فولاد فيدار

نقش میلگرد درمقاوم سازی ساختمان

نقش میلگرد درمقاوم سازی ساختمان

در ادامه بحث مقاوم سازی ساختمان میخواهیم یکی دیگر از مصالح ومقاطع فولادی پرکاربرد دراین راستا را مورد بررسی قرار دهیم. ساخت بناهای ضدزلزله یا حتی الامکان مقاوم دربرابر زلزله, یکی از مباحث مهم مقررات ملی ساختمان است که اصول ومبانی تعین شده آن در فصل 23 ام این آیین نامه به ویژه درمناطق زلزله خیزباید رعایت شود ونکات وجزییات قابل اجرای آن به طور مفصل در آن آورده شده است که بیشتر مربوط به خاموت زنی واصول مربوط به آن است.

 

خاموت چیست؟

 

خاموت به میلگردهای فولادی به کاررفته درتیر وستون های بتنی گفته میشود که سازه های بتن آرمه راتشکیل میدهند ودر آیین نامه ملی ساختمان به آن فولاد جان یا فولاد برشی قائم و همچنین فولاد عرضی اطلاق میشود. کاربرد میلگرد دربتن وخاموت در سازه های بتنی به منظور جلوگیری از ایجاد ترک مورب وافزایش مقاومت برشی وخمشی سازه است زیرا این خاموت ها یا میلگردهای به کاررفته, تنش حاصل از برش مقطع را به طرفین انتقال داده ومانع ایجاد یا گسترش ترک آن میشود وبدین ترتیب, سازه بتنی دچار شکست وتخریب نمیشود وهمین امر جزء اصول اولیه مقاوم سازی ساختمان به شمار میرود.

تعداد شاخه میلگردهای به کاررفته در خاموت و حالت یا جهت کاربرد آنها, منجر به تغییراتی در نوع خاموت (باز یابسته بودن خاموت) شده ومیزان مقاومت برشی وخمشی وحتی مقاومت پیچشی آن درسازه بتنی تاثیرگذار است که همگی این موارد بستگی به شرایط ومحل اجرای سازه بتنی خواهد داشت. بیشترین سایز میلگردهای به کاررفته درخاموت شامل سایزهای 8 ,10 و 12 است که سرآنها به شکل قلاب هایی با زوایای 45 یا 90 درجه درآمده وبرای کاربرد در بتن آرمه آماده میشوند.

لازم به ذکراست که مهندسین ومعماران معتقدند که اگر انتهای این میلگردها 135 درجه به طرف داخل خم شوند میتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند و درمقابل تنشهای ناگهانی مانند زلزله به خوبی عمل کرده وسازه بتنی رادر مقابل ترک وتخریب ایمن کنند ودر غیر اینصورت (عدم خم کافی) فقط بارمرده ساختمان را افزایش داده و موجب هدر رفت هزینه ها (هزینه میلگرد و مصالح به کاررفته در خاموت و بتن آرمه) خواهند شد. همانطور که مشخص است، میلگرد نقش زیادی در مقاوم سازی ساختمان ها دارد به همین دلیل بالا رفتن قیمت میلگرد میتواند تاثییر زیادی در قیمت ساختمان و صنایع مرتبط داشته باشد.

 

خاموت چیست؟

بیشتر بخوانید: خاموت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

 

روش های استفاده از میلگرد در بتن

 

میلگرد سیتکا یا میلگرد راستا: به کارگیری این نوع میلگرد در بتن موجب افزایش مقاومت فشاری دربتن وهمچنین مقاومت کششی آن میشود.


خاموت: افزایش مقاومت برشی وممانعت ازایجاد وگسترش ترک وبیرون زدگی میلگردهای طولی براثر کمانش وتنش.


خرک: بیشتر درفونداسیون به کار میرود ونقش آن ایجاد دوشبکه متوالی افقی در کف سازه بتنی به فاصله ای مشخص است برای تقویت مقاومت سازه بتنی.


سنجاقی:کاربرد این نوع میلگرد باعث افزایش مقاومت برشی وپیوستگی بیشتر خاموت (میلگردهای عرضی) با میلگرد های طولی میشود.


رکابی: این میلگردها در دیوارها و دالها کاربرد دارند تا آرماتورهای طولی وعمودی را دربتن ریزی محافظت کنند.


اتکا: این نوع میلگرد برای ایجاد مقاومت برشی بیشتر درتکیه گاه تیرها به کارمیروند تا لنگرهای منفی ایجادشده در این بخش راخنثی کنند.


پس همانطور که ملاحظه شد کاربرد میلگرد در ساختمان سازی نقش بسزایی در افزایش مقاومت سازه به ویژه درسازه های بتنی خواهد داشت اما نوع وسایز وتعداد میلگرد به کاررفته باید دقیق بوده و زیر نظر مهندس ومعمار مربوطه وبنابر نکات واصول مندرج در آیین نامه ملی ساختمان باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشد و کادر مجرب ومتعهد شرکت پتروفولاد فیدار با درنظر گرفتن نکات وموارد مذکور میتواند مشاوری امین در این زمینه بوده وعزیزان را درخرید درست و دقیق مصالح مورد نیاز یاری رساند.  

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ