فولاد فيدار

ميلگرد يا آرماتور چيست؟

ميلگرد يا آرماتور چيست؟

به قطع میتوان گفت میلگرد یکی از مهم ترین مقاطع فولادی است  یکی از کاربردهای مهم میلگرد در ساخت و ساز است. بتن به تنهایی نمیتواند استحکام ساختمان را بالا ببرد زیرا دارای مقاومت کششی پایینی است به همین خاطر از میلگردها در درون بتن استفاده میکنند تا مقاومت کششی بتن را افزایش دهند.

 

آرماتور چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ساده و خلاصه توضیح دهیم باید گفت آرماتور میلگرد تغییر شکل یافته در درون بتن است. برای آنکه استحکام ساختمان بالاتر رود و بتن از آنچه که هست مستحکم تر و محکم تر شود با خمکاری میلگرد و جوش زدن آن ها میلگردها را تغییر شکل داده و به شکل یک سازه اسکلت مانند در می آورند. تا بتوانند بتن را روی آرماتور ریخته و عملیات بتن ریزی را انجام دهند.

برای این کار از میلگردهای ساده و یا آجدار استفاده میکنند که آنها را آرماتور یا به اصطلاح میلگرد مینامند. از میلگرد یا آرماتور به عنوان یک عامل تقویت کننده بتن استفاده میشود.
فولاد آرماتور با استانداردهای متفاوتی تولید میشود که در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در مورد خواص مکانیکی فولادها وجود دارد.
بخش عمده میلگردهای ایران توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میشود.که عموما با استانداردهای روسی مطابقت دارد. شرکت فولاد فیدار یکی از فروشندگان با تجربه در زمینه فروش مقاطع فولادی است شما میتوانید برای دریافت قیمت میلگرد با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. میلگردها باید شامل اطلاعات شناسایی خاصی باشد که از طریق آن بتوان مشخصات آن را تعیین کرد.

 

آرماتور چیست؟

 

تقسیم بندی میلگرد

اگر بخواهیم میلگردها را بر مبنای شکل تقسیم بندی کنیم این تقسیم بندی شامل موارد زیر میشود.

 

میلگرد معمولی

میلگردهای معمولی در سایزها و اندازه های 6 الی 50 میلی متر تولید میشوند و دربازار یافت میشوند. میلگردهای معمولی یا نرمال از لحاظ ظاهری صاف هستند و بر روی خود برآمدگی ندارند. این میلگردها در صنعت ساخت و ساز دارای کاربردهای متفاوتی هستند. همچنین گفتنی است این میلگردها به راحتی خم و بدون شکستن برش داده میشوند. برای ساخت سازه های سنگین از میلگردهای ساده استفاده نمیکنند زیرا به علت نداشتن آج اتصال محکمی بین بتن و میلگرد شکل نمیگیرد به همین علت احتمال جدا شدن و فرو ریختن سازه وجود دارد.

 

میلگرد معمولی

 

میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار همانطور که از اسمشان پیداست بر روی سطح خود دارای آج و برآمدگی هستند. به همین دلیل از این میلگردها در فرآیند بتن ریزی استفاده میکنند زیرا به علت دارا بودن آج راحت تر به بتن متصل میشود و احتمال جدا شدنش کمتر است. میلگردهای آجدار در اندازه های 6 الی 50 میلی متر تولید میشوند.

 

میلگرد آجدار

بیشتر بخوانید:  تفاوت میلگرد آجدار و ساده

 

تقسیم بندی میلگردها بر مبنا مقاومت

البته میتوان میلگردها را بر مبنای مقاومت نیز دسته بندی کرد که این دسته بندی شامل موارد فوق میشود.

  • میلگرد با استاندارد اروپایی
  • میلگرد فولاد کربن
  • میلگرد فایبر گلاس
  • میلگرد ضد زنگ
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد اپوکسی
  • میلگرد با استاندارد روسی

همچنین میلگردها هم دارای انواع استانداردها هستند همچون استاندارد اروپایی و استاندارد روسی که در ادامه به توضیح استاندارد روسی خواهیم پرداخت.

 

استاندارد روسی میلگرد

 مطابق با استانداردهای روسی میلگرد بر سه نوع A1 A2 A3 تقسیم بندی میشود.

  •  میلگرد A1 : صاف وساده بودن، فاقد هرگونه آج ومقاومت کششی به ترتیب بین2400و3600کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد.از این نوع میلگرد عموما در خمکاری و جوشکاری استفاده میگردد.
  • میلگرد A2 : این نوع میلگرد دارای آج است که این آج به صورت مارپیچی، موازی وفنری میباشد. مقاومت تسلیم آن3400ومقاومت کششی آن5000کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. این مدل میلگرد انعطاف پذیر است وخم شدن آن با نرمی همراه است.
  • میلگرد A3 : سطح این میلگرد آجدار میباشد ولی آج آن به شکل قفسه سینه میباشد این میلگرد با نام آج400در بازار شناخته میشود که میلگرد جناقی نام دارد.از این میلگرد در مواردی چون ساخت ستونها و فنداسیون استفاده میشود این نوع میلگرد نسبت به میلگرد A2تدتر و شکننده تر است.


نحوه تولید میلگرد

در تولید میلگرد از شمش 3sp استفاده میشود شمشها در اندازه های مختلف هستند که باتوجه به طراحی ونوع کوره های نورد تولید میشود.شمشها معمولا در ابعاد 125*125*6000یا150*150*6000میباشند اگر طول شمشها 12 متری باشد، در آن صورت کارخانه شمشها را به اندازه های متناسب با ظرفیت و ابعاد کوره برش میدهد. در آغاز شمش را وارد کوره میکنند تا در دمای سرخ شدن حرارت داده شوند که در دمای هر کوره 1100درجه سانتیگراد میباشد. بعداز رسیدن شمشها به دمای مورد نظر نورد به خط تولید ارسال میشود و سپس شمشهای پخته شده را روی رولها قرار میدهندو به مرحله بعدی یعنی مرحل رافنینگ هدایت میکنند که شمشها از بین غلطکهای ماشین نور عبور داده میشوند که با هربار عبور باعث میشود از سطح مقطع عرضی کاسته و میله ها طویل تر شوند.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ