فولاد فيدار

کاربرد ورق آلیاژی درخودروسازی

کاربرد ورق آلیاژی درخودروسازی

در این مقاله درادامه بحث درمورد کاربرد ورق در صنعت خودروسازی قصد داریم به بررسی یکی دیگر از ورقهای پرکاربرد دراین زمینه بپردازیم. در مقالات قبلی در مورد کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی صحبت کرده بودیم.

 

ورق آلیاژی درخودروسازی


فولاد آلیاژی یا فولاد ضدزنگ که ترکیبی از آهن و کروم (5%) و کربن (2%) به همراه عناصر دیگر از قبیل نیکل، آلومینیوم، سلیسیوم، مولیبیدن، تیتانیوم و ... است که طی عملیات نورد به صورت ورقهای نازک به ضخامت کمتر از 76 میلیمتر و عرض 610 میلیمتر میرسد. البته فولاد آلیاژی یا زنگ نزن به شکلهای دیگری نیز درصنعت خودروسازی مورد استفاده قرار میگیرد مانند تسمه، فویل یا کاغذ فلزی ومیلگرد. 

 

شکل های مختلف ورق آلیاژی برای خودروسازی


ورق آلیاژی برای کاربرد در ساخت قطعات خودرو باید به شکلهای مختلف دربیاید که این عمل با شیوه هایی مانند سوراخ کاری، پرس کاری، برجسته کاری، خم کاری، پولک زنی، کشش عمیق، ضربه زنی، نورد و شکل دهی چرخشی امکان پذیر است. برای خرید ورق آلیاژی و دریافت قیمت به صفحه این محصول مراجعه کنید.

 

شکل های مختلف ورق آلیاژی برای خودروسازی

بیشتر بخوانید: خصوصیات ورق های آلیاژی

 

تولید قطعات خودرو


تولید اگزوز خودرو با ورق آلیاژی


بیشترین محل کاربرد ورق آلیاژی یا ضدزنگ برای تولید اگزوز اتومبیل است، زیرا سیستم اگزوز نسبت به بقیه قطعات خودرو بیشتر در معرض مواد خورنده و آلاینده قرار دارد وچون ورق آلیاژی از مقاومت بالایی دربرابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار است بهترین گزینه برای کاربرد در این قطعه خودرو است که باعث مقاومت و ماندگاری آن میشود.
 البته مهندسین و طراحان خودرو، از ورق آلیاژی دردیگر قطعات خودرو نیز بهره میبرند ازجمله:

 

  • سپرهای عقب و جلو
  • مخازن سوخت خودرو
  • محفظه موتور خودرو
  • میل لنگ و به طور کلی میله های داخلی
  • قطعات ترمز
  • واشرسرسیلندرها
  •  سیستم چرخهاو قطعات تعلیق وجاذب انرژی 

 

تولید اگزوز خودرو با ورق آلیاژی

 

معایب استفاده از ورق آلیاژی در خودروسازی

 

  1. هزینه بالای تولید
  2. وزن بالا و درنتیجه افزایش مصرف سوخت ( البته این نقیصه باکاهش ضخامت ورق برطرف میشود چون از استحکام خوبی برخوردار است و باسیستم های جدید کشش ورق و کم شدن ضخامت، به استحکام آن لطمه ای وارد نمیشود.)
  3. استهلاک ابزار و ماشین آلات تغییرشکل دهنده ورق از جمله ابزار پرسکاری، خمکاری و... به دلیل استحکام بالای ورق وعدم فرم پذیری آسان آن. 


مزایای استفاده از ورق آلیاژی در خودرو سازی

 

  1. برخورداری از استحکام بالا و دوام طولانی
  2. .مقاومت کششی وخمشی بالا 
  3. مقاومت بالا دربرابر خوردگی و زنگ زدگی
  4. مقرون به صرفه بودن به دلیل دوام بالا
  5. قابل بازیافت بودن به دلیل داشتن بیس یا پایه فولادی 
  6. کاهش چشمگیر در حجم و مقدار ماده مصرفی
  7. ایجاد فضای بیشتر درداخل خودرو به دلیل کاربرد بهینه ورق آلیاژی

لازم  به ذکر است که کاربرد ورق آلیاژی به طور معمول درخودروها بسیار مفید و کارآمد است ولی اگر برای مصرف در خودروهای خاص درنظر گرفته شوند باید نسبت به سایش و ضربه هم مقاوم شوند که برای این منظور، مهندسان و طراحان این حوزه اقدام به ساخت و تولید ورق آلیاژی ضدسایش نموده اند.

ورق آلیاژی ضدسایش بانام تجاری CK45 قبلا فقط از کشورهای روسیه ، کره جنوبی، آلمان و اوکراین وارد میشد ولی امروزه به همت تولیدکنندگان داخلی در داخل کشور نیز تولید شده وبخشی از نیاز خودروسازان را تأمین میکند.
در مقاله بعدی در ادامه بحث ورق درصنعت خودروسازی به تحولات جدید این حوزه اشاره خواهیم کرد.

برای مشاهده قیمت انواع ورق ها همچون قیمت ورق روغنی میتوانید به صفحه این محصول در سایت مراجعه کنید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ