فولاد فيدار

چگونگی پانچ و سوراخکاری ورق فلزی

چگونگی پانچ و سوراخکاری ورق فلزی

پانچ و سوراخکاری، کاری است که طی آن سوراخ و برش هایی بر روی سطوح مختلفی مانند ورق فلزی، کاغذ و حتی چوب و... ایجاد می شود. به کمک پانچ یا سوراخکاری ورق های فلزی به آسانی می توان شکل های گوناگونی با دقت و سرعت بسیار بالا بوجود آورد و این عمل بر روی ورق فلزی به کمک پرس چکش انجام می شود. در طی پانچ و سوراخکاری ورقه های فلزی، تکه هایی از فلز پس از پانچ شدن در داخل حفره های جدید می افتند که این تکه ها بر اساس جنس فلز بازیافت یا پرت داده می شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه پانچ و سوراخ کاری ورقه های فلزی را برای شما توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

 

پانچ و سوراخکاری ورق فلزی چگونه است؟

 

برای پانچ ورق فلزی از دستگاه های مخصوص مانند دستگاه پانچ هیدرولیک ورق استفاده می شود. به کمک این ابزار ها پانچ ورقه های فلزی با دقت و سرعت بالا انجام خواهد شد.

نوع خاصی از ورقه های فلزی وجود دارد که به کمک دستگاه های متنوع و در ابعاد مختلف سوراخکاری بر روی این ورقه ها صورت می گیرد. به ورق فلزی که با این دستگاه ها سوراخ می شوند، ورق های پانچ شده گفته می شود. ورق های فلزی پانچ شده بیشتر در ساخت راه پله ها، درست کردن انواع صندلی، ساخت دیوار های امنیتی و ساخت حصار کاربرد دارند. برای سوراخکاری ورقات فلزی از دستگاه های زیادی استفاده می شود که  هر کدام از آنها به روش خاصی عمل می کنند. در ادامه این مقاله انواع دستگاه ها را برای شما بیان می کنیم.

 

پانچ و سوراخکاری ورق فلزی چگونه است؟

بیشتر بدانید: معرفی ورق آجدار و انواع آن

 

انواع دستگاه های پانچ ورق فلزی کدامند؟

 

دستگاه پانچ ورق های فلزی در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند که انواع مختلف آنها شامل مورد زیر هستند:

  • پانچ ورق به کمک دستگاه پانچ که با استفاده از دستگاه cnc کار می کند.

  • دستگاه پانچ ورق های فلزی هیدرولیک

  • پانچ ورق با دستگاه گیوتین ضربه ای

  • دستگاه پانچ ورق های فلزی دستی

به منظور ساخت یک وسیله و پانچ ورق های فلزی از دستگاه های بالا با دقت و سرعت بالا استفاده می شود. ورق فلزی در زیر این دستگاه ها به صورت محور x و y قرار می گیرند. از این دستگاها تنها برای پانچ و برش فلزات به صورت ساده دایره ای استفاده نمی شود، بلکه به کمک این دستگاه ها می توان شکل های گوناگون و پیچیده ای را به وجود آورد.؛ همچنین دستگاه های نام برده این قابلیت را دارند که لبه نوار های کوچک را تا و دنده های مارپیچی ایجاد کنند.

 

انواع دستگاه های پانچ ورق فلزی کدامند؟

 

طرح های بسیار پرکاربرد پانچ ورق های فلزی

 

در بین ورق های فلزی پانچ شده طرح هایی وجود دارد که در صنعت فلزکاری بیشتر مورد استفاده می شوند. از جمله این طرح ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق های فلزی پانچ شده لوزی

  • ورق پانچ شده مشبک

  • ورق های پانچ گرد

  • ورق های پانچ مربعی شکل

 

طرح های بسیار پرکاربرد پانچ ورق های فلزی

 

 سوراخکاری ورق های فلزی چگونه است؟

 

به عملیاتی که طی آن در ورق های فلزی سوراخ هایی با قطر و اندازه مشخص ایجاد میشود، سوراخکاری می گویند و از پانچ در این عملیات برای افزایش دقت و سرعت و همچنین ایجاد سوراخ هایی با ضخامت مشخص استفاده می شود.

از سوراخکاری مانند پانچ، برای جنس های مختلفی ماند پوب، استیل، فلز، المینیوم و... استفاده می کنند و این عملیات ها در صنعت های متفاوتی کاربرد دارند. برای سوراخ کاری سطح های مختلف، از دو دستگاه دریل و پانچ استفاده می شود که هر کدام از آنها کاربرد متفاوتی دارد.

دریل می تواند سوراخکاری سطوح را با قطر 60 میلیمتر انجام دهد ولی دستگاه پانچ می تواند سوراخکاری سطوح را با دقت  سرعت بسیار بالا انجام دهد. سوراخکاری و پانچ ورق های فلزی در صنعت های مختلفی کاربرد مفید دارد.

 

شما میتوانید برای دیدن قیمت ورق گالوانیزه و قیمت میلگرد به صفحات آن مراجعه و یا از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما درارتباط باشید.

  

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ