعیت کنونی بازار را بیان کرده و پیش‌ بینی‌ های مربوط به پایان اردیبهشت را نیز اعلام کنیم. با توجه به عوامل ذکر شده، پیش ‌بینی می ‌شود که در بازار مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۳ نوسانات کمتر از سال گذشته باشند. بنا به عواملی پیش بینی می‌ شود که در هفته آخر اردیبهشت ماه نرخ محصولات دارای روندی با ثبات و یا نزولی باشند. اما، این روند فقط مربوط به اردیبهشت ماه است و در روزها و ماه ‌های آینده نرخ محصولات فولادی بنابر عوامل و مؤلفه ‌های بیان شده دارای روندی افزایشی خواهند بود.

البته، بازار آهن داخلی کشورمان چندان قابل پیش ‌بینی نیست و نمی‌ توان به طور قطعی چشم انداز روشنی را برای آن ترسیم نمود. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می ‌خواهید به طور روزانه از نرخ محصولات فولادی مطلع شوید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ