فولاد فيدار

کاربرد ورق میکروآلیاژی درصنعت خودروسازی

کاربرد ورق میکروآلیاژی درصنعت خودروسازی

در مقالات قبلی سایت در مورد کاربردهای انواع مختلف ورق در صنعت خودروسازی صحبت کردیم، در این مقاله قصد داریم در مورد کاربردهای یکی دیگر از انواع ورق صحبت کنیم، در ادامه این مقاله با بررسی کاربردهای ورق میکروآلیاژی در صنعت خودرو سازی با ما همراه باشید.


صنایع جدید مانند صنعت خودروسازی همواره در حال تغییر و تحول و به روزرسانی است و مهندسین و طراحان این حوزه در تلاشند که با نوآوری های جدید بتوانند کیفیت قطعات ومحصولات عرضه شده را بهبود بخشند و هر چند بعضی از آنها معتقدند که فولاد به دلیل دارا بودن وزن بالا باید با مواد دیگری از جمله آلومینیوم، که از وزن سبکتری برخوردار است، جایگزین شود ولی اکثر مهندسین همچنان به مصرف فولاد و انواع ورقهای فولادی در صنعت خودروسازی تأکید دارند و تلاش میکنند که معایب آن را برطرف کنند.


همانطورکه گفته شد صنعت خودروسازی به علت پرکاربرد بودن باید مرتبا به روزرسانی شود؛ این به روزرسانی شامل کلیه مراحل تولید خودرو است که تولید و به کارگیری ورق های جدید برای ساخت قطعات، جزء گامهای اولیه این صنعت به شمار میرود. علاوه بر ورقهای توضیح داده شده در بالا، ورق میکروآلیاژی نیز یکی از موارد جدید مورد مطالعه در این زمینه است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان، هم اکنون در حال بررسی یکی از نمونه های آن با نام ورق فولادی پر استحکام میکروآلیاژی  HE335D است.

بیشتر بخوانید: کاربرد ورق آلیاژی در خوردو سازی


ویژگی های ورق میکروآلیاژی


درطراحی این نوع ورق، از درصد کربن کاسته شده (تا 0.1) و در نتیجه به قابلیت جوش پذیری و انعطاف پذیری ورق افزوده شده است و همچنین با افزودن عنصر میکروآلیاژی به فولاد، استحکام و مقاومت آن در برابر تنش های وارده افزایش یافته است. بیشترین کاربرد ورق میکروآلیاژی در ساخت و تولید قطعات تقویتی خودروهاست.


هم اکنون کارخانه فولاد مبارکه با توان تولید سالانه 20 هزارتن  ورق میکروآلیاژی با استحکام بالا توانسته است گامی موثر در صنعت خودکفایی خودرو و تامین قطعات داخلی بردارد و جایگزین مناسبی برای نمونه های وارداتی از سوئد، تولید کند و بااین کار اقدام به تولید محصول فولادی با ارزش افزوده 50 درصد بیشتر نسبت به نمونه معمولی آن نموده است. 

بیشتر بخوانید: کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی


استحکام و مقاومت کششی بالای ورق میکروآلیاژی


برای نمونه در مورد میکروآلیاژی، که از استحکام و مقاومت کششی بالایی برخوردار است، توانسته اند با استفاده از روش هیدروفرمینگ ،که روشی نوین برای کشش و فرمینگ ورق است، تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کنند زیرا با استفاده بهینه از ویژگی شکل پذیری ورق، قطعات ساخته شده حاصل از این روش، با حداکثر صرفه جویی در وزن قطعه در عین حال از دقت بالا در ابعاد و ضخامت بر خوردارند و با این کار هم وزن نهایی محصول پایین آمده و هم تعداد قطعات حاصل از یک ورق بالا رفته است که از یک طرف باعث صرفه جویی چشمگیری در مصرف فولاد شده و از طرف دیگر باعث کاهش وزن خودرو و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست میشود. 

برای دریافت قیمت ورق آلیاژی، قیمت ورق روغنی و قیمت ورق گالوانیزه با کارشناسان فروش شرکت فولاد فیدار تماس بگیرید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ