فولاد فيدار

فولاد سبز چیست؟ 

فولاد سبز چیست؟ 

شاید تا به حال نام فولاد سبز را نشنیده باشید و ندانید که چیست. فولاد سبز در واقع یک اصطلاح برای تولید فولاد می باشد و به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که فولاد سبز به یک روش تولید اشاره دارد و از طریق آن، کم ترین آلودگی های زیست محیطی ایجاد می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که امروزه حدودا 7 درصد از کربن دی اکسیدی که تولید شده است، به خاطر تولید فولاد است. این میزان قطعا در طی سال های آینده بیشتر خواهد شد که صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد خواهد کرد. بنابراین، کشورهایی که توسعه یافته هستند، در تلاشند تا روش فولاد سبز را جایگزین کنند که میزان کمتری کربن دی اکسید تولید شود. اما، این روش با چالش ها و موانع بسیار زیادی رو به ور شده است. اگر می خواهید که با فولاد سبز و موانع پیش روی آن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. 


فولاد سبز به چه معنا است؟


همان گونه که در بخش ابتدایی خدمت شما عزیزان عرض کردیم، فولاد سبز یک روش تولیدی برای فولاد است که سوخت های فسیلی را جایگزین سوخت های تجدید پذیر می کند. با این کار، میزان کمتری کربن دی اکسید و آلودگی های مختلف، تولید می شوند. برخی از افرا فکر می کنند که فولاد سبز با سایر فولاد ها فرق دارد. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، محصول نهایی و کیفیت آن ها یکسان است و فقط شیوه ساخت آن ها با هم فرق دارد. 
به خاطر بسپارید که به دلیل عدم تفاوت در کیفیت و ساختار فولاد، محصولاتی که از طریق این روش تولید می شوند، می توانند در تمامی پروژه های ساختمان و تمامی پروژه های عمرانی، بدون هیچ گونه محدودیتی مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است تا بدانید که امروزه اغلب کشورها و دولت ها به دنبال استفاده از فولاد سبز هستند. زیرا، روش سنتی تولید فولاد هم کربن دی اکسید زیادی را تولید می کند و هم مالیات کربن بر تولید سنتی، بسیار زیاد می باشد. از این رو، کشورهای زیادی در تلاشند تا از این روش، بهره مند شوند. 

روش تولید فولاد سبز چگونه است؟

فولاد سبز
هم اکنون که با فولاد سبز آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که شیوه کار فولاد سبز و روش تولید آن چگونه است؟ برای این که سوال شما عزیزان را پاسخ دهید، ابتدا بهتر است تا شما را با روش سنتی تولید فولاد آشنا کنیم. اغلب کارخانه هایی که به صورت سنتی فولاد را تولید می کنند، در کوره های مخصوص، سوخت های فسیلی می ریزند. سوخت های فسیلی علاوه بر این که باعث می شوند تا کربن دی اکسید های زیادی تولید شوند، این سوخت ها محدود هستند و دیر یا زود تمام خواهند شد. لذا، بهتر است که برای جلوگیری از این موارد و جلوگیری از تغییرات اقلیمی و زیست محیطی، کارخانه ها، فولاد سبز را جایگزین کنند. در این روش، به جای استفاده از سوخت های فسیلی از هیدروژن سبز، استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که هیدروژن سبز، توسط برق تولید شده است و به جای تولید کربن دی اکسید، اکسیژن تولید می کند. تولید اکسیژن از بروز اتفاقات ناگواری که بیان کردیم، جلوگیری می کند.

 
تولید فولاد سبز چه مزایا و معایبی دارد؟ 


تا به این قسمت از مقاله، به احتمال زیاد پی برده اید که این روش از تولید فولاد، دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد که می توانیم اصلی ترین آن را جلوگیری از آلودگی ها، کاهش میزان کربن دی اکسید در سطح جهانی، جلوگیری از تغییرات اقلیمی، کاهش گرمایش کرده زمین و .... بیان کنیم. اما، لازم به ذکر است تا بدانید که این روش دارای معایبی نیز می باشد که اصلی ترین آن، گران بودن هزینه های مربوطه می باشد. لذا، زمانی که هزینه های تولید فولاد از این طریق افزایش پیدا کند، موجب می شود تا قیمت نهایی آهن نیز افزایش پیدا کند. 


هزینه تولید فولاد سبز چقدر است؟


در بخش پیشین اشاره کردیم که یکی از معایب تولید فولاد از طریق این روش، گران بودن هزینه های آن می باشد. لذا، ممکن است سوال کنید که هزینه های تولید فولاد از طریق این روش، چقدر است؟ در جواب سوال شما عزیزان باید عرض کنیم که تولید فولاد سبز، هزینه های بسیار زیادی را در بر دارد. زیرا، برای تولید فولاد از طریق این روش، ابتدا باید کوره های قوس الکتریکی جایگزین کوره های سوخت فسیلی شوند که این امر به نوبه خود، در بر دارنده هزینه های سرسام آوری می باشد. 

علاوه بر این، برای تولید فولاد از طریق این روش، به برق سبز نیاز است که این عامل نیز در بر دارنده هزینه های بسیار زیادی می باشد. در واقع، هر کارخانه ای که بخواهند این روش را جایگزین قبلی کند، باید تمامی زیر ساخت های فعلی خود را به صورت کامل، تغییر دهد. امروزه کارخانه های زیادی در اتحادیه اروپا وجود دارند که در تلاشند تا این کار را انجام دهند. پیش بینی می شود که تا سال 2050 اغلب کارخانه های آن ها فولاد سبز را جایگزین سنتی کنند. البته، این اتفاق به صورت حدودی نزدیک به 40 الی 50 میلیارد هزینه برای آن ها در پی خواهد داشت. 


تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان 


متاسفانه کشور ما ایران نه تنها امروز بلکه در سال های آینده نیز ممکن نیست بتواند تا زیر ساخت های مورد نیاز را برای تولید فولاد سبز فراهم کند. اما، امروزه کشورهای زیادی وجود دارند که در تلاشند تا جزء تولید کنندگان این نوع باشند. به عنوان مثال: اولین کشوری که توانسته فولاد سبز را تولید کند، کشور سوئد است که در کارخانه SSAB AB این روش را جایگزین روش سنتی کرده است. فولادی که در این کارخانه تولید می شود، برای تولید کامیون در کارخانه اتومبیل سازی ولوو، مورد استفاده قرار می گیرد. 
علاوه بر این، کشور چین نیز که تحت فشارهای جهانی زیادی الخصوص تحت فشار اتحادیه اروپا است، توانسته فولاد سبز را تولید کند. لازم به ذکر است تا بدانید که فولاد بائو که بزرگ ترین تولید کننده فولاد در جهان می باشد، به عنوان اولین نفر اقدام به این کار کرده است. کشور چین در تلاش است تا سال 2050 تمامی کارخانه های فولاد خود را از سنتی به روش سبز، تغییر دهد. کشور اسپانیا هم جزء برنامه های سال های آینده خود قرار داده تا از این روش برای فولاد استفاده کند. 


چه موانع و چالش هایی در مسیر تولید فولاد سبز قرار دارند؟


در ابتدا مقاله بیان کردیم که در مسیر تولید فولاد سبز، چالش ها و موانع زیادی وجود دارند. یکی از مهم ترین این موانع، همین هزینه های زیاد آن می باشند که خدمت شما عزیزان به صورت مفصل، بیان کردیم. این هزینه ها موجب شده اند تا تولید کنندگان از جایگزین کردن این روش، اجتناب کنند. از طرف دیگر، زمانی که تولید کنندگان زیادی بخواهند از این روش بهره مند شوند، نیاز به برق سبز در سرتاسر جهان به شدت افزایش خواهد یافت. خود این عامل، یکی از اصلی ترین چالش ها و موانع شناخته می شود. 
خلاصه مطلب
ما در این بخش از مقاله تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با فولاد سبز آشنا کنیم. لازم به ذکر است تا بیان کنیم که اتحادیه اروپا با برنامه های حمایتی خویش، با سرعتی کم اما، امیدوار کننده در تلاش است تا این روش را جایگزین روش سنتی کرده و از بروز مشکلات مربوطه جلوگیری کند. لذا، اگر می خواهید اطلاعات کامل تری در این زمینه به دست آورید و یا سوالی در رابطه با این موضوع دارید، و یا برای خرید محصولات فولادی مانند ناودانی و نبشی می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ