فولاد فيدار

نقش تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

نقش تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

در حال حاضر مهندسین و معماران با مشکلاتی مواجه میشوند که ناشی از فرسودگی سازه ها و یا عدم ایمنی کافی ساختمانهاست و همچنین ساکنینی که به فکر نوسازی خانه هایشان هستند و یا افرادی خواهان افزایش طبقات و یا مایل به تغییر کاربری بنای خود بوده که البته همه این امور منوط به بازرسی و تایید شهرداری و امور شهرسازی است.

بحث دیگر این روزها، ساخت ساختمانهای ضد زلزله و یا تقویت ساختمانهای آسیب دیده در اثر تنشهای ناگهانی است کههمگی این مسائل، مهندسین و معماران را وارد چالش مقاوم سازی ساختمان نموده است که حوزه وسیعی را شامل میشود مانند مقاوم سازی تیرها، ستونها، لوله ها، بست ها، میلگرد ها و به طور کلی فونداسیون ساختمان و.... که قصد داریم چند مورد از موارد مذکور را مورد بررسی قرار دهیم: 

برای دریافت قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش با کارشناسان فروش مجموعه پتروفولاد فیدار تماس بگیرید.

تقویت تیرها وستونها

مهمترین قسمت مقاوم سازی مربوط به مقاوم سازی تیرآهن های به کاررفته در اسکلت اولیه ساختمان است که به دلایلی همچون استفاده از تیرآهن هایی با ضخامت کم، زنگ زدگی و خوردگی تیرآهن، خستگی تیرآهن به دلیل تحمیل بارها و تنشها و فشارهای زیاد به ساختمان، عدم انجام جوشکاری مناسب، تیرآهن های به کار رفته در ستونها را دچار آسیب و کمانش کلی و جزئی و گاهی گسیختگی در محل درزها و جوش ها کرده است و تمامی این مشکلات، افراد را ناگزیر به برطرف کردن این مشکلات و مقاوم سازی ساختمان نموده است و مقاوم سازی تیرفولادی یکی از مهمترین آنهاست که شامل موارد زیادی میشود از جمله: 

تقویت تیرآهن باروکش فولادی

 در این روش ضخامت بال و جان تیرآهن با ورق های فولادی افزایش یافته و درنتیجه تقویت میشود یعنی ورق فولادی یا به موازات جان تیرآهن و یا به موازات بال تیرآهن جوش داده شده و بدین ترتیب مقاومت برشی تیر افزایش پیدا میکند. 

تقویت تیرآهن با سخت کننده جان

همچنین میتوان ورق های فولادی را به شکل تیغه های عمودی در فواصل مشخص به جان و بال تیرآهن جوش داد که به آن سخت کننده جان تیر میگویند و به طور موثر بر افزایش مقاومت برشی تیر و نهایتا ستون ساختمان عمل میکند. 

کاربرد ژاکت بتنی برای تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش

این روش در مورد تیرآهن هایی به کار میرود که دچار خوردگی و زنگ زدگی شده باشند. بدین ترتیب که دور تا دور تیرآهن با بتن پوشانده میشود که باعث افزایش مقاومت برشی و خمشی تیرآهن و به ویژه تیرآهن هاش به کار رفته در ستونها میشود.

در ژاکت بتنی برای افزایش سطح تماس بتن، از میلگرد نیز استفاده میشود به این صورت که ابتدا لایه ای از بتن دور تیرآهن و به خصوص تیرآهن هاش ریخته شده و سپس میلگرد قرار داده شده و دوباره لایه ای از بتن ریخته میشود. این روش بسیار موثر و کاربردی است تا جایی که تیرهای فولادی را در برابر حریق هم ایمن میکند که امروزه از معیارهای مهمی در تقویت  و ایمن سازی ساختمانها و سازه های فولادی است. 

استفاده از ورق های پیوستگی

این ورقها متقارن با محور ستون ساختمان، در مقابل بالهای تیرآهن (بال بالایی و پایینی) قرار میگیرند تا نیروهای درون صفحه ای که از لنگر تیرها ناشی میشود را به چشمه اتصال ستون منتقل کنند و بدین ترتیب مقاومت برشی و خمشی تیرآهن را بالا ببرند.

گاهی علاوه بر ورق از نبشی نیز برای پیوستگی جان استفاده میشود به این صورت که نبشی به موازات جان تیرآهن قرار داده میشود تا نیروهای لنگر تیرها به جای ستون به نبشی ها وارد شده و مقاومت خمشی تیرآهن افزایش یابد. 

درمقاله بعدی به ادامه بحث درمورد تقویت ساختمان از طریق تقویت تیرآهن های به کار رفته درآن خواهیم پرداخت.  
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ