فولاد فيدار

اهمیت تنش بین ایران و اسرائیل در بازار فولاد جهانی 

اهمیت تنش بین ایران و اسرائیل در بازار فولاد جهانی 

ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی در تجارت جهانی فولاد به شمار می‌ آید و طبیعتاً تمامی بازارهای جهانی فولاد نظاره‌ گر وضعیت آن هستند. در حال حاضر ایران دهمین تولید کننده فولاد خام در سطح جهان است و در ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ تولید خام توسط کشورمان بیش از ۳۱ میلیون تن شد و تقریباً ۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده بود. لذا، تنش‌ هایی که بر بازار داخلی آن اثرگذار می ‌باشند؛ طبیعتاً بر بازارهای جهانی نیز اثر می ‌گذارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از نرخ روز محصولات فولادی در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


دلیل اهمیت تنش بین ایران و اسرائیل در بازار جهانی فولاد چیست؟ 


در شرایط کنونی ایران به عنوان دهمین تولید کننده فولاد خام در سطح جهان قرار دارد و سالانه می ‌تواند حدوداً ۳۱ میلیون تن فولاد را به تولید برساند. همچنین، صادرات فولاد تمام شده در ایران در سال گذشته حدوداً سه و نیم میلیون تن بود که با افزایش ۷ درصدی همراه بود. این در حالی بود که کل میزان صادرات فولاد در بازارهای جهانی حدوداً به ۸ میلیون تن می ‌رسید و سه و نیم میلیون تن فولاد تولیدی فولاد ایران میزان قابل توجهی است.

قیمت میلگرد | فولادفیدار

به همین خاطر وجود تنش ‌های مختلف در بازار داخلی ایران باعث کاهش میزان تولیدات شده و در نهایت بر میزان صادرات و تولید فولاد خام در بازارهای جهانی اثر بسیار زیادی خواهد گذاشت. در شرایط کنونی حملات ایران و اسرائیل اثر فوری را بر بازار فولاد داخلی و خارجی نگذاشته است؛ اما، به تدریج شاهد عواقب آن خواهیم بود. ایران در صادرات بیلت و بلوم یک بازیگر اصلی است و هر گونه تنش در ایران باعث بر هم خوردن صادرات این محصول می ‌شود. قیمت شمش و میلگرد در بازار داخلی ایران به خاطر افزایش عرضه‌ ها و کمبود تقاضا دارای روند نزولی هستند. 


اغلب فعالین این حوزه که ممکن است در روزهای آتی تنش ‌های بین ایران و اسرائیل باعث به وجود آوردن اختلالات در کشتیرانی و تجارت نفت در تنگه هرمز شوند. کشورمان ایران در شرایط کنونی سومین تولید کننده بزرگ اوپک است و قیمت نفت خام آمریکا برنت اخیراً به خاطر این موضوع دچار نوساناتی شده است؛ البته، این نوسانات کاهشی هستند. اگر به خاطر تنش ‌های میان ایران و اسرائیل قیمت نفت خام افزایش پیدا کند، تمامی عوامل تاثیر پذیر از آن نیز دچار افزایش قیمت خواهند شد. به طور مثال: ممکن است حق بیمه‌ ها افزایش پیدا کنند و هزینه ‌های حمل و نقل به نوبه خود دارای روند صعودی شوند.

با گذشت چند روز پس از حمله ایران به اسرائیل بخش تجاری دچار محدودیت ‌هایی برای حرکت کشتی ‌ها در کانال سوئز شد. همچنین، قیمت ‌های قراضه آهن، نفت خام و فولاد دچار افزایش بی‌ سابقه‌ ای شدند. اما، در حال حاضر قیمت‌ ها به روند قبلی خود بازگشته ‌اند. این اصلاح قیمت‌ ها در تمامی محصولات اعمال شده بودند؛ اما، مجدداً در پایان روز پنجشنبه هفته گذشته معاملات نفت خام دوباره دارای روندی صعودی بودند. 


دلیل اصلی افزایش قیمت مجدد نفت خام عدم اطمینان در مورد بحران خاورمیانه و داده‌ های ناامید کننده اقتصادی ایالات متحده آمریکا می ‌باشد. در روزهای اخیر آمریکا بیش از ۱۲ شرکت را از جمله سه شرکت هندی را به خاطر تسهیل تجارت غیرقانونی و انتقال وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین از طرف ارتش ایران تحریم کرده است. فعالین و تحلیلگران این حوزه اعتقاد دارند که اگر تجارت بیلت ایران افزایش پیدا کند؛ می ‌تواند به نفع کشور چین باشد. کارخانه‌ های چینی احتمالا از محدودیت ‌های عرضه منطقه برای این منظور استفاده می‌ کنند.

قیمت تیرآهن هاش | فولادفیدار

البته، از سمت دیگر ممکن است کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز از صادرات بیلت تهران سود ببرند. بر اساس پیش ‌بینی ‌ها اگر تولید فولاد خام در ایران تحت تاثیر تنش ‌های نظامی قرار نگیرد، صادرات فولاد آن ممکن است با چالش‌ هایی مواجه شود. در واقع، تنگه هرمز گذرگاهی حیاتی برای کشتی‌ های نفتی در به مقصد بازارهای آسیایی به شمار می ‌آید که عمدتاً توسط ایران کنترل شده و می ‌تواند دچار بحران ‌هایی شود.


 قیمت کنونی آهن و فولاد در بازار داخلی 


در نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد داخلی اغلب زیر مجموعه‌ های آهن آلات با افت قیمت همراه بودند. دلیل اصلی این افت قیمت نیز اصلاح نرخ دلار در روزهای اخیر می ‌باشد. قیمت دلار که حدوداً ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود؛ در طی هفته گذشته به تدریج اصلاح شد و به نحوی که در این هفته تا کانال ۶۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است. برخی کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که قیمت دلار مجدداً اصلاح شده و تا محدوده ۵۸ هزار تومان نیز خواهد رسید.

لذا هر چه قیمت دلار کاهش پیدا کند؛ به همان میزان قیمت آهن آلات نیز روند ریزشی را در پیش خواهند گرفت. به طور مثال: قیمت میلگردهای ساده و آجدار در روز گذشته در اغلب شرکت‌ ها و کارخانه‌ های تولید کننده و مبادی ‌های فروش با ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان کارش همراه بودند. به نحوی که کف قیمت میلگرد در معاملات روز گذشته حدوداً به ۲۵ هزار تومان رسیده بود. قیمت میلگرد در کارخانه‌ های میانه و نیشابور نیز حدوداً بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و در کارخانه میانه به ۲۶۱۰۰ تومان و در کارخانه نیشابور به ۲۶۷۱۰ تومان رسیده است. 


قیمت تیرآهن در کارخانه‌ های مختلف و مبادی ‌های فروش نیز با کاهش همراه بوده است. به طور مثال: قیمت تیرآهن ‌های سایزهای مختلف در کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی از سایزها با ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش اعلام شدند. دلیل اصلی کاهش قیمت در این کارخانه عرضه بیشتر و تقاضای کمتر است. با این حال در روز گذشته برخی از مبادی ‌های فروش تیرآهن قیمت روز این محصول را ثابت اعلام کردند. قیمت انواع نبشی ‌ها و ناودانی ‌ها و سپری ‌های آهنی و...، نیز در تمامی مبادی ‌های فروش و کارخانه‌ های تولید کننده با ثبات همراه بودند.

قیمت لوله ‌های درزدار و بدون درز همگی در کارخانه‌ های تولید کننده حدوداً با ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان کاهش به فروش رسیدند. نرخ انواع پروفیل‌ ها و قوطی ‌های آهنی در تعداد زیادی از کارخانه‌ های تولید کننده با کاهش ۵۰۰ تومانی اعلام شدند. به طوری که قیمت پروفیل آهنی از ورق ۲ میلی متری در کارخانه فولاد مبارکه در محدوده ۴۵ الی ۴۶ هزار تومان بود که این میزان بیانگر کاهش قیمت این محصول می ‌باشد. 


نرخ انواع ورق ‌های سرد نیز در روز گذشته در کارخانه ‌های تولید کننده اغلب با ثبات همراه بودند. اما، قیمت ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه و در کارخانه اکسین در برخی ضخامت ‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود. کارشناسان در این حوزه اعتقاد دارند که کاهش تنش ‌های نظامی و سیاسی و همچنین کاهش قیمت دلار باعث شده تا نرخ محصولات فولادی در بازار آهن داخلی دارای روند نزولی باشند. اغلب کارشناسان در این زمینه اعتقاد دارند که قیمت زیر مجموعه ‌های آهن ‌آلات در روزهای آینده نیز با همین روند ادامه خواهند داشت.

در شرایط کنونی ممکن است که به بازار فولاد و بورس اوراق بهادار، زیان ‌های اقتصادی تحمیل گردد. لذا، ممکن است در چنین شرایطی بازارساز برای پیشگیری از آسیب روانی به بازار فولاد و بورس مانع از ریزش مجدد قیمت ‌ها شده و روند قیمتی محصولات افزایشی شوند. با این حال با در نظر گرفتن تمامی عوامل پیش ‌بینی می ‌شود که در روزهای آتی شرایط خوبی برای خرید آهن و آلات باشد و خریداران می ‌توانند از این فرصت بهینه استفاده نمایند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با وضعیت کنونی بازارهای جهانی و بازار داخلی آهن و فولاد آشنا کنیم. در بازارهای جهانی نیز نرخ محصولات روند نزولی دارند و تحلیلگران در این حوزه نگران وضعیت آینده بازار جهانی هستند. در بازار داخلی نیز نرخ محصولات تحت تاثیر قیمت دلار بوده و با کاهش بیشتر آن شاهد کاهش مجدد قیمت ‌ها در روزهای آتی خواهیم بود. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می ‌خواهید از قیمت تیرآهن و انواع ورق به صورت روزانه مطلع شوید، می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنیم. 


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ