فولاد فيدار

میلگرد ترمکس و شرایط استفاده از آن

میلگرد ترمکس و شرایط استفاده از آن

روش های متعددی برای تولید میلگرد در کشورهای مختلف وجود دارد، که بر اساس شرایط آب و هوایی، اقلیمی و زلزله خیز بودن آن کشور تعیین میشود. یکی از روش هایی که برای تولید میلگرد استفاده میشود روش ترمکس است. 
شاید تا کنون میان علامت های اختصاری هک شده روی میلگرد CT و CU را روی میلگردهایی که خریداری میکنید مشاهده کرده باشید. در حقیقت این علامت ها نشان دهنده ی نحوه ساخت میلگرد هستند. CU مخفف روش آلیاژسازی شده و روش CT مخفف روش ترمکس است. در ادامه بررسی کوتاهی از هر یک این روشها میپردازیم، همچنین استفاده قیمت میلگرد آلیاژی با ترمکس متفاوت است.

 

تولید میلگرد به روش آلیاژی و ترمکس

بیشتر بخوانید: میلگرد اپوکسی و کاربرد آن

 

روش آلیاژ سازی

در این روش تولید، فروآلیاژها را با شمش های فولادی ترکیب میکنند. و سپس در محیطی آزاد قرار میدهند تا به مرور زمان خنک شود. به همین دلیل هم مقطع تولید شده به این روش از سطح خارجی تا مرکز مقطع دارای خواص یکسان است. و به همین دلیل هم در برابر زلزله و فشارهای مختلف رفتار مناسبی ار خود بروز میدهد. میلگرد ذوب آهن اصفهان و کارخانه فولاد آلیاژی ایران با روش آلیاژ سازی تولید میشود.  

 

نحوه تولید میلگرد ترمکس

آماتورهایی را که به روش ترمکس ساخته میشوند، میلگرد ترمکس مینامند، تفاوت این روش با روش قبلی این است که برای اینکه دمای مقاطع را کاهش دهند آنها را از میان لوله های آب عبور میدهند. به همین دلیل هم سطح خارجی مقطع در مقایسه با سطح داخلی آن دارای مقاومت بالاتری است، و برای استفاده در مناطق زلزله خیز استفاده از آنها توصیه نمیشود. محصولات تولید شده در کارخانه فولاد یزد به این روش ساخته میشوند. 

 

استانداردهای تولید میلگرد در کشورهای مختلف

همانطور که گفتیم روشهای مختلفی برای تولید مقاطع فولادی در کشورهای مختلف و براساس شرایط اقلیمی ای که دارند توصیه میشود. 

 

استاندارد تولید در کشور ژاپن

همانطور که میدانید، ژاپن از زلزله خیز ترین کشورهای دنیا است، به همین دلیل تمام محصولات تولیدی در این کشور به روش آلیاژسازی اند و استفاده از میلگرد ترمکس با توجه به شرایط اقلیمی این کشور مجاز نیست.

 

استاندارد تولید در کشورهای اروپایی

به دلیل امن تر بودن این کشورها در برابر زلزله، در این کشورها معمولا از روش ترمکس یا حرارتی برای تولید ااستفاده میشود.

 

استاندارد تولید در ایران

در ایران کارخانه های تولیدی از هر دو روش استفاده میکند، و خریداران لازم است که بر اساس نیازشان محصول مورد نظر را انتخاب کنند، همانطور که گفته شد، روش تولید میلگرد بر روی بدنه و پلاک آنها حک شده است. اما قابل توجه است که در صورت استفاده از میلگرد ترمکس عملیات های جوشکاری بر روی آنها ممنوع است.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ