فولاد فيدار

مراحل تولید لوله مانیسمان

مراحل تولید لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا سیملس نوعی لوله بدون درز است یعنی در سطح لوله هیچگونه درز یا جوشی مشاهده نمیشود و این به دلیل متفاوت بودن فرآیند تولید این نوع لوله است. در روش تولید مانیسمان به جای اینکه ورق فولادی خم شده، به شکل لوله درآمده و سپس جوشکاری شود. برای اطلاع از قیمت انواع لوله و قیمت لوله مانیسمان و خرید این محصول  با ما تماس بگیرید 021 66313156

یک شمش فولادی با قرار گرفتن در بین غلطکها یا دیسکهای مخصوص, با اعمال نیروی کششی در عملیات نورد، طولش زیاد شده و پس از گداخته شدن با پرتاب سمبه ای به داخل شمش، سوراخی در مقطع فولادی ایجاد شده و شکل لوله به خود میگیرد که کلیه این مراحل سبب ایجاد لوله ای بدون درز میشود که مهمترین قابلیت آن، دارابودن تحمل بسیار زیاد در برابر فشارهای مایعات و گازها در صنایع حساسی مانند پتروشیمی، تانکرهای حمل مواد سوختنی و قابل اشتعال، بویلرها و همچنین صنایع اسلحه سازی و آزمایشگاههای حساسی است که نیاز به لوله هایی دارند که دو مولفه استحکام و ظرافت را همزمان دارا باشند.

 

مراحل تولید لوله مانیسمان

 

مخترع این روش تولید لوله, مهندسی آلمانی به نام مانسمان بوده است از این رو به نام لوله مانیسمان (به خصوص در ایران) معروف شده است. مراحل انجام این پروسه به اختصار شامل موارد زیر است: 

 

  1. مرحله برشکاری: ابتدا شمش فولادی یا بیلتها به طولهای 6 یا 12 متری بریده میشوند.
  2. گرمادهی: در این مرحله باید شمش فولادی در حدی گرما ببیند که انعطاف پذیر شده و برای مرحله بعدی آماده شود بنابراین در کوره مخصوص گداخته میشود.
  3. مرحله سوراخکاری: در این مرحله در شمش گداخته شده, یک میله نوک تیز سوراخی ایجاد میکند.
  4. مرحله الانگاتور: این مرحله گرد و همگن سازی شمش فولادی است.
  5. پرتاب سمبه: اصلی ترین و جالبترین مرحله تولید لوله مانیسمان همین جاست که سمبه ای به طول 12 متر را با سرعتی بالا به مرکز شمش گداخته شده پرتاب میکنند تا در تمام طول مقطع شمش, سوراخی یکنواخت ایجاد کرده و شکل لوله به خود بگیرد. 
  6. مرحله تاب گیری: در این مرحله اگر پیچش و ناصافی هنگام کار برروی لوله, در سطح آن ایجاد شده باشد برطرف میشود.
  7. جدا کردن سمبه: سمبه 12 متری که به داخل شمش فرو رفته بود در اینجا از لوله خارج میشود. 
  8. کروی سازی: پس از جدا کردن سمبه, حالا باید سروته لوله که تیز و برنده شده به شکل کروی درآید.
  9. کشش لوله: در این مرحله تا توجه به ضخامت شمش اولیه و لوله درخواستی باید طبق استانداردهای مشخص, لوله کشیده شود تا به سایز مورد نظر برسد.
  10. خنک سازی: حالا لوله های نوردشده و کشیده شده که به سایز دلخواه رسیده اند در این مرحله توسط آب یا دیگر فرآیندهای خنک سازی سرد میشوند.
  11. مرحله برشکاری: در این مرحله لوله براساس درخواست مشتری به طولهای مورد نظر (عموما 6 و 12 متری) بریده میشود.
  12. تمیزکاری یا اسیدشویی: در این مرحله ضایعات باقیمانده در سطح و داخل لوله پاک و زدوده میشود.
  13. کونیک کاری: برای ایجاد ظاهر بهتر و همچنین ایجاد سطح مقطع مناسب برای جوشکاری, سروته لوله یکنواخت و صاف میشود.
  14. روغن کاری و پولیش: در این مرحله لوله ها با روغن مخصوص پولیش زده شده و براق میشوند که البته بیشتر مخصوص لوله های صادراتی است.
  15. بسته بندی: در اینجا لوله ها به وسیله تسمه هایی به شکل 6 ضلعی بندیل بندی شده و در صورت لزوم سروته آنها با درپوش پلاستیکی بسته میشود.  

 

بیشتر بخوانید:

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ