فولاد فيدار

پوشش های ورق های فلزی (بخش دوم)

پوشش های ورق های فلزی (بخش دوم)

در بخش اول مقاله پوشش های ورق های فلزی در مورد برخی روش های مانند: روش الکتروگالوانیز، روی پاشی و روش غوطه وری درحمام روی صحبت کردیم. در این مقاله به ادامه بحث درمورد پوشش ورقهای فلزی میپردازیم: 

 

انواع پوشش های ورق های فلزی


آلیاژسازی


 در این روش فلزاتی مانند آلومینیوم روی یاکروم با آهن ترکیب میشوند یا به اصطلاح در ورق فولادی نفوذ میکنند و آلیاژی را به وجود می آورند که به خوبی میتواند در مقابل خوردگی دوام بیاورد. ورق گالوالوم نوعی ورق آلیاژی به شمار می آید که که ترکیبی از روی, آلومینیوم و درصد کمی سیلیکون میباشد. برای اطلاع از قیمت ورق آلیاژی میتوانید به صفحه این محصول مراجعه نمایید.

 


آلونایزکردن و آدنیزه کردن


در این روش سطح فلز با اکسیژن ترکیب شده و باایجاد یک لایه اکسیدشده روی سطح ورق فلزی از آن محافظت میکند. برای این روش میتوان از فولادهای زنگ نزن, کم آلیاژ و فولاد ساده کربنی استفاده کرد. این روش برای ایجاد مقاومت بالا در محیطهای خورنده گازی به خصوص گازهای گوگرددار و دردماهای خیلی بالا تا 1650 درجه فارنهایت بسیار موثر است و بیشترین کاربرد روق های تولیدشده با این روش, درصنایع نفت, شیمی و پتروشیمی میباشد. 

 


فسفاته کردن


 ایجاد پوششهای فسفات برورق فلزی با قرار دادن فلز در حمام اسیدسولفوریک که بیشتر برای ساخت بدنه خودروها به کار میرود که پس از آن میتوان ورق های فولادی رابه خوبی رنگ کرد. 

 


ایجاد تغییرات درسطح فلز به وسیله اشعه های پرانرژی مانند نور لیزر


به عنوان مثال برای آلیاژی مانند آلومینیوم یا مس با اعمال این روش توانستند مقاومت به خوردگی این آلیاژ را دربرابر اسیدکلریدریک بهبود دهند؛ همچنین با این روش میتوانند موجب نفوذ ذرات سخت درفلزات شوند. 

 

ورق های فلزی

 


پوشش تین پلیت


 ماده اولیه تولید ورق با این نوع پوشش, ورق روغنی سرد  (ST12) میباشد که بایک لایه قلع پوشانده میشود که ضخامت آن بین 2.8 تا 5.6 بوده و اصولا ضخامت بیشتر برای پوشش داخلی است. این نوع پوشش دارای سه نوع نرم و معمولی و سخت است که اصطلاحا با نام تمپر 2 و3 و4 شناخته میشود و بیشترین کاربرد آن درساخت قوطی های مواد خوراکی مانند چایی, روغن و کنسرو است. 

 


پوشش های آلی 


بیشترین مواد مورد استفاده در این نوع پوشش شامل حلالها, لاکها, رنگها اعم از رنگهای ضدزنگ مانند کرومات روی, رنگهای وینیل و اپوکسی میباشد. البته استفاده از این نوع پوشش بستگی به نوع و محل کاربرد ورق تولید شده دارد چراکه پوشش آلی در محیطهایی مثل محیط اسیدی به تنهایی جوابگو نیست و درصورت استفاده به سهولت خورده میشود. همچنین دراین نوع پوشش , توجه به آماده کردن سطح قبل از پوشش دهی و انتخاب نوع آستر که ازکدام ماده آلی باشد و همچنین ضخامت پوشش دهی بسیار حائز اهمیت است چون درکیفیت پوشش ورق موثر است. 

 


پوشش های معدنی 


بارزترین نوع این پوشش ها شامل پوشش های شیشه ای, سیمانی و تبدیل شیمیایی هستند. این پوشش ها به دلیل چسبندگی زیاد به سطح فلز و همچنین به صرفه بودن, میتوانند بسیار پرکاربرد بوده و درمقابل رطوبت و اکسیده شدن, ساییدگی و خراش, مقاومت خوبی داشته باشند و مانع نفوذ عوامل خورنده شوند. 


امروزه پوشش های جدیدی برای فلزات جهت کاربرد در علوم مختلف کشف و بررسی میشوند که ترکیبی از انواع پوشش های ورق است؛از جمله آنها میتوان به پوشش بیوسرامیکی برای ایمپلنت های دندانی در دندانپزشکی اشاره کرد که اخیرا ورژن جدیدتر آن با عنوان پوشش کامپوزیتی بیوسرامیک-فلزی بر روی فلز اصلی نیز ارائه شده است که در آن دولایه پوشش هیدورکسی آپاتیت تانتالیوم با روش پاشش پلاسمایی روی سطح فلز را میپوشاند که علاوه برمقاومت بالا دربرابر خوردگی محیط دهانی ازخاصیت زیست سازگاری نیز برخوردار میباشد.  


برای خرید و دریافت قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق سیاه به صفحات این محصول مراجعه نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ