فولاد فيدار

پودر آهن و کاربرد آن

پودر آهن و کاربرد آن

پودر آهن یکی از محصولاتی است که از براده های آهن و شمش آهن تولید می شود. اگر بخواهیم از این محصول به صورت خالص بهره ببریم بهتر است تا از پودر آهنی که از شمش آهن به دست می آید استفاده شود. پودر آهن بسیار کاربرد های متنوعی دارد اما از اصلی ترین و مهمترین کاربرد آن می توان به استفاده در صنعت اشاره کرد.

 

برای دریافت قیمت آهن با کارشناسان مجموعه حاصل فرمایید.

 

پودر آهن چیست؟

 

با توجه به اینکه کشف فلز یکی از برجسته ترین کشفیات بشر می باشد به همان جهت این پودر هم جزو یکی از محبوب ترین فلزات پودر شده می باشد که اگر به صورت خالص یافت شود مصارف بسیاری دارد. به طور کلی می توان گفت این پودر از شمش آهن و قراضه های آهن تولید می شود که کاملا خالص است اما اگر به دنبال پودر های آهن با کیفیت بسیار بالا هستید بهتر است پودر آهنی که از شمش آهن تهیه شده است را استفاده نمایید. این پودر را در فروشگاه معمولا در بسته های 25 کیلویی به فروش می رسانند.

 

پودر آهن چیست؟

بیشتر بدانید: سنگ آهن چیست؟

 

کاربرد پودر های آهن

به طور کلی می توان گفت پودر آهن در صنایع خودرو، رنگ و کشاورزی بیشترین کاربرد را دارد. اما از کاربرد های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- افزایش رسانایی

با توجه به اینکه آهن آهن بسیار رسانای خوبی است و گرما را به خوبی منتقل می کند به همین دلیل در محصولات پلیمری از آن استفاده می شود تا با افزودن این پودر رسانایی افزایش پیدا کند.

2- افزایش وزن ماده

با توجه به اینکه در کار های صنعتی نیاز است تا قالب های پلاستیکی وزنی مناسب داشته باشند از این پودر در این محصولات استفاده می کنند.

3- ساخت رنگ های مغناطیسی

رنگ های مغناطیسی همانطور که از نامشان پیدا است برای داشتن خاصیت مغناطیسی از پودر های آهن استفاده می کنند. از موارد مشابه دیگر می توان به تخته مغناطیسی نیز اشاره کرد اما مورد مهم در استفاده از پودر آهن در این مواد استفاده از پودر آهن بسیار ریز از تا کاربرد آن را  بهتر و دقیق تر کند.

4- کاتالیزورهای صنعتی

اگر بخواهیم پودر های آهن تولید شده را در کاتالیزور های صنعتی استفاده کنیم بهتر است تا پودر های آهن با عیار بالا استفاده شود و کاملا خالص باشد.

 

کاربرد پودر های آهن

بیشتر بدانید: اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

روش تولید پودر آهن

یکی از روش های تولید  خالص پودر های آهن با کیفیت بالا روش اتمایز با آب است. این روش دارای خلوص بالایی بوده به همین دلیل است که برای صنایع ماشین آلات استفاده می شود.

با توجه به روش های مختلف تولید پودر های آهن سایز های به دست آمده از این پودر مختلف است. این پودر ها در سایز های مختلف پودر ۴۵ میکرون، ۶۳ میکرون، ۱۰۰ میکرون، ۱۵۰ میکرونو ۱۸۰ میکرون تولید می شوند.

 

 

روش تولید پودر آهن

بیشتر بدانید: تفاوت آهن فرو و فریک

 

ویژگی های پودر آهن

پودر های آهن به طور نرمال در محصولات صنعتی کاربرد بالایی دارد به همین دلیل دارای ویژگی هایی است. این ویژگی ها شامل پودر های آهن به عنوان پرکننده در مواد اصطکاک اشاره کرد، همچنین از ویژگی های دیگر خواص انتقال حرارتی است که بسیار ویژگی کاربردی می باشد و به نوعی عاملی است که برای از بین بردن گرما استفاده می شود و در نهایت باعث بهبود عملکرد و کاهش سایش در لنت ترمز می شود.

 

ویژگی های پودر آهن

 

راهنمای ایمنی کار با پودر های آهن خالص

در زمان استفاده از هر ماده ای باید نکاتی را در جهت ایمنی رعایت کرد حتی کار با پودر آهن که دارای راهنمایی است:

با توجه به اینکه این  ماده پودری است ممکن است گرد آن با  توجه به استنشاق گرد یا ... برای افراد دردسر ساز شود باید مواردی را در جهت جلوگیری از آلودگی رعایت کرد. به طور مثال از ترازویی که دارای محفظه سربسته است برای وزن کردن و یا مواردی از این قبیل ... استفاده شود تا گرد و غبار در هوا پخش نشود و یا توزین در زیر هود انجام شود به این صورت از مضرات این ماده در امان خواهید ماند.

از موارد دیگر می  توان به انتقال مواد شیمیایی از ظرف اشاره کرد بهتر است زمان انتقال کاده از ترازو از قاشقی کمک گرفت یا به نوعی استفاده کرده بدین صورت می توان از ریختن یا پاشیدن پودر هنگام توزین اجتناب کرد. البته نباید هنگام کار با این پودر ها از استفاده از تجهیزات محافظت شخصی مانند ماسک و عینک ایمنی خودداری کرد زیرا ایمنی شما را بالا می برند و حتما باید به خاطر داشته باشید که پس از کار با مواد پودری مثل پودر های آهن سطوح آغشته به مواد را حتما تمیز نمایید.

 

اگر چنانچه علاقه مند به اطلاع از قیمت میلگرد و قیمت پروفیل هستید میتوانید به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ