فولاد فيدار

مقایسه قیمت آهن در بازارهای داخلی و خارجی

مقایسه قیمت آهن در بازارهای داخلی و خارجی

امروزه عوامل مختلفی بر قیمت محصولات فولادی و مقاطع فولادی در بازار داخلی اثر گذار هستند که شامل عوامل خارجی و برخی از مولفه ‌های مختلف می ‌باشند. لذا، می ‌توان با مقایسه قیمت محصولات فولادی در بازارهای خارجی، به یک مقایسه کلی از قیمت آهن در بازار داخلی دست یافت. قیمت محصولات فولادی در بازار آهن ایران در روزهای اخیر اغلب روندی صعودی را در پیش گرفتند و این در صورتی رخ داده که متقاضی خرید مصرفی و سرمایه ‌ای آنچنانی برای محصولات فولادی در این بازار وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. 


مقایسه قیمت ‌های محصولات فولادی در بازارهای ایرانی و جهانی 


قیمت آهن به طور کلی در ایالات متحده آمریکا تقریباً ۱۵۰۰ دلار در هر تن برای فولاد نورد گرم کلاف و در اروپا برابر با ۱۲۰۰ یورو در هر تن و در کشور چین نیز برابر با ۶۵۰۰ یوان در هر تن می ‌باشد. اما، در بازار داخلی فولاد ایران در روزهای اخیر شاهد پیشی گرفتن قیمت فولاد داخلی از قیمت صادراتی و قیمت جهانی آن هستیم. در واقع، این افزایش قیمت فولاد در ایران در شرایطی رخ داده که نرخ ارزهای جهانی تقریباً ثابت باقی مانده ‌اند. به همین خاطر، بازار فولاد ایران و قیمت آهن در بازارهای جهانی با همدیگر همسو نشده و عوامل مختلفی باعث ایجاد این عوامل شده ‌اند. در وضعیت کنونی قیمت فولاد در ایران تحت تاثیر نرخ ارز، هزینه ‌های حمل و نقل محصولات وارداتی و تحریم ‌های اقتصادی و...، هستند. به طور مثال: قیمت محصولات مختلفی مثل تیرآهن ۱۴ در اولین روزهای اسفند سال جاری در هر شاخه ۱۲ متری حدوداً ۲۳ هزار تومان در هر کیلو بود. در همین تاریخ یعنی اواخر فوریه ۲۰۲۴ قیمت این محصول در بازارهای جهانی برابر با ۵۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برابر شده بود. می ‌توان پی برد که محصولات فولادی بازارهای جهانی که از طریق واردات به بازار داخلی فروخته می‌ شدند، تقریبا بیشتر از ۳۰ هزار تومان اختلاف قیمت دارند. 

قیمت تیرآهن | فولادفیدار
این اختلاف قیمت با توجه به تغییرات آب و هوایی فصل زمستان و دشوار شدن مسیر ترانزیت و واردات از طریق کشتی، افزایش پیدا کرده و از سمت دیگر تحت تاثیر افزایش بی ‌سابقه نرخ دلار آمریکا و نوسان نرخ جهانی آهن نیز بوده که همه این عوامل موجب شده ‌اند تا قیمت آهن در بازارهای ایرانی بیشتر از بازارهای جهانی شود. البته در بازارهای جهانی نیز عوامل مختلفی وجود دارند که در این روزها باعث افزایش قیمت شدند که اصلی ‌ترین آن افزایش قیمت مواد اولیه در سطح بین المللی می ‌باشد.

تلاش‌ های بسیاری برای کنترل بازار اتفاق افتاده اگر چه اغلب کارشناسان اعتقاد دارند که این تلاش ها بی‌ ثمر خواهند بود؛ اما، با این حال قیمت شمش فولاد در بازار داخلی به قیمت شمش صادرات نزدیک شده و همین امر موجب شده تا رکود شدیدی در بازار داخلی رخ دهد. با بررسی بازارهای داخلی در روزهای اخیر و مقاطع فولادی پرفروش می‌ توان پی برد که در بازار میلگرد حداکثر ثبات قیمتی شاهد بوده ‌ایم. از بین کارخانه‌ های تولید کننده فولاد در ایران فقط ۳ شرکت پس از تغییرات فصلی با شروع زمستان حدوداً ۴۰ تا ۱۰۰ تومان محصولات خود را کاهش دادند. 
مابقی آن ها قیمت میلگردها را یا با ثبات یا با افزایش اعلام نمودند. بررسی ‌های نرخ فولاد در بازارهای داخلی ایران نشان می ‌دهد که روند قیمت‌ ها خارج از دایره منطق محاسبات سنتی بازار می‌ باشند. به طور مثال: نبشی و ناودانی در تعداد زیادی از مراکز فروش و مبادی‌ های فروش با ثبات قیمت عرضه شده‌ اند و فقط شرکت در دو ماهی اول زمستان سال جاری با کاهش قیمت ۲۰۰ تومانی نرخ این محصولات را اعلام کردم. قیمت شمش بلوم در بورس کالا در روزهای گذشته اوج گرفته و پیشی گرفتن قیمت آن از شمش فولاد صادراتی موجب شده که در بعضی از کشورها مثل: ترکمنستان، عربستان و اوکراین نیز این اتفاق رخ دهد.

علی الخصوص رشد قیمت‌ های محصولات فولادی در بازار داخلی نسبت به حجم صادرات در بازارهای حوزه خلیج فارس، منجر به افزایش قیمت شده و اخیراً شاهد افزایش نرخ در بازارهای آهن کشورهایی مثل ترکیه هستیم. افزایش قیمت شمش فولادی نسبت به نرخ صادراتی آن مشکلی را ایجاد نمی‌ کند؛ اما، تولید کنندگان فولاد در اغلب کشورها تلاش می ‌کنند تا در چنین وضعیتی با الگوبرداری ‌های صحیح به سمت کاهش نرخ حرکت نمایند. 
مقدار عرضه و تقاضا در بازار جهانی یکی از مهم ‌ترین دلایلی است که باعث بروز نوسان قیمتی در بازارهای داخلی برخی از کشورها شده است و تا زمانی که افزایش قیمت در بازار جهانی وجود داشته باشد، بازارهای داخلی آهن در کشورهای مختلف هم با نوسان و افزایش قیمت مواجه خواهند بود. آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید محصولات فولادی است؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما عزیزان را مشغول کرده باشد.

در حال حاضر هیچ توصیه‌ ای در مورد این که حتماً باید در وضعیت کنونی اقدام به خرید یا سرمایه‌ گذاری بر روی محصولات فولادی کنید، وجود ندارد. اما، با این حال در بازار داخلی ایران همواره نوسان قیمتی وجود داشته و شاهد افزایش قیمت آهن آلات به دلیل فشار بازارهای جهانی و عوامل مختلف بوده‌ ایم. بر اساس تجربیات گذشته اگر شما امروز به اقدام به خرید نکنید؛ فردا برای آن باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایید. شما می ‌توانید برای دریافت هر گونه مشاوره تخصصی برای پی بردن به زمان مناسب خرید محصولات فولادی و استعلام لحظه ‌ای قیمت ‌ها، با همکاران ما در ارتباط برقرار کنید. 

قیمت میلگرد | فولافیدار


میزان خسارت محدودیت انرژی به صنایع فولادی کشور 


معاون اجرای انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور بیان کرده که محدودیت مصرف انرژی به صنایع فولادی کشور، خسارت حدود ۳ میلیارد دلاری وارد کرده است. وحید یعقوبی در رابطه با این موضوع بیان کرده که چالش ‌های مختلفی پیش روی تولید کنندگان فولاد است که اصلی ‌ترین آن کمبود انرژی و محدودیت ‌های انرژی می ‌باشد. امسال قطعی انرژی در فصل زمستان و تابستان، بیشتر از سال گذشته بود و برنامه تولید برای فولاد در کشور ۴۰ میلیون تن بود که با توجه به این محدودیت‌ های اعمال شده ۷ میلیون تن از برنامه عقب افتادیم. با برآوردهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ تا به امروز که در روزهای پایانی آن هستیم؛

محدودیت ‌های انرژی تقریباً ۳ میلیارد دلار به صنایع فولادی خسارت وارد کردند. این در حالی است که هر ساله شاهد افزایش قیمت انرژی در شرکت ‌های تولید کننده فولاد بودیم و امسال این افزایش ۲۰ درصد بود. لذا، انتظار داریم وزارت نیرو و وزارت نفت در زمینه تامین انرژی برای صنایع فولاد در سال آینده برنامه جدی داشته باشند تا تولید کنندگان این عرصه دچار ضرر و زیان نشوند. 
خلاصه مطلب 
ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا هر یک از شما عزیزان را با مقایسه قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی ایران و در بازارهای جهانی آشنا کنیم. در وضعیت کنونی نرخ محصولات فولادی در ایران با نوسانات مختلفی همراه بوده و اغلب با افزایش قیمت به فروش می ‌رسند. اگر می‌ خواهید تا به صورت روزانه از نرخ محصولات فولادی مثل:  قیمت میلگرد، تیرآهن  و انواع محصولات دیگر مطلع شوید و یا برای اطلاع از زمان مناسب برای خرید اقدام کنید، می ‌توانید با همکاران ما در ارتباط برقرار کنید.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ