فولاد فيدار

چرا از بتن بر روی میلگرد استفاده می شود؟

چرا از بتن بر روی میلگرد استفاده می شود؟

میلگرد یک محصول فولادی است که از آن در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، استفاده می شود. این محصول فولادی بنا به دلایل مختلفی اعم از : افزایش استحکام ساختمان، افزایش ایمنی و ... در بخش های مختلف ساختمان، مصرف می گردد. بتن، یکی از مهم ترین بخش های ساختمانی است که در آن نیز از میلگرد استفاده می شود. اگر می خواهید که با دلایل استفاده از این محصول فولادی در بتن آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. 

برای دریافت قیمت به روز میلگرد کلیک کنید.


میلگرد چیست و چه نوعی از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود؟


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با دلایل استفاده از میلگرد در بتن آشنا کنیم، بهتر است بدانید که میلگرد چیست و کدام نوع از میلگرد در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. میلگردها نوعی میله های فولادی هستند که به عنوان عناصر اصلی در ساختمان سازی، کاربرد دارند. این میلگردها، دارای انواع مختلفی هستند که فقط تعدادی از آن ها در این صنعت استفاده می شود. میلگردهایی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند، شامل موارد زیر می باشند: 

بتن و میلگرد

بیشتر بخوانید: دلایل استفاده از میلگرد در ساختمان سازی

 

  •     راستا
  •     رکابی
  •     خاموت
  •     خرک
  •     ادکا
  •     سنجاقی


علت استفاده از میلگرد در بتن چیست؟


هم اکنون که با میلگرد و انواع آن ها آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که انواع میلگردهای ذکر شده در کدام بخش از ساختمان مصرف می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که میلگرد تقریبا در تمامی بخش های ساختمان استفاده می شود. اما، اصلی ترین و مهم ترین قسمتی که میلگرد در آن مصرف می شود، بتن است. لازم به ذکر است تا بدانید که همواره در بتن از انواع مختلف میلگردها استفاده می شود. علت و دلیل اصلی استفاده از این محصول فولادی در بتن، افزایش استحکام و ماندگاری بتن است. 
در واقع، بتن از ترکیب ماسه، شن، آب و سیمان ساخته می شود و زمانی که میلگرد به این ترکیب اضافه شود، استحکام و مقاومت کششی بتن، به طور چشمگیری افزایش می یابد. به عبارتی دیگر می توان گفت که از میلگرد به عنوان تقویت کننده بتن استفاده می گردد. علاوه بر موارد ذکر شده، میلگر از بروز هر گونه ترک و شکافی در بتن، جلوگیری می کند. لذا، تمامی دلایل سبب شده اند تا این محصول فولادی کاربرد گسترده ای در ساختمان سازی الخصوص در بخش بتن، داشته باشد.


مزیت های استفاده از میلگرد در بتن 


همان طور که بارها در طی مقاله بیان کردیم، زمانی که در بتن از این محصول فولادی استفاده می شود، مقاومت و استحکام آن افزایش می یابد. اما، علاوه بر این، مزیت های دیگری نیز وجود دارند که سبب استفاده از میلگرد در بتن شده اند. برخی از مهم ترین این مزیت ها، شامل موارد زیر می باشند: 

برای اطلاعات بیشتر مقاله نقش میلگرد در بتن را مطالعه نمایید.

مزایای استفاده از بتن روی میلگرد

  •     مقاوم شدن بتن در برابر حرارت
  •     بالا رفتن مقاومت سازه در برابر رطوبت
  •     جلوگیری از بروز ترک و خوردگی در بتن
  •     افزایش مقاومت کششی بتن
  •     افزایش طول عمر و ماندگاری سازه
  •     یکسان بودن ضریب انبساطی میلگرد و بتن
  •     اشتراکات فیزیکی و مکانیکی زیاد میلگرد با بتن


میلگردهای مصرفی در بتن کدامند؟


بنا به برخی از دلایل، نمی توان از تمامی انواع میلگردها در بتن استفاده کرد. زیرا، ممکن است کارایی های ذکر شده را نداشته باشند و نتوانند به افزایش استحکام بتن، کمک کنند. بنابراین، بهتر است که شما عزیزان با میلگردهایی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا شوید. برخی از پر مصرف ترین میلگردها در بتن، شامل موارد زیر می باشند: 


میلگرد ساده


یکی از پر مصرف ترین نوع میلگرد در تمامی صنایع، میلگرد ساده است که به آن میلگرد نرمه نیز گفته می شود. این میلگرد، سطح بسیار صافی دارد و به طور منظم، در بین بتن قرار می گیرد. افراد در ساختمان سازی، از میلگرد ساده یا همان نرمه برای جلوگیری از جمع شدن و ترک خوردگی بتن، استفاده می کنند. اما، از این نوع محصول فولادی نمی توان در ساختن سازه های سنگینی همچون: پل سازی و ... استفاده کرد. زیرا، این میلگرد بسیار انعطاف پذیر است و در اثر فشار زیاد، ممکن است که به راحتی از بتن جدا شود. 


میلگرد آجدار


نوع دیگری از میلگرد که اغلب اوقات در بتن از آن استفاده می شود، میلگرد آجدار است که سطح صافی ندارد و چند ضلعی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که علت اصلی نام گذاری این میلگرد، سطح زبر آن است که این سطح زبر، باعث چسبندگی بیشتر بتن می گردد. این میلگرد، در مکان هایی که زلزله خیز هستند، بسیار مناسب است؛ زیرا، مقاومت بتن را به شدت افزایش می دهد. میلگرد آجدار، خود دارای دو نوع است که این دو نوع، شامل موارد زیر می باشند: 

 

  •     میلگرد آجدار ترمومکانیکی: این محصول، زمانی که با بتن ترکیب می گردد، مقاومت بتن را در برابر نیروهای فشاری، زنگ زدگی، حرارت و .... به شدت افزایش می دهد. 
  •     میلگرد آجدار مقاومت بالا HSD : نوع دیگری از میلگردهای آجدار که در بتن کاربرد گسترده ای دارند، میلگرد آجدار مقاومت بالا یا همان HSD هستند. این محصول، بسیار انعطاف پذیر است و به دلیل خاصیت جوش پذیری بسیار زیادی که دارد در بتن استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که بنا به دلایل ذکر شده از این محصول در ساخت سازه های سنگینی همچون: سدها، پل ها، ساختمان های تجاری و .... نیز استفاده می گردد. 


لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد ذکر شده، میلگردهای دیگری نیز در بتن مورد استفاده قرار می گیرند که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند: 

میلگرد در ساختمان سازی

  •     میلگرد اروپایی
  •     میلگرد روکش اپوکسی
  •     میلگرد گالوانیزه
  •     میلگرد ضد زنگ
  •     میلگرد فولاد کربن
  •     میلگرد پلیمر تقویت شده


خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با دلایل استفاده از بتن بر روی میلگرد آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که میلگردها انواع مختلفی دارند و نمی توان از همه آن ها در بتن استفاده کرد. لذا، اگر پس از مطالعه مقاله با مشکلی رو به رو شدید و یا سوالی در این زمینه داشتید، می توانید از همکاران ما در فولاد فیدار یاری بگیرید. علاوه بر این، اگر می خواهید که انواع میلگرد و یا سایر محصولات را با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیتی مرغوب خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش، برای دریافت قیمت به روز میلگرد در ارتباط باشید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ