فولاد فيدار

منظور از تیرآهن i7 و تیرآهن HEA چیست؟

منظور از تیرآهن i7 و تیرآهن HEA چیست؟

تیرآهن یکی از پرمصرف ‌ترین محصولات در صنایع مختلف است که از نظر وزنی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می ‌شود. تیرآهن ‌های سبک خودشان دارای انواع مختلفی هستند که دو نوع از پرکاربردترین تیرآهن i7 و تیرآهن هاش سبک HEA هستند. این تیرآهن ‌ها با این که وزن کمی دارند؛ اما، مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف دارند و همواره بر اساس استانداردهای ملی و بین ‌المللی به تولید می ‌رسند. تیرآهن i7 از نظر وزنی حدوداً بین ۱۰۹ تا ۲۴۷ کیلوگرم می ‌باشد و دارای سایزهای ۱۲ تا ۲۰ سانتی‌ متر است. تیرآهن هاش سبک از سایز ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی ‌متر و با ضخامت بخش جان ۵ الی ۷ میلی‌ متر و ضخامت بال ۸ الی ۳۱ میلی ‌متر به تولید می ‌رسد. برای آشنایی بیشتر با این دو محصول در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


منظور از تیرآهن هاش سبک HEA چیست؟ 


به تیرآهنی که دارای بال پهنی باشد، هاش گفته می‌ شود؛ اما، این تیرآهن از نظر وزنی در مقایسه با سایر تیرآهن ‌های هاش بسیار سبک ‌تر بوده و با سطح مقطعی باز دارای ویژگی‌ های فیزیکی بسیار زیادی است. ضخامت بخش جان این محصول بین ۵ الی ۱۷ میلی متر متغیر است و همچنین ضخامت بال آن نیز در محدوده ۸ الی ۳۱ میلی‌ متر می‌ باشد. این محصول دارای بال ‌های نازک ‌تر و سطح مقطعی شبیه به حرف انگلیسی h است که گاهی اوقات به آن IPBL نیز گفته می ‌شود. این محصول در مقایسه با سایر تیرآهن ‌های هاش، سبک ‌تر بوده و ارتفاع آن نیز از عرض بال ‌ها کمتر است. سایز ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی متر را بر اساس این محصول به تولید می ‌رسانند. 
ارتفاع مقطعی آن نیز ۹۶ الی ۹۹۰ میلی‌ متر و طول بال آن ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌ متر ساخته می ‌شود. این محصول در پروژه‌ های صنعتی و ساختمانی کاربرد مختلفی دارد که دلیل اصلی استفاده از آن در ساختمان‌ های ضد زلزله برای افزایش استحکام آن ها می ‌باشد. عناصر تشکیل دهنده این تیرآهن انواع مختلفی دارند که شامل: کربن، گوگرد و فسفر می‌ شوند. البته، گاهی اوقات در ساخت آن از میزان کمی نیتروژن نیز استفاده می ‌کنند که این مورد باعث به وجود آمدن گرید‌های آلیاژی مختلفی از این مقطع فولادی می ‌شود. 

قیمت تیرآهن | فروش انواع تیرآهن قیمت | فولادفیدار
ویژگی‌ ها و کاربردهای تیرآهن هاش سبک 


تیرآهن هاش سبک با این که ضخامت بدنه کمی داشته و از وزن کمی برخوردار است؛ اما، توانایی تحمل بار و فشار زیادی را دارا است. در واقع، این محصول کیفیت مناسبی دارد و از مقاومت قابل قبولی در برابر عوامل مختلف برخوردار است. به همین خاطر از این محصول در پروژه‌ های ساختمانی و در بخش‌ های مختلف یک سازه استفاده می ‌کنند. در ساختمان ‌های ضد زلزله این تیرآهن هم به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی به شمار می ‌آید. علاوه بر این، از تیرآهن هاش سبک در سازه‌ های سنگین مثل: پل‌ ها و برج ‌ها و...، نیز استفاده می‌ کنند. برخی دیگر از کاربردهای این محصول عبارتند از: 


•    در صنعت خودروسازی 
•    در ساخت رستوران ‌ها 
•    بیمارستان ‌ها و مدارس 
•    ساخت انواع آسانسور 


منظور از تیرآهن i7 یا سبک چیست؟ 


بیان کردیم که تیرآهن‌ ها از نظر وزنی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌ شوند که یکی از این تیرآهن‌ های سبکi7  نام دارد. این محصول در مقایسه با نوع معمولی یا سنگین از نظر وزنی بسیار سبک ‌تر بوده و در عین حال از استحکام مقاومت بالایی برخوردار است. زیرا، این محصول بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی ساخته می ‌شود. در سازمان استاندارد ملی ایران اصلی‌ ترین استاندارد تولید کننده این تیرآهن INSO 16348 نام دارد که برای ساخت آن از روش نورد گرم استفاده می ‌کنند. استاندارد ملی ذکر شده در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تدوین شده و از آن روز تا به امروز اغلب تولید کنندگان داخلی بر اساس آن این تیر آهن را به تولید می ‌رسانند. معمولاً سایز ۱۲ این تیرآهن دارای ارتفاع ۱۲۰ میلی ‌متر و عرض ۶۳ میلی ‌متر و ضخامت ۴ میلی ‌متر است که ضخامت ۴ میلی متر مربوط به بخش جان است و ضخامت بال آن حدوداً پنج و نیم میلی ‌متر می ‌باشد. 
سایز ۱۴ این محصول نیز دارای ارتفاع حدودی ۱۴۰ میلی ‌متر و عرض بال ۷۲ میلی‌ متر و ضخامت بال ۶ میلی متر و ضخامت جان ۴ میلی ‌متر است. سایر سایزها مثل: سایز ۱۶ سایز ۲۰ و ۱۸ و...، نیز از ارتفاع و ضخامت ‌های مختلفی برخورد دارند. به طور مثال: سایز ۱۶ این محصول دارای ارتفاع ۱۶۰ میلی ‌متر و ضخامت جان چهار و نیم میلی ‌متر و ضخامت بال ۶.۵ میلی ‌متر و عرض ۸۱ میلی ‌متر می ‌باشد. سایز ۱۸ این محصول نیز دارای ارتفاع ۱۸۰ میلی‌ متر و عرض ۹۰ میلی ‌متر و ضخامت ۵ میلی‌ متر می ‌باشد. تیرآهن سایز ۲۰ نیز دارای ارتفاع تقریباً ۲۰۰ میلی ‌متر و عرض ۹۹ میلی‌ متر و ضخامت بال ۷ میلی‌ متر و ضخامت جان پنج و نیم میلی ‌متر می ‌باشد. وزن سایز ۱۲ تیرآهن سبک حدوداً ۹ کیلوگرم است و وزن یک شاخه ۱۲ متری از آن نیز حدود ۱۰۹ کیلوگرم بوده که وزن تیرآهن سایز ۱۴ نیز تقریبا ۱۱ و نیم کیلوگرم و وزن یک شاخه ۱۲ متری از این محصول نیز حدوداً ۱۳۷ کیلوگرم است. 


ویژگی ‌ها و کاربردهای تیرآهن سبک یا i7 چیست؟ 


این محصول بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان سازی دارد که دلیل اصلی آن سبک بودن وزنش است. زیرا، باعث می ‌شود که وزن نهایی یک سازه نیز کاهش پیدا کند. اما، این محصول از مقاومت بالایی نیز برخوردار می ‌باشد که استفاده از آن سبب افزایش اصطکاک و مقاومت انواع سازه‌ ها می‌ گردد. این نوع تیرآهن توانایی تحمل فشارهای وارده بر اساس عوامل مختلف مثل: زلزله را دارد و استفاده از آن در یک سازه باعث کاهش انواع خسارت ‌ها می ‌شود. اصلی ‌ترین عناصر تشکیل دهنده این نوع تیرآهن، شامل: کربن، منگنز، فسفر، سیلیسیم، گوگرد، نیتروژن، مس و...، هستند. 
به طور کلی این محصول از دو فولاد ۲۷۵ و ۲۹۵ به تولید می ‌رسد که در ساخت هر یک از آن ها میزان عناصر استفاده شده با هم متفاوت هستند. به طور مثال: در فولاد ۲۹۵ این محصول تقریباً ۲۰ صدم درصد کربن، یک و نیم درصد منگنز، ۲ درصد فسفر و گوگرد، پنج صدم درصد سیلیسیم و حدوداً ۵۵ درصد مس و میزان کمی نیتروژن استفاده می‌ کنند. در ساخت فولاد ۲۷۵ این نوع از تیرآهن نیز حدوداً ۱۸ درصد کربن، یک و نیم درصد منگنز، یک درصد گوگرد و نیتروژن و نیم درصد مس استفاده می‌ شود. در ساخت این محصول از سیلیسیم هیچ مقداری استفاده نمی ‌کنند. 


تفاوت تیرآهن ‌های سبک با سنگین و معمولی چیست؟ 


تیرآهن‌ های سبک ذکر شده با نوع معمولی و سنگین تفاوت‌ های بسیار زیادی دارند که اصلی ‌ترین آن ها مربوط به وزن است. وزن هر دو تیرآهن سبک در مقایسه با نوع معمولی و سنگین بسیار کمتر است که این موضوع باعث بروز تفاوت ‌های مختلفی نیز شده است. تیرآهن ‌های سبک از مقاومت بالایی در مقایسه با نوع سنگین و معمولی برخوردارند و همچنین روش ‌های تولید آن ها و مواد اولیه به کار گرفته شده، در ساخت آن ها نیز با هم متفاوت هستند. امروزه کارخانه‌ های مختلفی این محصول را به تولید می ‌رسانند که اصلی ‌ترین آن ها در ایران، کارخانه ‌های ذوب آهن اصفهان و کارخانه فولاد ناب تبریز نام دارند. این کارخانه ها از استانداردهای مختلفی برای ساخت این محصولات استفاده می ‌کنند که استاندارد ساخت تیرآهن در این کارخانه ‌ها نیز شماره ۱۶۳۴۸ می‌ باشند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا هر یک از شما را با انواع تیرآهن‌ های سبک مثل تیرآهن I7  و تیرآهن HEA آشنا کنیم. این محصولات در بخش ‌های مختلف یک سازه و همچنین در صنایع مثل: صنایع خودروسازی، پل سازی و...، استفاده می ‌شوند. این محصولات با این که از نظر وزنی سبک هستند؛ اما، می ‌توانند بارها و فشارهای مختلف را تحمل کرده و همچنین از مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف برخوردار هستند. برای خرید انواع تیرآهن‌ ها و سایر مقاطع فولادی شما می ‌توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید و برای خرید اقدام نمایید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ