فولاد فيدار

معرفی ورق آجدار و انواع آن

معرفی ورق آجدار و انواع آن

ورق ها دارای انواع بسیار زیادی میباشند که هرکدام دارای فرآیند تولید متفاوتی هستند. یکی از این ورق ها، ورق آجدار است که بسیار کاربردی و مهم میباشد این ورق ها از لحاظ  ظاهری شبیه به همان ورق های معمولی میباشند اما همانطور که از اسمشان مشخص است این نوع ورق بر روی سطح خود دارای برآمدگی ها و آج میباشد. این ورق ها دارای مدل های گوناگونی میباشند که هر کدام بنابر جنس و نوع، قابلیت های منحصر به فرد خود را دارا میباشند در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی ورق آجدار و انواع آن بپردازیم.


ورق آجدار چیست؟


رابینسون پالمر بود که برای اولین بار این ورق ها را ساخت. در ابتدا این ورق ها را فقط با آهن میساختند بعد ها رفته رفته با پیشرفت بیشتر تکنولوژی از فلزات دیگر نیز برای ساخت ورق آجدار استفاده شد و ورق های جدیدی به وجود آمدند.


این محصول به نام ورق شطرنجی نیز شناخته میشود. آج های این محصول را به شکل های متفاوتی میزنند از شکل های آج آن میتوانی به آج لوزی، بادامی ، الماسی اشاره کرد البته این نکته را هم باید ذکر کنیم که نوع بادامی از بقیه نوع ها بیشتر استفاده میشود زیرا شکل آن به گونه ای است که اجازه نمیدهد آب در وسط ورق جمع شود و موجب سر خوردگی شود.

 

ورق آجدار چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع ورق های فولادی و کاربرد هر یک از آنها

نحوه تولید ورق های آجدار

این ورق ها را با کمک فرآیند نورد گرم میسازند در مرحله ابتدایی پس از ذوب کردن ماده اولیه آن فلز مذاب را به شکل ورق در می آورند. سپس آن را به سمت غلتک هایی هدایت میکنند تا به وسیله آن ورق ها نازک تر شوند بعد از سپری کردن این مرحله ورق ها ضخامتشان کمتر میشود اما طولشان افزایش میابد. در پایان بر روی ورق  ها آج هایی با اشکال محتلف حک میشود. این محصولات را در ایران کارخانه های مختلفی تولید میکنند.

 

انواع ورق آجدار


همانطور که گفتیم ورق های آجدار دارای مدل های مختلفی هستند که هر کدام دارای جنس به خصوصی و ضخامت های گوناگونی دارند. قیمت ورق آجدار را بر اساس وزن آن حساب میکنند البته این مورد را هم باید اضافه کنیم که جنس ورق نیز میتواند بر قیمت نهایی آن اثر بگذارد به عنوان مثال قیمت آهن بر قیمت ورق آجدار آهنی تاثیر میگذارد.

 

انواع ورق آجدار

بیشتر بخوانید: کاربردهای ورق گالوانیزه

1- ورق آجدار آهنی


ورق های آجدار آهنی قدیمی ترین نوع ورق آجدار میباشند از این ورق ها باید در مکان های خشک استفاده شود زیرا میتوانند به سرعت دچار زنگ زدگی شوند. این محصول را نیز در اندازه های گوناگون تولید و به بازار عرضه میگردد.


2- ورق آجدار آلومینیومی


ورق های آجدار آلومینیومی پس از نوع آهنی آن جزو اولین ورق ها بودند که ساخته و به تولید انبوه رسیدند. این ورق ها را از فلز آلومینیوم میسازند به همین خاطر دارای مقاومت خوبی در برابر رطوبت است و زنگ نمیزند. به جز مقاومت مناسب این ورق در برابر رطوبت همچنین به علت دارا بودن انعطاف مناسب انتخابی خوبی برای مکان هایی است که نیاز به خم شدن ورق میباشد. این ورق ها را در انواع سایز، ضخامت و وزن ساخته میشوند.

 

ورق آجدار آلومینیومی

3- ورق آجدار گالوانیزه


ورق های آجدار گالوانیزه ورق هایی بسیار کاربردی میباشند زیرا این ورق ها را با پوششی دیگر آبکاری میکنند به همین خاطر این ورق ها در مقابل رطوبت مقاومت خوبی دارند همچنین پس از انجام شدن فرآیند گالوانیزاسیون بر روی این ورق ها مقاومت کلی ورق نیز افزایش میابد زیرا لایه ای از فلزی دیگر بر روی ورق کشیده میشود همچنین این نکته را هم باید لحاظ کنیم که قیمت این ورق ها به نسبت ورق های دیگر گران تر میباشند.
این ورق ها برای صنایع دریایی و کارخانه جات بسیار کاربردی میباشند و از آن ها بسیار زیاد استفاده میکنند یکی از کاربردهای آن نیز استفاده به عنوان تسمه نقاله در کارخانه جات میباشد.


4- ورق آجدار استیل


ورق های استیل آجدار از پرمصرف ترین مدل های ورق آجدار هستند که دارای مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و تحمل وزنی بالا هستند. همچنین این ورق ها را میتوان با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر وصل کرد. بنابراین از این ورق ها میتوان در مکان هایی با سختی کار بالا و رطوبت زیاد استفاده کرد.

 

ورق آجدار استیل

 

کاربرد ورق آجدار


ورق های آجدار در زندگی ما کاربرد های گسترده ای دارند اگر کمی به پیرامون خود نگاه کنید متوجه حضور این ورق ها خواهید شد ورق های آجدار در ساخت پل های هوایی، پل های عابر، پلکان فرار اضطراری، صنایع دریایی و ... کاربرد های وسیعی دارند به جز موارد گفته شده نیز این ورق ها در کارخانه جات نیز کاربرد بسیاری دارند. از کاربردهای مهم این ورق ها جلوگیری از سر خوردن و ایجاد اصطکاک بیشتر میباشد.

از دیگر کاربرد های ورق آجدار:

  • مقاومت مناسب
  • ایجاد اصطحکاک
  • جوش‌پذیری بودن
  • دارای انعطاف مناسب
  • حمل و نقل ساده

 

جمع بندی

 

ورق های آجدار یکی از محصولاتی هستند که روزانه حجم عظیمی از آن ها تولید میشود همانطور که در این مقاله خواندید و متوجه شدید این ورق ها در صنایع گوناگونی به کار گرفته میشوند به طوری که این محصول یکی از پر مصرف ترین نوع ورق ها میباشد. در این طلب سعی کردیم تا شما را با این ورق ها آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد، قیمت پروفیل و قیمت ورق روغنی میتوانید به صفحات این محصولات مراجعه فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ