فولاد فيدار

همه چیز در مورد تیرآهن هاش

همه چیز در مورد تیرآهن هاش

یکی از پرکاربردترین و مهمترین پروفیل های فولادی در صنعت ساختمان سازی, تیرآهن هاش است که در بازار به نام تیرآهن بال پهن نیز شناخته میشود و دارای جان و بال یکسان از نظر واحد  طولی است. مهندسان و طراحان ساختمان برای ساخت ساختمانهای بلندمرتبه و مستحکم بایستی تیرهای معمولی را به همراه ورق های فولادی اتصال دهند تا یک سازه محکم وفولادی به دست آورند که بتواند در مقابل فشارها و اوزان وارده در دو جهت عمودی و افقی به خوبی دوام آورد.

 

علت استفاده از تیرآهن هاش

 

 تیرآهن های ساده این فشارها و کشش ها را در یک زاویه میتوانند تحمل کنند ولی در جهت دیگر باید مهار شوند که این نیاز با استفاده از جوش ورقهای فولادی مرتفع میشود ولی این امرخود نیازمند فضای بیشتر, کار بیشتر و مصالح بیشتر است و در نتیجه هم زمان کار و هم هزینه ها بالا میرود که اتفاقا زمان و هزینه دو مقوله بسیار مهم در پیشبرد مناسب یک پروژه هستند.


تیرآهن هاش به علت دارابودن جان و بال مساوی میتواند در برابر نیروهای وارده در دوجهت مقاومت یکسانی داشته باشد و همین نکته به ظاهر ساده ولی مهم میتواند تاثیر بسزایی در کاهش زمان کار, فضای کار و هزینه ها و در نتیجه کاهش هزینه نهایی پروژه داشته باشد؛ پس به طور کلی میتوان مزیت کاربرد تیرآهن H در پروژه ها را در موارد زیر خلاصه کرد: 

 

مزایای کاربرد تیرآهن هاش

 

  1. حذف عملیات جوشکاری و اتصال ورقها و تیرها 
  2. امکان استفاده حداکثری از فضای موجود
  3. کاهش دراستفاده از مقاطع فولادی 
  4. کاهش در زمان کار و  نیروی انسانی 
  5. کاهش ضریب خطای نیروی انسانی
  6. امکان یکنواختی بیشتر سازه
  7. کاهش چشمگیر هزینه های پروژه
  8. بالا رفتن سرعت پیشرفت پروژه
  9. بالا رفتن استحکام و  سلبیت سازه

 

مزایای کاربرد تیرآهن هاش

 

استاندارد های تیرآهن هاش


مهمترین استانداردهای تولیدی تیرآهن هاش, ST37,ST44,ST52 است که متداولترین آنها برای مصرف در پروژه های صنعتی و ساختمانی ST44 است. هم اکنون بهترین و باکیفیت ترین نوع داخلی را کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میکند که سایزهای تولیدی این کارخانه شامل هاش سبک در سه سایز 14,16 و 18 است؛ در بازار تیرآهن های وارداتی از چین, کره , ترکیه و اسپانیا نیز یافت میشود که البته اغلب پیمانکاران تیرآهن های چینی را به علت داشتن کیفیت پایین تایید نمیکنند. 


بیشترین تیرآهن های هاش وارداتی مورد معامله در بازار ایران هم اکنون مربوط به تیرهای کره ای متعلق به شرکت هیوندای و همچنین تیرآهن های هاش اسپانیایی تولیدی شرکت آرسلور میتال, بزرگترین تولید کننده فولاد جهان و دارای استاندارد A اروپا است. 


علل عدم استفاده کافی از تیرآهن هاش


با وجود مزایای فراوان هاش, جامعه مهندسین و طراحان ایرانی بهره زیادی از این محصول نمیبرند که دلایل آن را میتوان اینگونه خلاصه کرد: 

 

  1. عدم اطلاعات کافی در این زمینه
  2. تولید کم و ناکافی این محصول در داخل کشور
  3. وجود مشکلات فراوان در واردات این محصول
  4. عدم اطمینان از تامین به موقع این کالا به دلیل وجود تحریم هاو در نتیجه معطل ماندن پروژه ها.

 

تیرآهن هاش

 

کیفیت تیرآهن هاش


کیفیت تیرآهن هاش در ساختمان سازی بسیار حایز اهمیت است چراکه تاثیر مستقیم در کیفیت سازه نهایی دارد؛ هرچند کلیه تیرآهن ها باید در کارخانه های معتبر و به نام و تحت استاندارد های معتبر و جهانی تولید شوند,

بررسی این استانداردها و اعتبار کارخانه های تولیدی به عهده فروشنده ها و شرکتهای تامین کننده محصولات فولادی است که باید بنابر مسأولیت و تعهد کاری, ابتدا موارد مذکور را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و سپس آن را به رؤیت خریداران برسانند .

از نظر ظاهری نیز تیرآهن باید دارای ضخامت یکسان در سطح طولی بوده و یکنواختی سطح آن مشهود باشد و همچنین بدنه تیرآهن باید ترازباشد که تشخیص این ویژگیها توسط کادر مجرب و متعهد شرکتها صورت میگیرد و شرکت پترو فولاد فیدار میتواند مشاوره و راهنمایی های خود را در این زمینه در اختیار خریداران محترم قرار دهد. در صورت نیار برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت تیرآهن هاش با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید.
 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ