فولاد فيدار

ورق آلیاژی و موارد استفاده و کاربرد آن

ورق آلیاژی و موارد استفاده و کاربرد آن

بخش عمده ای از آهن آلات شامل ورق های آلیاژی هستند که این ورق ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت این ورق ها معمولا یک فلز را با فلز دیگری و یا با چند فلز دیگر ترکیب کرده و آن ها را به تولید می رسانند. در واقع، می توان گفت ورق های آلیاژی دارای انواع مختلفی هستند که جنس هر یک از آن ها بنا به نیاز مشتری، متغیر می باشند. برای آشنایی با تمامی آن ها و کاربردشان، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با این ورق ها و موارد استفاده از آن ها بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

برای دریافت قیمت به روز ورق گالوانیزه و قیمت به روز ورق سیاه و ورق آلیاژی کلیک کنید.


ورق آلیاژی چیست و انواع آن کدامند؟


کلمه آلیاژ، به معنی ترکیب کردن یک فلز با چند فلز دیگر است. همین معنی برای ورق های آلیاژی نیز صدق می کند و به معنی ترکیب کردن یک فلز با چند فلز دیگر می باشد. برای تولید این ورق ها، از نوردهای سرد و نوردهای گرم استفاده می شود. برای تولید از طریق نوردهای گرم، ابتدا باید آن ها را در کوره ای با دمای بالا قرار دهند تا به طور کامل ذوب شوند. سپس، با کمک غلتک ها آن ها را تحت فشار قرار می دهند تا ضخامتشان کم شده و به ورق هایی با اندازه های مختلف، تبدیل شوند. 
همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم، به دلیل وجود ترکیبات مختلف در ساخت این ورق ها، آن ها دارای انواع مختلفی هستند. در واقع، لازم به ذکر است تا بدانید که این ورق های هم از نظر جنس و هم از نظر اندازه با یکدیگر متفاوت می باشند. برخی از پر مصرف ترین نوع ورق های آلیاژی، شامل موارد زیر می باشند: 

بیشتر بخوانید: خصوصیات ورق های آلیاژی

ورق آلیاژی

  •     ورق آلیاژی برنج : این ورق از ترکیب مس، روی، آلومینیوم، سرب، قلع و .... تولید می گردد. 
  •     ورق آلیاژی فولاد : عنصر قالب در این ورق، آهن است به همین دلیل به آن ورق فولادی گفته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که این محصول، اغلب از ترکیب آهن و کربن، ساخته می شود. 
  •     ورق آلیاژی برنز : همان طور که از نام آن پیدا است، این ورق از ترکیب مس با فسفر و قلع تولید می گردد. 
  •     ورق آلیاژی پیوتر : ورق آلیاژی پیوتر، نسبت به سایر ورق های کمتر شناخته شده است و اغلب در ساخت وسایل تزئینی، ساخت زیورآلات و .... مورد استفاده قرار می گیرد. 
  •     ورق آلیاژی A516 : این ورق دارای گریدهای مختلفی اعم از: 55، 60، 65، 70 می باشد و دارای خواص شیمیایی و مکانیکی زیادی است. 
  •     ورق آلیاژی  A36: نام دیگر این محصول، ورق دریایی است که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد، در محیط های دریایی مصرف می شود. 
  •     ورق آلیاژی  A283: این محصول دارای 4 گرید مختلف است که هر یک از آن ها خاصیت خم کاری و جوشکاری دارند. 
  • •    ورق آلیاژی  ST37: این محصول بنا به برخی از دلایل به نوعی ورق سیاه محسوب می شود که از ترکیب کربن و فولاد ساخته شده است. 
  •     ورق آلیاژی ST44 : این ورق آلیاژی به دلیل داشتن منگز و کربن، استحکام و انعطاف پذیری بالایی دارد. 

از ورق های آلیاژی در چه صنایعی استفاده می شود؟


هم اکنون که به طور کامل با این محصولات آلیاژی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که کاربرد این ورق ها چیست؟ و یا از ورق ها آلیاژی در چه صنعت هایی استفاده می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که به این محصولات آلیاژی کاربرد گسترده ای دارند و می توان گفت که حدودا در تمامی صنایع، مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از موارد استفاده و کاربرد آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 

کاربرد ورق های آلیاژی
 در صنعت راه و شهرسازی


یکی از مهم ترین موارد استفاده از ورق های آلیاژی، در صنعت راه و شهرسازی است. در واقع، در این صنعت برای افزایش استحکام جاده ها و افزایش ماندگاری آن ها، از این محصول استفاده می شود. 


در صنایع نفتی و پتروشیمی


ورق های آلیاژی، مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار هوا دارند که همین امر سبب شده است تا در صنایع نفتی و پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، بهتر است بدانید که این محصولات آلیاژی، در برابر اسید نیز مقاوم هستند. بنابراین در این صنعت، کاربرد گسترده ای دارند. 


در صنعت هواپیما سازی و قطعه سازی


یکی دیگر از موارد استفاده و کاربرد این ورق ها، در ساخت تجهیزات است. در ساخت اغلب تجهیزات هواپیما از انواع ورق ها استفاده می گردد که یکی از پر مصرف ترین نوع آن ها، ورق های آلیاژی است. به دلیل استحکام بسیار زیادی که این محصولات در برابر فشار هوا و عوامل مختلف دارند، در ساخت اغلب وسایل کاربرد دارند. 


در صنعت اتومبیل سازی 


علاوه بر ساخت قطعات و تجهیزات هواپیما، از انواع ورق های آلیاژی در ساخت قطعات خودرو نیز استفاده می شود. این محصولات در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم هستند که به همین دلیل در صنعت اتومبیل سازی کاربرد گسترده ای دارند. 


مزیت های استفاده از ورق های آلیاژی


حال که با کاربرد این محصولات آشنا شدید، بهتر است بدانید که استفاده از آن ها دارای مزیت هایی هستند که همین مزیت ها سبب شده اند تا افراد در ساخت تجهیزات مختلف و در اغلب صنایع، از آن ها استفاده نمایند. برخی از مهم ترین این مزیت ها، شامل موارد زیر می باشند:

مزیت های استفاده از ورق های آلیاژی

  •     مقاومت و استحکام بالا
  •     انعطاف پذیری
  •     ضد زنگ بودن
  •     قابلیت چکش خواری 
  •     مقاوم در برابر رطوبت
  •     مقاوم در برابر حرارت

خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با ورق آلیاژی و موارد استفاده و کاربرد آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که مواد تشکیل دهنده ورق های آلیاژی ذکر شده، با یکدیگر متفاوت هستند که به همین دلیل میزان استحکام و کارایی آن ها نیز با یکدیگر فرق می کنند. همین امر سبب شده است تا هر یک از این محصولات آلیاژی، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. اگر تصمیم دارید تا با این محصولات بیشتر آشنا شوید و یا آن ها را تهیه کرده و مصرف نمایید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. آن ها شما را یاری کرده و به شما کمک می کنند تا با پرداخت کمترین هزینه، بهترین محصولات را خریداری کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ