فولاد فيدار

همه آن چیزی که باید در رابطه با میلگرد رکابی بدانید

همه آن چیزی که باید در رابطه با میلگرد رکابی بدانید

شاید تا به حال نام میلگرد رکابی را نشنیده باشید و ندانید که چیست و در چه صنعت هایی کاربرد دارد. به طور کلی بهتر است بدانید که تمامی میلگرد ها نقش مهمی را در صنعت ساختمان سازی ایفا می کنند و موجب استحکام سازه ها می شوند. میلگرد رکابی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به صورت گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این میلگرد رکابی از نظر ظاهری شبیه به حروف انگلیسی  Uمی باشد و لبه هایی دارد که به صورت قلاب درآمده و 180 درجه خم می‌ شوند. در واقع، علت نام گذاری آن هم وجود این لبه ها است که  شبیه به آستین رکابی می باشد و سبب شده که به آن میلگرد رکابی گفته شود. لذا اگر می خواهید تا با این نوع از میلگرد بیشتر آشنا شوید و بدانید که انواع آن کدامند و استفاده از انواع آن چه مزیت هایی را به همراه دارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. 


میلگرد رکابی چیست؟


همان طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان کردیم میلگرد رکابی نوعی از میلگرد بوده که از نظر ظاهری شبیه به شکل  Uاست. در واقع، از طریق فرآیندی به نام فرایند خم کاری، دو لبه آن را مانند قلاب کرده و این میلگرد را به این شکل در می آوردند. شکل ظاهری میلگرد رکابی منجر شده تا از آن به صورت گسترده در جهت استحکام بخشیدن به سازه ‌های بتنی، استفاده شود. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که این نوع از میلگرد در ايجاد و تنظیم فاصله بین دو شبکه آرماتور، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد. 

میلگرد رکابی ، قیمت میلگرد
آشنایی با انواع میلگرد رکابی


میلگرد رکابی، به خاطر استفاده در آلمان ‌های سازه ‌ای، از نظر ظاهری تغییر شکل داده و هم اکنون به شکل ‌های گوناگون تولید شده و روانه بازار می گردد. در واقع، فرقی ندارد که شکل آن ها چقدر با هم متفاوت باشند، در هر صورت هر یک از آن ها جزء میلگرد رکابی به شمار می آیند. لازم به ذکر است تا بدانید که تمامی آن ها به صورت گسترده در آرماتوربندی فونداسیون‌ ها، سق‌ها، تیرها و ستون ‌ها و .... مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از انواع میلگرد رکابی که در اثر خم‌کاری شکل ظاهری شان تغییر پیدا کرده است، شامل موارد زیر می باشند: 


میلگرد اوتکا


نوعی از میلگرد رکابی، اوتکا یا عصایی نام دارد که جزء انواع میلگرد U شکل محسوب می شود. این نوع از میلگرد از نظر ظاهری شبیه به عصا است و اغلب در آرماتورهای بتنی کاربرد دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های میلگرد اوتکا، قابلیت استفاده از آن بر روی هر نوع تیرچه ای می باشد. در واقع، این محصول زمانی که در سقف بندی مورد استفاده قرار گیرد، باعث استحکام سقف شده و علاوه بر این، از ترک خوردن سقف نیز نگهداری می نماید. همچنین، میلگرد اوتکا در زمان بروز زلزله از افت و خیز سقف جلوگیری کرده و دامنه لرزش ‌ها و ارتعاشات آن را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. 


میلگرد ممان منفی

نوع دیگری از میلگرد رکابی، ممان منفی نام دارد که شاید تا به امروز نام آن را نشنیده باشید و یا نسبت به سایرین، کمتر شنیده باشید. این محصول از نظر ظاهری شباهت زیادی به گردن اردک دارد. دلیل اصلی نام گذاری این محصول به ممان منفی، تحمل میلگرد منفی می باشد که هر یک از میلگردهای فشاری که در سازه استفاده شده اند؛ قادر به تحمل آن نیستند. لازم به ذکر است تا بدانید که این نوع از میلگرد رکابی، بر روی هر نوع تیرچه ‌ای قابل اجرا می باشد و همچنین، این میلگرد دارای خم با زاویه عمود نیز می باشد. 


میلگرد خاموت


نسبت به دو نوع قبلی، شاید نام میلگرد خاموت را بیشتر شنیده باشید اما اطلاعات کاملی را در این زمینه، نداشته باشید. لذا، به خاطر بسپارید زمانی که میلگرد U در جهت عمود بر میلگرد طولی مورد استفاده قرار گیرد، به آن میلگرد خاموت گفته می شود. میلگرد خاموت اغلب برای محافظت از المان‌های بلند و قائم اطرافش استفاده می شود. البته، علاوه بر این، میلگرد خاموت  در جهت بالا بردن مقاومت سازه در برابر نیروهای برشی و پیچشی نیز کاربرد گسترده ای دارد. به یاد داشته باشید که پر مصرف ترین و پرطرفدار ترین سایز میلگردهای خاموت، سایر 8 و 10 می باشند.

 
میلگرد خرک


میلگرد خرک نیز نوعی از میلگرد U  شکلی می باشد که زاویه خمش دو سر آن، تقریبا در خلاف جهت یکدیگر قرار می گیرند. لازم به ذکر است تا بدانید که پی‌ ریزی بتن نمی توان از میلگرد خرک استفاده کرد و اغلب این محصول برای پایدار کردن و استحکام بخشیدن به مش فوقانی فونداسیون کاربرد دارد. روش اجرای میلگرد خرک به نحوی است که پس از اجرایی شدن مش تحتانی، از آن تحت عنوان  ایجاد فاصله بین دو مش اجرا استفاده می شود.  


میلگرد سنجاقی 


نوع دیگری از میلگرد رکابی است که خود آن بنا به دلیل میزان خمیدگی، دارای انواع مختلفی می باشد. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که این میلگرد از دو انتهای خمیده با زاویه های مختلفی تشکیل شده است که دارای ابعاد ظریف و باریکی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که این نوع میلگرد ابعاد و اندازه های مختلفی دارد و مهندسین سازه بر اساس نقشه ساختمانی که طراحی شده است، ابعاد و اندازه هر یک از آن ها را مشخص می کنند.

 
میلگرد رکابی ویژگی ها و مزایایی دارد؟

میلگرد فولادفیدار
هم اکنون که به طور کامل با میلگرد رکابی و انواع آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این نوع از میلگردها دارای چه ویژگی هایی می باشند؟ و یا بپرسید که استفاده از آن ها چه مزیت هایی را به همراه دارد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که انواع میلگرد رکابی، دارای ویژگی ‌ها و مزیت های مختلفی می باشند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر هستند: 


•    میلگردهای رکابی می توانند میلگردهای طولی و قائم در جای مناسب مهار کنند. 
•    میلگردهای رکابی کم حجم و سبک بوده و نسبت به سایر میلگردها به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد. 
•    می توان از انواع میلگردهای رکابی سازه ‌های بتنی و فلزی استفاده کرد. 
•    تولید کنندگان می توانند انواع میلگرد رکابی را در سایز و اندازه های مختلفی تولید کرده و روانه بازار کنند تا همه مشتریان بتوانند از آن ها استفاده نمایند. 
•    این نوع از میلگردها را با کمک قلاب ها می توان به راحتی متصل کرد. 
میلگرد رکابی در چه صنعت ها و در چه بخش هایی کاربرد دارد؟
در بخش های پیشین مقاله به صورت مختصر خدمت شما عزیزان بیان کردیم که انواع میلگردهای رکابی در بخش های مختلف و در صنعت های مختلف، کاربرد گسترده ای دارند. در این بخش، تصمیم داریم تا شما را به صورت مفصل با این موضوع آشنا نماییم که تعدادی از اصلی ترین  مهم ترین کاربردهای میلگردهای رکابی، به شرح زیر می باشند: 


•    برای مهار نمودن میلگردهای طولی یا عمودی 
•    برای به کار گیری در دیوار سازه ها 
•    برای اتصال کردن آرماتورهای قائم و طولی 
•    در جهت تنظیم فاصله استاندارد بین دو شبکه از آرماتورهای قائم در دیوارها 
•    برای اجرای فونداسیون ستون‌ ها یا سقف ‌ها، 
•    در جهت قالب ‌بندی دیوارها به عنوان تکیه ‌گاه 
•    برای افزایش مقاومت دیوارهای برشی 
•    در جهت نگهداری پایه ‌های بالابر 
لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد فوق، میلگردهای رکابی کاربردهای دیگری نیز دارند که ما در این بخش به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کردیم. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را با میلگرد رکابی آشنا کرده و هر آن چیزی که باید در رابطه با این موضوع بدانید را به صورت کامل برای شما بیان کنیم. لذا اگر می خواهید که از قیمت انواع میلگرد رکابی مطلع شوید و یا برای خرید آن اقدام کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار نمایید. آن ها ابتدا قیمت این محصول را به شما بیان کرده و سپس، با کیفیت ترین نوع میلگردهای رکابی را با کم ترین هزینه، ارسال خواهند کرد. البته، اگر به جز میلگرد به محصولات دیگری آهنی و فولادی  مانند نبشی و ناودانی نیز نیاز دارید، می توانید با کم ترین مبلغ و بالا ترین کیفیت، آن ها را از ما خریداری کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ