فولاد فيدار

میلگرد کلاف

میلگرد کلاف

یکی دیگر از مقاطع پرکاربرد فولادی در صنعت، میلگردها هستند که مانند دیگر محصولات بنابر معیارهای متفاوت به انواع گوناگون دسته بندی میشوند. میلگرد بنابر شکل ظاهری به دو نوع ساده و میلگرد آجدار تقسیم میشود و بنابر نوع بسته بندی به دو نوع میلگرد کلاف و میلگرد شاخه ای دسته بندی میشود. در این مقاله میخواهیم روش تولید، نوع کاربرد، سایزها و ... میلگرد کلاف را مورد بررسی قرار دهیم. نام میلگرد کلاف از روش بسته بندی و عرضه این محصول گرفته شده که مانند کلافی درهم از کارخانه تولیدی ارائه میشود. 

 

تقسیم بندی میلگرد کلافی

 

میلگرد کلاف بنابر شکل ظاهر به دونوع ساده و آجدار تقسیم میشود و نوع آجدار آن خود به دو دسته A2 و A3 که هرکدام ویژگیها و ابعاد خاص خود را داراست و کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. سایز تولیدی میلگرد کلاف عموما از 5.5 تا 16 میلیمتر است که پرکاربردترین سایزهای آن بین 5.5 تا 8 میلیمتر بوده قیمت میلگرد کلاف بسته به سایز آنها متفات است. و به نام مفتول یا وایر در بازار شناخته میشود.

 حداکثر سایز تولیدی مفتول تا 12 میلیمتر است و اگر کسی سایز بالاتر ازاین نیاز داشته باشد باید به کارخانه مربوطه سفارش دهد. میلگرد کلاف ماده اولیه بیشتر مفتول های صنعتی و آرماتوربندی و گالوانیزه است. 

 

تقسیم بندی میلگرد کلافی

بیشتر بخوانید: میلگرد حرارتی


انواع میلگرد کلاف یا مفتول


1- وایررود کم کربن:  این محصول دارای کربن بادرصد پایین است و مانند دیگر مقاطع فولادی، وجود درصد پایین کربن درساختار شیمیایی این محصول، ویژگیهای خاصی برای آن ایجاد میکند مانند: 

 

  1. قابلیت بالای کشش پذیری
  2.  قابلیت بالای جوش پذیری
  3. قابلیت چکش خواری بالا
  4. قابلیت نورد سرد
  5. قابلیت ازدیاد طول تحت کنترل تا نیل به حدمورد نظر


2- وایررود کربن متوسط


3- وایررود پرکربن: این نوع میلگرد که دارای درصد بالای کربن بوده و همین ویژگی باعث ایجاد مقاومت و سختی بالا درآن شده, این محصول را برای کاربرد در صنایعی مانند تولید لاستیک خودرو, تولید انواع فنر و سیم بکسل, تولید سیم پیانو و... مناسب ساخته است.

 

روش تولید میلگرد کلاف


این نوع میلگرد در ایران تحت استاندارد روسیه تولید میشود؛ ماده اولیه تولید میلگرد، شمش بیلت میباشد و حاصل نورد گرم است که پس از طی فرآیندهای ساخت فولاد از جمله فرآیند کنورتور، فرآیند کوره روباز و یا کوره قوس الکتریکی به صورت مقطع فولادی میلگرد درآمده و سپس به صورت کلاف در می آید که قطر داخلی آنها 85 میل و وزن آن تا 22 تن میباشد؛ البته ابعاد و وزن میلگرد بنابر ظرفیت کارخانه و درخواست مشتری مشخص و عرضه میشود. 

 

روش تولید میلگرد کلاف

بیشتر بخوانید: انواع میلگرد و مشخصات آنها

 

کاربردهای میلگرد کلاف

 

  1. در صنایع ساختمان سازی: مقاوم سازی بتن، ساخت خرپا و تیرچه
  2. ساخت انواع سیم مانند سیم خاردار، سیم بکسل 
  3. ساخت زنجیرهای فلزی، پیچ و پرچ و میخ
  4. ساخت توری های فلزی، فنس ها، حصارها
  5. صنایع فنرسازی
  6. صنایع جوشکاری در الکترود سازی و  تولید سیم جوش در رده های مختلف

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ