فولاد فيدار

چهار پهلو فولادی

چهار پهلو فولادی

چهار پهلو یکی از انواع مقاطع میباشد که سطح آن مربع بوده که از انواع چهار پهلوها میتوان به چهار پهلو فولادی، آلومینیومی، برنجی، برنزی و مسی اشاره کرد. 

چهار پهلو فولاد نوعی پروفیل خام و یا باز است که همان طور از نام آن مشخص است چهار گوشه دارد این مدل فولاد ها انواع خاصی تولید میشود که در صنایع و ساختمان کاربرد زیادی دارد. 

در ساخت چهار پهلو فولادی معمولا از فولاد های ST44 و ST52 استفاده میشود و  به سه روش تولید میشود :

به روش نورد گرم و نورد سرد

ابتدا شمش ها وارد کوره میشوند بعد از این که شمش ها به دمای مورد نظر و کافی رسید آن را از سطح مقطع های استاندارد عبور میدهند تا به اندازه‌ی مورد نظر برسد سپس با فرآیند های دمایی به روش نورد گرم تولید میشود.

این روشی که گفته شد مقرون به صرفه است اما ظاهر خوبی ندارد و محصول در آخر به رنگ سیاه در می آید برای همین از این نوع زمانی استفاده میشود که بخواهند آن را بپوشانند و یا ظاهر آن مهم نباشد علاوه بر نورد گرم نورد سرد هم تولید میشود اما در این روش شمش ها به کوره نمیروند و فقط آن هارا در قالب قرار میدهند در این روش چهار پهلو در اندازه های استاندارد ساخته میشود و کیفیت بالا تری نسبت به نورد گرم دارند.

کاربردهای چهار پهلوی فولادی

بیشتر بخوانید: انواع ورق های فولادی و کاربرد هر یک از آنها

 

 روش تولید چهارپهلو ترانسی

برای تولید این روش، چهار پهلویی که از روش نوردگرم تولید شده است را توسط دستگاهی به نام دوزه میکشند با این کاری که انجام میدهیم پروفیلی به دست می آید که صیقلی تر و یکنواخت تر و همچنین زیبا تر است و یکی از ویژگی های چهار پهلو از روش ترانسی دقت بالا و سطح صیقلی آن است. به همین دلیل قیمت پروفیل تولید شده به این روش بالاتر از نوع قبلی است. 

سایز این پروفیل از 4 در 4 میلیمتر تا 90 در 90 میلیمتر متغیر است و با توجه به درخواست مشتری تولید میشود.
یک سری چهار پهلو هایی هستند که به آنها در اطلاح بازاری خار گفته میشود و سایز آن کوچک و در اندازه های 2 در 2 میلیمتر تا 10 در 10 میلیمتر است.

روش تولید چهارپهلو ی فابریک

در روش های قبلی که ذکر شده از شمش هایی استفاده شده است که خودش با ضایعات آهن تولید شده است اما در این روش از شمش فابریک استفاده میکنند در نتیجه محصولی با کیفیت تر و صاف و تمیز تر خواهید داشت.

صنایعی از جمله شرکت های خودرو سازی، تولید کننده دستگاه های مختلف، ساخت ریل راه آهن، صنعت راه و ساختمان و ... از چهار پهلو استفاده میکنند. 

از چهار پهلو برای تولید نرده های حفاظتی، درب و پنجره های لوکس، تولید فرفوژه تالار ها و مراکز پذیرایی و کوره و ... استفاده میشود و اینکه برای تولید چهارپهلو های با سایز های بزرگ تر باید از انواع سفارشی استفاده کرد. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ