فولاد فيدار

چه میلگردی دیرتر زنگ میزند؟

چه میلگردی دیرتر زنگ میزند؟

واکنش با اکسیژن و اکسیداسیون یکی از خصوصیات طبیعی فولاد و آهن است، اما میتوان با استفاده از آلیاژهای مختلف زنگ‌زدگی آنها را کاهش داد، به همین دلیل هم یکی از مشکلاتی که خریداران محصولات فولادی مانند میلگرد از آن شکایت دارند، زنگ زدگی و اکسیداسیون محصولات است. محصولات برخی شرکت ها پس از اولین تماس با رطوبت دچار زنگ زدگی میشوند، و به شکلی که احساس میشود ماه ها در انبار دپو بوده است. اما به دلیل اینکه محصولات برخی از شرکت ها سریعا دچار زنگ زدگی میشوند چیست؟ و کدام یک از فرآیندهای متالوژی را طی نکرده اند که با اولین تماس با رطوبت به این شکل واکنش نشان میدهند. 

 

علت زنگ زدن میلگرد چیست؟

 

تمام مقاطع فولادی با استفاده از فرایند نورد ساخته میشوند، و فرایند تولیدشان به این صورت است که از ابتدای فرایند تا انتهای آن، فرایندهای مختلفی روی آنها انجام میشود. به این صورت که زمانی که از کوره نورد خارج میشوند تا زمانی که نهایتا به مقاطع فولادی تبدیل شوند تعدادی ریداکشن روی آنها انجام میشود.

 

تاثیر فرایند تولید بر زنگ زدگی مقاطع فولادی

 

مثلا برای تولید میلگرد 8 از شمش 150 نیاز یه انجام 19 ریداکشن است، و برای اینکه این محصول تولیدی کیفیت مناسبی داشته باشد باید این ریداکشن ها زیر 25 درصد باشد.

اما متاسفانه در برخی از برندهای متفرقه، تعداد ریداکشن ها کاهش میدهند و همچنین سرعت تولید را پایین میاورند به همین دلیل هم مقطع تولید شده با هزینه و زمان کمتری تولید میشود، اما در مقابل محصول کیفیت پایین تری هم خواهد داشت. برای همین اگر شرکتی قیمت میلگرد را پایین تر اعلام کرد، حتما کیفیت محصول مطلوب نیست.

به همین دلیل هم میلگردهای کارخانه هایی مانند: ذوب آهن و یزد حتی پس از ماه ها پس از خروج از انبار دچار زنگ زدگی نمیشوند اما برندهای دیگر این طور نیستند. 

همچنین به نظر میرسد که میلگردهای تولید شده به روش ترمکس در مقایسه با میلگردهای آلیاژی دارای مفاومت پایین تری در برابر فرسایش در برابر رطوبت و خوردگی دارند، برای اینکه از روش ساخت و کارخانه تولید کننده محصول اطلاع کسب کنید به مقاله علامت های اختصاری حک شده بر روی میلگرد مراجعه کنید.

 

کیفیت شمش بر خوردگی میلگرد

در سال های اخیر به دلیل رکود کارخانه های ریخته گری شرکت هایی اقدام به تولید شمش های بی کیفیت کرده اند. و از همین شمش های بی کیفیت هم اقدام به تولید محصولاتی حساس مانند میلگرد میکنند. که کیفیت پایینی دارند و استفاده از آنها مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد به همین دلیل هم توصیه میکنیم، اقدام به خرید از شرکت های معتبر نمایید. شرکت فولادفیدار میتواند مشاوری امین برای خرید انواع مقاطع فولادی باشد.
 

بیشتر بخوانید: میلگرد اپوکسی و کاربرد آن

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ